Veckans Brief 4: Pressade redaktioner pressar krishanterarna – hemma hos Juno & Priority

Publicerad 2017-02-05, 23:44

VECKANS BRIEF. Vi pratar med tre av landets bästa krishanterare som får mer att göra när redaktionerna får mindre pengar. Vi pratar med Kreabs chef i Washington DC om Donald Trumps framfart so far. Vi hälsar på hos byråerna Juno och Priority som är två sidor av samma pr-mynt. Vi pratar med Svenska Spels nya komchef. Och 20+ artiklar till. 

Dela med andra

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det har utkommit sedan 2009.
Här är innehållet i utgåva 4, 2017.

ledare
”The Global Disruptive – eller amerikan i stan”
 
affärer
TV4 letar ersättare till Novus
Hemma hos doldisen Priority
Juno vågar vägra vara kommunikationsbyrå

kund
Arbetsförmedlingen byter byråer
De är Coca-Colas nya byrå

case
Svenska Spels komchef kliver in på ny spelmarknad

verktyg och metoder
Pressade redaktioner pressar krishanterarna

undersökning och analys
IPSOS: Vi får disruptiva val

bransch
Marknadsföreningen ser över strategin

utrikes
Google passerar Apple som världens mest värdefulla företag
Kantar Media köper irländsk mediebevakare
Brookings: CNN visar att det går att motverka falska nyheters
Tänk som en redaktion på Facebook Live
Är en Snapchat-annons under Super Bowl värd 26 miljoner?

arbete
Carolina Klüft på liberalt besök
Berntzon Bylund värvar ekobonde

ledamoten
Lawen Redar (s) vill komma åt näthatet

jobba effektivt
Hur rekrytera rätt komchef, Susanne Ahlström?

spaning
Rapport från Donald Trumps Washington DC

profil
Kravfyllt jobb för Åhléns hållbarhetschef

personer
Anders Oxelström, Erik Tillberg, Caroline Jungsand, Joakim Mörnefält, Pål Jebsen, Jeanette Fors-Andrée, Charlie Stjernberg, David Ahlin, Marie Sommar, Lawen Redar, Susanne Ahlström, Tapio Christiansen, Donald Trump, Anita Falkenek.

saker
TV4, Novus, SVT, Priority, rekrytering av kommunikationschefer, Juno, Coca-Cola, Svenska Spel, Ipsos, Kantar Media, Newsaccess, CNN, Facebook Live, Snapchat, Brookings, fejknyheter, marktech, disruptiva val, hållbarhet, Åhléns, Super Bowl, Brigthness, Marknadsföreningen i Stockholm, varumärkesindex, krishantering, redaktioner, resurser, Arbetsförmedlingen
 
prenumerera
Du kan också bli prenumerant av Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief och få 40 utgåvor rakt ner mobilen.
 
här är prislistan
* Grundprenumeration till en mejladress: 2.900 kronor
* Företagsprenumeration upp till 9 adresser 5.900 kronor
* Företagsprenumeration, 10-20 mejladresser: 9.750 kronor
* Företagsprenumeration över 20-40 mejladresser: 17 500 kronor
* Prenumerationer över 40 mejladresser enligt offert.

mer information finns här

Ledde granskningen av nya Karolinska – blir Moderaternas presschef

Här är de nominerade i Guldägget 2017

M kapar S kampanj som kopierar M

JMW blir Golin för Mullen Lowe

Björn Mellstrand, JMW, Fred Cook, Golin, Louise Leo, JMW, Joakim Karlsson, JMW

De tar plats i Miljöpartiets toppskikt

Lena Micko (s): Anders Knape behöver positionera sig inför M-mötet

Vice ordförande: Regeringen styr SKL

Var tredje krona vinst på Concilia

”Jag har jobbat lite med Dan Eliasson”.

JKL-bokstav i stan

BEACONOMIST 10: Falangstrid på Realtid – IoT – en ny miljardbransch

Svenskt Näringsliv och Företagarna gör tummen ner för reviderat 3:12-förslag

S i landstinget i Stockholm i reklamattack mot Moderaterna

Kommunal lägger ned skadeståndsprocess mot förra ordföranden och nattklubbs-ledamöter

Svenskarna överskattar vinsterna i välfärden

Anna Kinberg Batra (m) kopplas till Trump och faktaförvrängning i S nya kampanj

Comeback för Expressens politik-tv

Hon blir polisens nya kommunikationsdirektör

Sveriges Kommunikatörer rasar över Medieutredningens bild av kombranschen

Tidigare ledarskribent fälld för hemfridsbrott och rattfylla

Polisförbundet om Peter Springare: Han har passerat gränsen

Nina Nygaard får toppjobb inom idrotten

SSU håller kvartssamtal med Stefan Löfven (s)

