• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

08 Feb 2021

A NON SMOKING GENERATION: Medier, sluta normalisera tobak

Inför 31 mars, när den statliga utredningen ska presenteras, uppmanar Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation (NSG), medierna att granska tobaksindustrin i stället för att ”normalisera tobakens plats i samhället”. Reklambranschen ska ”avstå samarbeten med tobaksindustrin”.

DEBATT. Inför 31 mars, när den statliga utredningen ska presenteras, uppmanar Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation (NSG), medierna att granska tobaksindustrin i stället för att ”normalisera tobakens plats i samhället”. Reklambranschen ska ”avstå samarbeten med tobaksindustrin”.

Vår senaste Novusrapport avslöjar att en av fem unga ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter. Nu visar en ny medieundersökning, som genomförts av Meltwater, att tobaksföretag spenderar miljoner på influencer-marketing. British American Tobacco har marknadsfört nikotinprodukten Lyft i samarbeten med minst 13 influencers till ett uppskattat värde av 2,3 miljoner kronor med en total räckvidd på 1,5 miljoner. Detta motsvarar bara en bråkdel av tobaksreklamen i sociala medier som lockar alltfler unga in i beroende. Mellan 2019 och 2020 ökade andelen unga som har använt vitt snus från sju till 19 procent. Reklamförbudet måste stärkas för att vända trenden.

Få vet att nikotin ger bestående skador på hjärnan och ökar risken flertalet allvarliga sjukdomar. Samtidigt flödar reklam för nya nikotinprodukter som ”tobaksfria” och bättre alternativ till cigaretter. Företagen har kringgått tobakslagen och lyckats vilseleda politiker, myndigheter, media, influencers, och konsumenter. Enligt Novusrapporten tror 65 procent att man testar nya nikotinprodukter för att de verkar mindre skadliga. Detta är en effekt av reklamen i kombination med produktdesign och smaktillsatser, vilket fyra av tio unga tror är en orsak till att testa. Vitt snus lanseras frekvent i nya trendiga smaker och marknadsförs via influencers och gratis smakprover. Nikotin är ett gift och borde inte få smaka eller vara lika normaliserat och tillgängligt som godis. 

Utöver Instagram exponerades tobak i 51 900 inlägg i andra sociala medier under första halvåret 2020. 14 procent av inläggen klassades som positiva till tobak. Samtidigt publicerades 7886 artiklar om tobak i redaktionella medier, varav tio procent klassades som positiva och motsvarar dold tobaksreklam till ett annonsvärde på närmare 48 miljoner med en räckvidd på 397 miljoner. Ämnesanalysen visar att 70 procent av artiklarna, där tobak var huvudämnet, handlade om individens hälsa och företagens ekonomiska vinster. Bara en procent handlade om miljö och hållbarhet. Media bidrar till att normalisera tobakens plats i samhället, och nedtonar dess långsiktiga globala effekter. Hur kan en av världens mest ohållbara industrier undkomma kritisk granskning? Världen behöver fler medieaktörer som vågar belysa oetiska affärer istället för att främja dem.

Medias snäva fokus bidrar till låg kunskap om tobakens hållbarhetseffekter, och främjar framställningen av nya nikotinprodukter som ”tobaksfria, bättre” alternativ. När i själva verket allt nikotin utvinns från tobak som odlas med fattigdom, barnarbete och miljöförstöring som följd. Varje år sprider vi denna kunskap till unga och 2020 uppgav 97 procent att de motiverades att avstå tobak. Majoriteten visste inte att nikotin i vitt snus och e-cigaretter också framställs av tobak. Genom att rapportera om nikotinets alla hälso- och hållbarhetseffekter kan media öka den kunskap som både allmänheten och politiker behöver för att ta rätt beslut.

För att förebygga missbruk bland dagens och framtidens ungdomar krävs att alla icke-läkemedelsklassade nikotinprodukter regleras i tobakslagen. 31 mars när den statliga utredningen om nya produkter är klar hoppas vi på ett totalförbud mot tobaksreklam, inklusive ett förbud mot smaktillsatser. Till dess uppmanar vi media att granska- och reklambranschen att avstå samarbeten med tobaksindustrin.

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation

vill du också debattera?

mejla: rolf@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-04-28, 05:44

”Vibe visar skillnaden mellan amatör och expert”

Vibe-skrivande är det nya och skillnaden mellan amatör och expert blir tydligare än någonsin, skriver Tobias Lennér, vd & partner på pr-byrån Rippler.

debatt
2025-03-31, 06:40

”Gjorde prinsessan Madeleine verkligen fel?”

Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM) tycker att prinsessan Madeleine (Bernadottes) nya samarbetsprojekt med hudvådsföretaget Weleda och hennes inlägg på Instagram om detta, aktualiserar frågan om reklammärkning i sociala medier.

debatt
2025-03-23, 20:17

”Så kan marknadsförare anpassa sig till b2b-inflationen”

Det är inte bara priset på konsumentmarknadsföring som har ökat. Inflationen har även drabbat b2b-marknadsförarna. Och det innebär att det behövs ett nytt förhållningssätt till b2b-marknadsföring, anser Shafqat Islam, operativ chef på cms-företaget Optimizely.

debatt
2025-03-11, 08:51

Förslag: utse Bredbandsjesus och AKB till ai-förhandlare

En ledamot från AI-kommissionen vill se Jonas Birgersson och Anna Kinberg Batra utses till ai-förhandlare.

debattopinionsbildning
2025-02-20, 07:02

”Almega, Teknikföretagen och politiker bäddar för osäkerhet i it-sektorn”

När inte politiken lyssnar på branschen och när branschorganisationerna inte ger tydliga besked, skapas osäkra lagar som kan bromsa Sveriges tillväxt. Det gäller inte minst Uthyrningslagen som påverkar it-branschen, skriver Peter Hellgren, vd och Caterina Franceschi, företagsjurist och regionchef på Consid.

debatt
2025-02-20, 06:46

”Insatser från IAB och Sveriges Annonsörer behövs för ett rättvisare internet”

Reglering av Big Tech och insatser från branschorganisationer som IAB och Sveriges Annonsörer kan leda till öppnare och mer rättvist internet, hoppas Magnus Johansson, nordisk chef på The Trade Desk.

debatt
2025-01-17, 09:20

”Låt reklamen finansiera resorna – reformera SL”

Ordföranden för tre C-föreningar i Stockholm kritiserar Miljöpartiet i styret för Region Stockholm för sättet att driva lokaltrafiken i Stockholm. De vill bland annat få ner biljettpriserna genom reklamfinansierade resor.

debatt
2025-01-09, 10:55

”Kommunikation är viktigt för samhället”

Sveriges Kommunikatörer kommenterar Regeringens kommunikationskrav.

Arbetedebattpolitik
2024-12-29, 22:23

Leif Östling: ”Låt regionerna ta över skolan”

Leif Östling, tidigare vd för Scania och numera ordförande för Kommissionen för skattenytta efterlyser ett ”Alexanderhugg” för att få ordning på skolan och vården. Det skriver han på DN Debatt.

debattopinionsbildning
2024-12-09, 08:08

”Kloka pa-byråer borde själva välja öppenhet”

Varför är public affairs-bolagens kunder oftast hemliga i Sverige, när allt fler OECD-länder inför öppenhetskrav? Det är huvudämnet för min artikel i Svenska Dagbladet, som...

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Narva värvar ir-tungviktare
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram