”Stefan Löfven, synd att vi inte ses nästa vecka. Med tusentals idéer för att skapa en hållbar och framtidssäkrad politik skulle vi entreprenörer gärna dra vårt strå till stacken för det land du leder. Små och medelstora företag står idag för 4/5 nya arbetstillfällen, men för att lösa morgondagens politiska utmaningar efterfrågar vi förbättrade förutsättningar för det vi gör bäst – att göra din vardag enklare medan vi bygger Sverige starkt.
 
När tyska köpmän kring årtalet 1250 använde staden Visby för att bedriva handel med nordborna kunde man säkert inte föreställa sig att man drygt 750 år senare skulle använda samma plats åt att sälja en ny typ av vara, nämligen idéer. Skillnaderna mellan den medeltida handelsstaden och Almedalsveckan är iögonfallande små. Det låter kanske lustigt, men medan dåtidens köpmän kom till Visby för att utbyta varor utgörs platsen idag för utbytet av idéer. När Olof Palme – dåvarande utbildningsminister – år 1968 höll tal till folket från ett lastbilsflak i hamnen var det nog få som kunde förutse arrangemangets framtida betydelse.
 
Precis som i Almedalens nyhetsbrus är det inte osannolikt att 1300-talets köpmän gjorde vad de kunde för att nå ut med sina budskap på samma sätt politiker gör idag på samma plats. Efter 49 år av demokratisk medborgardebatt har Almedalsveckan vuxit till en mötesplats utan motsvarighet i världen, men trots detta väljer flera av landets ledande politiker i år att inte delta. Förklaringen menar dem, är att veckan vuxit till ett pr-jippo. Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats.

Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för folk att lyckas. Att fyra av fem jobb skapas av småföretagare, och inte politiker, borde sända en signal till landets politiker att köpmännen är tillbaks på ön. Denna gång för att genom innovation lösa utmaningar så som integration, matsvinn och hållbarhet. Det fina med Almedalen är att de folkvaldas uppgift är att shoppa efter idéer. Det är vanligt folks och företagens samhällsansvar att "sälja" dessa idéer, vilket det fria ordet tillåter oss att göra. Försäljningen av idéer sker på en oreglerad marknad – politikerna kan köpa det bästa beroende på vad de har för samhällsvision. Mot kvällen säljer partiledarna vidare de idéer de köpt på sig under året till väljarna. Vilken politiker som köpt rätt idéer av folket får i gengäld flest röster tillbaks.

 
För den frekvente Almedalsbesökaren är det tydligt att veckan blivit ett forum för företag och entreprenörer att skapa samarbeten såväl som att få kontakt med opinionsbildare. Detta för att företagen bevisligen kan lösa politikers utmaningar. Lägg därtill att politiken har direkt inverkan på företagarnas förutsättningar att lösa politikernas utmaningar så har du ett starkt argument varför regeringspolitikers bojkott inte är ett steg i rätt riktning mot ett Sverige som löser, och inte blundar för, våra utmaningar.
 
Det är inte konstigt att idéer byter ägare och stresstestas när 40 000 likasinnade besökare tvingas trängas en hel vecka i en stad omgiven av höga murar. Många är politiker men de allra flesta är nog företagare. Som företagare är det en omöjlighet att inte komma i kontakt med personer som är till direkt nytta för det egna företaget, särskilt när du som företagare vet att du skulle kunna vara lösningen på de utmaningar vi som samhälle idag står inför.
 
Det finns en kontraproduktiv uppfattning om att Almedalsveckan skulle kretsa kring bjudmiddagar för politiker som går från den ena tillställningen till den andra. Medan detta är en vardag i Almedalen precis som i Stockholm så är verkligheten dock en annan än den som beskrivs av bojkottande politiker. Förutsatt att fler arbetstillfällen och tillväxt är av intresse för regeringen skulle det inte skada om de även förstod att i Almedalen är det vanligt folk som kommit för att sälja sina idéer, medan politikerna borde vara ute och storhandla. På den fria marknaden av idéer är det företagarna som har några av de mest köpvärda idéerna.
 
Jag hävdar att Almedalsveckan är en av vår tids viktiga handelsplatser för tankar och idéer. Det skapar dessutom en demokrati väl värd sitt namn.

Glöm inte av vem det är som skapar jobben.


Adam Hofmann
, företagare och moderat kommunpolitiker i Nacka