Oppositionen intar en hårdför linje när det gäller skolor som drivs av bolag och även Liberalerna vill snäva åt möjligheterna att som privat aktör driva skola.
Där vill Almega Utbildning ”vara en röst för Sveriges friskolor”.
Almega Utbildnings strategi är att försöka flytta fokus från diskussioner om hur skolan drivs till lyttas till en diskussion om barns faktiska behov och möjligheter.
Kampanjens slogan lyder ”En bättre skola för alla”, och den ska sätta eleven i centrum och ”rikta ljuset mot skolans verkliga utmaningar och skapa en konstruktiv dialog om hur vi kan bygga en bättre skola för alla” och skapa ”en mer nyanserad diskussion”, enligt pressinformation till Dagens Opinion.
Kampanjen riktar sig till ”alla som bryr sig om skolan, föräldrar, elever, lärare, skolpersonal och den breda allmänheten”. Kampanjen ska visa ”att problemen inte löses genom att begränsa det fria skolvalet”.
Kampanjen består bland annat av en film som visar barn i olika roller. Filmen hänvisar till kampanjsajten Enbattreskolaforalla.se. Där finns intervjuer med skolchefer och möjlighet att ”göra din röst hörd”.
– Vi vill gå tillbaka till kärnan i varför friskolorna finns: att se varje elev och, genom valfrihet, skapa möjligheter för alla barn att lyckas oavsett förutsättningar. Med kampanjen vill vi påminna om just detta och inspirera till mer konstruktiva samtal om skolans framtid, säger Andreas Mörck, vd Almega Utbildning.
Budskapet sprids både genom köpta medier, främoch organiska kanaler: film, webbplats, sociala medier och pr. Tiktok och Youtube är två av huvudkanalerna.
Köpt räckvidd är tänkt att säkerställa räckvidd på men ”kampanjen bygger också på engagemang och delning från elever, föräldrar och skolpersonal för att skapa äkta samtal”.
Bakom kampanjen ligger kommunikationsbyrån Spotlight, som har skapat både idén och utfört produktionen.
arbetsgrupp, Spotlight
Stefan Rydén, planner och kundansvarig)
Axel Lagerbielke, strateg)
Kalle Nelson, kreatör)
Maria Wimnell, projekt- och produktionsledare)
Simon Zingerman, ad
Tommy Perhamre, digital strateg)
Erik Nilsson, copy
produktionsbolag Tinker, tailor.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

