Det lilla svenska börsnoterade streamingteknik-bolaget Bambuser får ett lyft av corona.
Bambusers affärsidé är att erbjuda livestreaming-teknik för företag och organisationer som vill skapa egna live-videoupplevelser. I höstas lanserade Bambuser produkten Live Video Shopping som gör att e-handlare kan sälja via livestreaming och interagera med sina kunder i realtid via chatt och likes. Produkten är användbar då allt fler affärer ska göras digitalt, under coronapandemin.

– Vi har under de senaste veckorna sett en ökad kundefterfrågan från stora såväl som små spelare inom diverse segment. Vi jobbar efter bästa förmåga för att klara av det enorma trycket, samtidigt som vi expanderar organisationen. Det är väldigt intensivt, men samtidigt superkul att vi har en eftertraktad produkt, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.

Hur skiljer det sig från 2019?
–Det var då vi byggde nya produkten, stärkte teamet och förnyade varumärkesidentiteten. Vi lanserade Live Video Shopping 26 september 2019 tillsammans med våra utvecklingspartners Monki, NA-KD och Caia Cosmetics. Nu i år kommer vi att nå ut till den stora massan och skala upp bolaget.

Inom vilka branscher ökar efterfrågan på era produkter?
– Initialt fokuserade vi på kunder inom mode och skönhet eftersom den typen av bolag alltid varit snabba med att anamma nya digitala marknadsföringskanaler och har ett etablerat tänk kring sociala medier och influencers. Det vi ser nu är att branscher som har ett stort behov av att ha en dialog med sina kunder i dessa tider kommer till oss, såsom Apotea och Hemnet, säger Maryam Ghahremani och lägger till:

– Bambuser kan hjälpa ta e-handeln till en ny nivå som möter nya generationens konsumenter i en digital miljö som de har vuxit upp i. Generation Z interagerar redan med varandra genom livevideo – vad vi gör är att erbjuda e-handlare att öppna upp för samma typ av dialog och därtill kunna erbjuda försäljning.

Vad är det kunderna är ute efter?
Enligt Maryam Ghahremani är kunderna ute efter ett nytt sätt att interagera och ha en dialog sina kunder.

– Idag finns det ingen annan digital kanal som kan komma så nära ett fysiskt möte. Med Live Video Shopping kan man under en livesändning sälja produkter och kommunicera med sina kunder direkt på den egna sajten. Dessutom så hjälper de interaktiva elementen som livechatt och likes att skapa en känsla av engagemang. Du som e-handlare öppnar upp för en dialog med dina kunder, snarare än monolog som klassisk marknadsföring. Konverteringssiffrorna visar tydligt på att det gör skillnad.

Hur rustade är ni att möta den ökade efterfrågan?
– Vi har rekryterat mycket spetskompetens under senaste året och har ett grymt vasst team. Vi har dessutom en gedigen plan för hur vi ska skala upp bolaget. Detta är anledningen till att vi nu är i färd med en företrädesemission på ca 100 miljoner kronor. Vårt huvudfokus är att skala upp organisationen inom produktutveckling såväl som sälj och marknad.

Live Video Shopping lanserades i slutet av september. Den har därför inte hunnit generera några betydande intäkter under 2019, förklarar Maryam Ghahremani. Bambuser omsatte strax över 3 miljoner kronor 2019.

– Det avsåg den gamla affären. Jag kan tyvärr inte kommentera framtida affärer eftersom vi är ett publikt bolag.

Bambuser har 27 anställda.

– Just nu kommer det in nya medarbetare nästan varje vecka. I den nuvarande organisationen är teknik- och produkt den enskilt största avdelningen. Vi har ett fokus på att växa sälj- och marknadsteamet för att möta kundefterfrågan. Om vi fortsätter denna tillväxttakt lär personalstyrkan fördubblas under året.