Utbildningskoncernen Academedia släpper filmer som ska stötta vårdnadshavare till gymnasieelever som får fjärr- eller distansundervisning.

Detta för att vårdnadshavare får en allt viktigare roll när gymnasieeleverna inte längre kan gå till sina skolor på grund av corona.’

I dag lanserar Academedia den första filmen av ett 20-tal. Filmerna distribueras via Academedias webb, Facebook, Linkedin, Youtube och Twitter. Filmerna har gjorts inhouse.

Hur ska då Academedia se till att filmerna når målgruppen?

”Vi tipsar alla rektorer i våra gymnasier om filmen, sedan får de själva välja om de vill dela den vidare och i vilken kanal de vill dela i så fall. Många rektorer är vana att enbart kommunicera med föräldrarna via Schoolsoft och kommer troligen använda det för att tipsa om filmen”, berättar Anders Porelius, presschef på Academedia.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se