Pr-konsulten Karin Bäcklund och gig-experten Marianne Olsson har en bokserie ihop. Det är inte vilka böcker som helst utan en serie böcker för smart pr för olika yrkesgrupper.
Den 15 oktober släpps Smart PR för författare samt Smart PR för giggare & konsulter. Senare i höst kommer Smart PR för startups.

Böckerna i serien ska innehålla handfasta tips, råd och verktyg för hur man jobbar med pr och kommunikation i egna kanaler.

– Vi kom på idén med böckerna när jag själv vände mig till Karin för att få råd med pr kring lanseringen av min senaste bok Gig-ekonomi för företag. Vi insåg att fler författare och konsulter skulle kunna nå ut bättre genom planerad PR för sitt personliga varumärke, säger Marianne Olsson.

– Idag släpper många böcker själva. Vi ser en stor ökning av giggare och att antalet startups är stort. För de här grupperna är synlighet väldigt viktigt och många behöver hjälp med pr och digital kommunikation samtidigt som man kanske inte har möjlighet att lägga pengar på konsulter. Böckerna är till för alla som vill sköta allt själv eller för den som vill lära sig mer för att bli bättre beställare. Vi ger dem verktygen att bygga sina varumärke, säger Karin Bäcklund.

Hur mycket ska ni sälja?
Det är klart att vi har försäljningsmål, men för oss konsulter är oftast det främsta målet med att skriva böcker att bygga varumärke och expertroller, att öka synligheten och ett sätt att vara hålla sig aktuell.

Böckerna släpps först som e-böcker den 15 oktober, och som ljudböcker en vecka senare.

Priset ligger på runt 120 kr för e-böcker.