Fortsatt tapp för Rådhusgruppen

Indisk it-jätte går in tungt i Volvo Ocean Race

Visita hittar komchef på Telia

De tycker till om Omvärldsklubben

Nya ägarna flyttar upp Metros chefredaktör

Bergslagspolisen om Peter Springare på Facebook: Inte direkt positivt

Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Peter Springare & Katerina Janouch till SD-stödd sajt

Regeringen (v) drar in 3 miljarder på utlandssvenskar och höginkomsttagare

Veckans Brief 9: Storföretagens lobbyköp i USA – Per Schlingmann om författarskapet

Staffan Erfors tar över Metro

SIFO: C snart i kapp M

Liberalerna vill anställa ”trygghetsvakter” och tar ny devis

Preem jublar över regeringens diesel-besked – Westander gratulerar till ”lobby-kampanjen”

Piratledare kan bli förbundsordförande (dik)

Regeringen inför reduktionsplikt för bensin och diesel

Sju nya i Fis styrelse

Alliansen + SD: Arbetsförmedlingen ska sluta förmedla jobb

Feministiskt initiativ, Försäkringskassan och Timbro laddar inför Omvärldsklubben

Här sätter Norwegian press med pressen

Annie Lööf (c) hjälpte Fores inviga nya lokalen

Brindfors köps loss

Gröna Städer får sex partners från start

Lars Calmfors börjar på tankesmedja

BEACONOMIST 9: Kvällspressens UX – Amazons expansionsplaner

Bonnier-direktör stampar in i Stampen

Flygskatt ska finansiera sänkta arbetsgivaravgifter

Konkurrenterna SAS, BRA och Norwegian enas om alternativ till flygskatten

Pär Henriksson lyfter från Svenskt Näringsliv

Strid om ordförandeposten i Advokatsamfundet

Liberalerna rasar mot S-kritik och föreslår fem privata sjukhus

Fackförbundspressen i gemensam offensiv om arbetstiderna

(C)hefsekonomen kandiderar till riksdagen

Regeringen sänker skatter för datorhallar och höjer CO2-skatt för fjärrvärme och el

Byggbolagen räds inte polishuset i Rinkeby

Nya skatteförslag från regeringen i dag

Almega kör i gång Omvärldsklubben på fredag

Margit Silberstein lämnar SVT

Här är S nya maktspelare

"Vi kraftsamlar för Grönare Städer"

Sebastian Navab, Jonas Törnblom, Leif Zetterberg & Mia Nordström.

Pr-konsult vill att S ska bli bättre på finansiering

8 procent ned för Pronto

Statsvetare vill ha motåtgärder mot fejknyheter och smutsdebatt

BEACONOMIST 8: Bonniers digitala strategi – Svenskt Näringslivs DI-utmanare

Riksrevisionen skeptisk till utflyttning av 10 000 myndighetsjobb

Regeringen utser digitaliseringsråd - 20 procent jobbar på företag

New Republic får två nya partners

Louise Dreifeldt & Malin Sahlén.

”Låt polisen fakturera föräldrarna”

Demoskop: SD förbi M

De är Årets Opinionsbildare

Så ska regeringen rädda Statens fastighetsverks förtroende

Centerpartiet hämtar pressekreterare från Företagarna

S sågar när Vårdföretagarna hjälper Alliansen med politiken i Stockholm

Timbro startar webbtidning

Gullers vinner Malmö

SCA: Svårast prata om mens i Sverige inom EU

Saliba och Läckberg startar investmentbolag

Fotografiska vill bli virala – höjer priset för män

Centerpartiet retweetar en kvinna/timme

Naturskyddsföreningens tidning kopplar Westander till regnskogsskövling

Tictail lyfter kvinnliga kunder

Saco berättar om skillnader i livslön mellan kvinnor och män

Lindex donerar pengar till kvinnliga textilarbetare

Annonsörerna kampanjar om könsdiskriminerande reklam

Omöjligt för staten att tvinga operatörer lagra trafikuppgifter

De kan bli Årets Gräsrot

De debatterar fejknyheter och faktaresistens på Årets Opinionsbildare

Google värvar komansvarig från pr-branschen

Komchefen tar över hr på SVT

Medieveteraner vill lägga ner Teracom

Finansiell kommunikation lyfter Aspekta

Över 100 föreslagna till Årets Gräsrot

LO föreslår lägre lönekostnader och enkla jobb som vägar in på arbetsmarknaden

Miljöministern uppmanar till förbud mot mikroplaster

Moderaterna tappar stöd i de viktigaste sakfrågorna – väljarna mer osäkra

SvDs ledarredaktion skaffar bot – ”ledarskribenter kan ersättas av robotar"

Socialdemokraterna lägger ner två tidningar – ökar i stället digitalt

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.