
Kampanjen drivs av Jill Melinder, organisationsombudsman för Socialdemokraterna, som har utvecklat kampanjen med Reform Act. Jill Melinder skickar ut ett mejl och frågar om mottagarna vill vara med i ett quiz.
I mejlet skriver hon:
”När jag lyssnar på Moderaterna och Anna Kinberg Batra får jag uppfattningen att det går riktigt dåligt för Sverige, är det samma för dig? Både Moderaterna och Sverigedemokraterna spelar på högerpopulistiska tongångar. Man förvränger fakta, man skrämmer medvetet människor, precis som Trump har gjort (och gör).”
Hur belägger hon allt detta?
Jill Melinder svarar på mejl:
”TV4 tog nyligen upp ett exempel där en moderat partistrateg talade om att man måste berätta vad som är fel i Sverige och att man måste göra det riktigt bra så att folk mår dåligt. Det är svårt att tolka det på något annat sätt, även om formuleringen i vårt brev var något tillspetsad”, mejlar hon och lägger till:
”Vi har också sett exempel på hur moderaterna använder sig av en missvisande retorik. Ett exempel är att de pratar om en miljon i utanförskap. Siffran bygger på en utdaterad prognos för hur antalet helårsekvivalenter utvecklas. I det måttet räknas även personer som är hemma några veckor med influensa in.”
Vilka går Quiz-kampanjen ut till?
”Quizet har gått ut till personer som vi tror är intresserade av att engagera sig i eller gå med i Socialdemokraterna. Facebook har varit den viktigaste kanalen för att få ut quizet, som är en del av vår medlemsvärvning på nätet. Vi försöker regelbundet hitta olika sätt att engagera och interagera med de som följer oss, för några veckor sedan hade vi en enkät ute och nu har vi ett quiz.”
”Quizet har gått ut till personer som vi tror är intresserade av att engagera sig i eller gå med i Socialdemokraterna. Facebook har varit den viktigaste kanalen för att få ut quizet, som är en del av vår medlemsvärvning på nätet. Vi försöker regelbundet hitta olika sätt att engagera och interagera med de som följer oss, för några veckor sedan hade vi en enkät ute och nu har vi ett quiz.”
Vilka verktyg använder ni?
”Vi använder av Facebook som huvudverktyg för spridning, email som huvudverktyg för återkoppling och utöver det ett antal verktyg för analys och segmentering.”
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...