Annonserna, utformad av byrån Reformklubben, ser ut som skrikande kvällstidningslöp med budskap som ”Storbolagen delar ut 243 miljarder i år. Nu kräver de ännu mer” och Nu vill dom sänka din lön för att höja sina egna”.
 
Kampanjen kommer att med start i morgon, 15 mars, gå på utomhustavlor, i dagspressen och via sociala medier, främst Facebook, berättar Jonas Pettersson, informationssamordnare för 6F.
– Kampanjen kommer att pågå några veckor med tyngdpunkt på storstäderna.
Vad hoppas ni får reaktioner?
– Det är ett sätt att lyfta debatten om lägst lön. Det pågår en ganska intensiv debatt om att man vill sänka lönerna. Vi ligger mitt i en avtalsrörelse, så det är huvudförklaringen att vi kör kampanjen, säger Jonas Pettersson och lägger till:
–  Tyngdpunkten ligger på lägstalönerna. Det kommer att var röda tråden genom hela kampanjen.
Drar ni inte alla företag över en kampanj, med budskapet?
– Med deras utdelningsnivåer är det rena fakta. Ska man driva kampanj, behöver man spetsa budskapen också.
Kampanjen, som går på allmän plats, riktar sig till flera målgrupper:
– Vi vänder oss till först och främst till våra egna medlemmar och förtroendevalda ,men även allmänheten är en målgrupp.

6F är ett samarbete mellan fackförbunden Byggnads, Elektrikerna, Fastighetsanställdas Förbund, Målarna och Seko.