• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

29 Apr 2016

ALMEDALEN2016: Springtime och Notified laddar om

Springtime och Notified startade förra året tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen.  Syftet är kora den person, event kampanj, företag eller organisation som varit synlig och populär i sociala medier under Almedalsveckan. Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime svarar på frågor om årets tävling och hur tankarna går inför årets Almedalen.   Hur många bidrag hade ni att ta ställning till förra året?

Springtime och Notified startade förra året tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen.  Syftet är kora den person, event kampanj, företag eller organisation som varit synlig och populär i sociala medier under Almedalsveckan. Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime svarar på frågor om årets tävling och hur tankarna går inför årets Almedalen.
 
Hur många bidrag hade ni att ta ställning till förra året?
– Vi tog hjälp av Notifieds verktyg för omvärldsbevakning för att tydligare kunna se vilka saker som tränade och fick genomslag. Det hjälpte oss få en bild av vad som hände i Almedalen samtidigt som vi gick runt och kollade på kvalitén på den digitala kommunikationen.

Vad hoppas ni få in i år?
– Vi kommer gå till väga på samma sätt som förra året. Däremot hoppas vi på att få in fler tips i år på digitala kommunikationssatsningar som görs i Almedalen. Utöver det kollar vi in läget själva och använder Notifieds verktyg, som förra året.

Varför just en tävling?
– Ett pris är ett bra sätt att uppmärksamma ett ämne. Vi såg en lucka i utnämningar under Almedalen och digital kommunikation är otroligt viktigt. En tävling kan också inspirera andra som tycker det är svårt med digital kommunikation.

Har ni förändrat något i år från förra året?
– Vi har samma tankar om konceptet som förra året. Varje dag kommer vi gå ut med lite statistik om vad som händer i Almedalen digitalt. Exempelvis dagens hetaste hashtag eller den mest hyllade Instagrambilden.  Det är som en miniguide fram till fredagen då vi delar ut priset. Vi ser mycket till kvalitén och om det finns en strategi bakom kommunikationen. Man kan placera sig på första andra eller tredje plats i tävlingen.

Kan man säga att ni är lite på jakt efter klickmonstren i Almedalen?
– Vi vill att det ska finnas en tydlig tanke bakom den vi ger pris. Lars Ohlys bild till exempel på sin tatuering (där han visade lite för mycket) kunde inte ha vunnit även om den fick många likes. Det måste finnas en tydlig tanke eller strategi bakom. Små organisationer ser vi extra på då de inte har samma resurser som stora.
Tävlingens jury består av Karin Bäcklund från Springtime, Kalle Mobeck från Notified, Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare på Ledarna samt Camilla Eriksson retorisk och semiotisk analytiker på Retoriska.
   

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-09, 08:34

Tre får bli partners på New Republic

Pa-byrån New Republic släpper fram tre nya partners varav en ska driva ett nytt affärsområde.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-06-04, 12:08

Vd-skifte på Jung

UPPDATERAD. Efter drygt tio år lämnar Jimmy Rodhelind (mitten på bilden) rollen som vd för Jung, en kreativ byrå inom Aura-nätverket.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 09:49

Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

UPPDATERAD. Den förra energiministern (s) Ibrahim Baylan, går till pr-branschen och en byrå startad av den förra näringsministern (s) Björn Rosengren.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 08:26

Svensk Cykling värvar minister från pa-byrå

Organisationen Svensk Cykling hittar en ny vd i form av ett före detta statsråd på en pa-byrå.

arbetarrörelseropinionsbildningpr
2025-05-20, 05:45

Pr-byrå släpper ai-assistent för Almedalen

Till årets Almedalsvecka släpper kommunikationsbyrån Paues Åberg en ai-baserad assistent.

almedalen 2025pr
2025-05-20, 05:36

Agera värvar projektledare från förlag

Pr-byrån Agera har hittat en ny medarbetare på förlaget Modernista och med erfarenhet från Bindefeld.

arbetarrörelserpr
2025-05-16, 07:35

Bättre snurr för pr-byråerna

Det är bättre fart på pr-byråernas affärer under det första kvartalet 2025 jämfört med motsvarande period 2024. Det visar organisationen Precis barometer bland medlemmarna, de större pr-byråerna.

Affärerpr
2025-05-15, 08:13

Narva värvar ir-tungviktare

Kommunikationsbyrån Narvas nya värvning till ir-teamet har haft flera tunga roller på konkurrerande byråer.

arbetarrörelserpr
2025-05-14, 21:35

Reform Society hittar kampanjchef hos Civil Rights Defenders

Kommunikationsbyrån Reform Society värvar en ny chef till kampanjteamet från organisationen Civil Rights Defenders.

arbetarrörelserpr
2025-05-13, 06:56

Minskad vinst med vinstutdelning på Strandberg Haage

Pr-byrån Strandberg Haage höll intäkterna under sitt senaste räkenskapsår, 2024, men tappade i lönsamhet. Det blev ändå över till vinstutdelning.

Affärerpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Tre får bli partners på New Republic
  • DIs chefredaktör om EFN: ”Som att skrika i en kudde
  • Ulrica Schenström har gått vidare
  • EFN hämtar ny chefredaktör från DI
  • Veckans Brief: Priolistan för kombranschens nya…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram