UPPDATERAD. Intresseorganisationen A Non Smoking Generation lanserar på fettisdagen en kampanj med en ”nikotinsemla” i huvudrollen. Kampanjen ser ut som en produktlansering, men skenet bedrar.

Det tänkta bakverket ska uppmärksamma ”hur tobaksindustrin vilseleder konsumenter genom att marknadsföra nya nikotinprodukter som tobaksfria”, tänker A Non Smoking Generation.

Det rör sig om en fejkad produktlansering, som  ska ”belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser”.

A Non Smoking Generation anser att tobaksindustrin kringgår förbud mot tobaksreklam genom att säga att deras produkter är fria från tobak.

”För att belysa industrins oetiska metoder och tobakslagens kryphål har vi introducerat vår egen ’tobaksfria’ produkt, som vi marknadsför med samma fula knep som tobaksindustrin gör för att locka unga”, berättar Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Hon berättar vidare:

”Vi har delat ut några semlor till ett antal influencers och i eftermiddag kl 13.30 kommer socialminister Lena Hallengren att få en semla! Dessa innehåller givetvis inte något nikotin, men vår poäng är att de lika väl hade kunnat göra det och hur lätt det är att locka barn och unga in i ett livslångt nikotinberoende”, berättar Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation.

Vilka kanaler kommer ni att använda er av?
Förutom våra vanliga sociala medier så har vi även startat ett nytt instagramkonto som heter nikotin.semlan där det går att se även se de korta filmerna. Den långa filmen ligger på landningssidan nikotinsemlan.nu där vi också förklarar hela kampanjen och syftet med den.

Till kampanjen hör reklam för bluffsemlan. Kampanjen ska bland annat spridas kostnadsfritt av influerar som Hanna Ardéhn och Oscar Molander. Till kampanjen hör även kampanjsajten nikotinsemlan.nu, där en fejkad reklamfilm ligger. Kampanjen går även som banners på expressen.se och DN.se samt i sociala medier och utomhus på Clearchannels stortavlor

Vad hoppas ni uppnå?
Målet är att uppmärksamma hur unga lockas in i ett beroende genom all den reklam för nya tobaksprodukter som just nå tillåts i Sverige” – trots att det enligt lag att förbjudet att marknadsföra tobak. Givetvis är det slutgiltiga målet att dessa nya produkter ska regleras som de tobaksprodukter de faktiskt är”.

Byrån som har jobbat med kampanjen är ANR BBDO.