Det är Aftonbladets ledarredaktion som i papperstidningen och på nätet manar läsarna att skriva på ett upprop mot regeringens skattesänkningar. Droppen kom i lördags då statsminister Fredrik Reinfeldt berättade att Moderaterna prioriterar skattesänkningar på 16 miljarder kronor i höstbudgeten. Aftonbladets politiska kommentator Lena Melin tyckte att Fredrik Reinfeldt verkade på stridshumor.
Men Karin Pettersson, chef för Aftonbladets ledarredaktion, och kampanjchef för Socialdemokraterna i valet 2010, tyckte annat, och skrev:
"I söndags höll landets statsminister sitt sommartal. Ett slags linjetal om läget i nationen.
Det handlade om två saker. Det ena var skatter.
De ska sänkas, med 16 miljarder kronor.
Det andra att oppositionen var dålig.
Utöver detta tyckte Fredrik Reinfeldt ingenting."
Det handlade om två saker. Det ena var skatter.
De ska sänkas, med 16 miljarder kronor.
Det andra att oppositionen var dålig.
Utöver detta tyckte Fredrik Reinfeldt ingenting."
I dag uppmanar Aftonbladet läsarna att skriva på ett upprop mot Moderaternas planerade skattesänkning. Karin Pettersson förklarar:
‑ Vi ha skrivit om frågan flera gånger. Det handlar om att ta ett ansvar för att göra viktiga investeringar och inte sänka skatten, särskilt gäller det skolan som är en verksamhet som inte har gått så bra. Efter talet blev det övertydligt hur fattig den politiska diskussionen är. Vi är kritiska till Fredrik Reinfeldts politik, men också till att Socialdemokraterna inte tydligt säger att de tänker reversera skattesänkningarna.
Karin Petterson tycker att tidningen har fog för att driva sin skattehöjarlinje.
‑ Vi har i våra kontakter med läsarna uppfattat att det finns ett folkligt tryck i frågan. Det här är ett försöka att visa det på.
Vad hoppas ni på?
‑ Vi får se. Vi ska försöka fortsätta ett tag nu. Vi hoppas uppropet ska spridas och delas. Vi fortsätter att skriva kritiskt om skattesänkningarna.
‑ Vi får se. Vi ska försöka fortsätta ett tag nu. Vi hoppas uppropet ska spridas och delas. Vi fortsätter att skriva kritiskt om skattesänkningarna.
Hur många har skrivit på?
‑ Det har varit ett bra inflöde, men jag vill inte redovisa några siffror. Det har gått så kort tid.
‑ Det har varit ett bra inflöde, men jag vill inte redovisa några siffror. Det har gått så kort tid.
Tänker ni driva en regelrätt kampanj och trycka upp knappar och så?
‑ Nej. Vi har inga sådana planer. Vi vill få upp frågan dagordningen.
‑ Nej. Vi har inga sådana planer. Vi vill få upp frågan dagordningen.
GT drev i våras fram en folkomröstning om vägtullarna. Nu samlar ni in namn för skattesänkningar. Vad håller på att hända med medierna?
‑ Det är svårt för oss att jämföra oss med GT. Vi är en ledarredaktion med en politisk uppfattning. Det är inte främmande för oss att be läsarna att tänka kritiskt. Deras (GTs) kampanj är mer anmärkningsvärd och ny.
‑ Det är svårt för oss att jämföra oss med GT. Vi är en ledarredaktion med en politisk uppfattning. Det är inte främmande för oss att be läsarna att tänka kritiskt. Deras (GTs) kampanj är mer anmärkningsvärd och ny.
Men ni samlar in namn mot en regering?
‑ Aftonbladet gör ju ganska ofta insamlingar till behjärtansvärda ändamål. Så tekniken att samla in namn är inte ny. Men jag vet inte om det har gjorts av ledarredaktionen förut.
‑ Aftonbladet gör ju ganska ofta insamlingar till behjärtansvärda ändamål. Så tekniken att samla in namn är inte ny. Men jag vet inte om det har gjorts av ledarredaktionen förut.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
