Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Publicerad 2018-04-24, 08:54

MEDIER. Den politiska annonseringen går upp i högvarv inför valet. Då kommer beskedet att utomhusreklambolaget Clear Channels yttersta ägare har gått i konkurs. Ola Klingenborg, Skandinavienchef för Clear Channel, ger svar på frågorna om den politiska utomhusreklamen är i fara.

Dela med andra

Utan tvekan är utomhusreklam något de flesta partier överväger. Så även valåret 2018.
 
”Efterfrågan är som vanligt inför val mycket hög. Bland de politiska partierna finns ett stort intresse av att synas i det offentliga rummet”, berättar Ola Klingenborg, Skandinavienchef för Clear Channel, via mejl.

Vad kännetecknar denna valrörelse jämfört med tidigare när det gäller era erbjudanden och affärer?
”Rent generellt så har både vi och partierna varit ute i god tid den här gången. Den stora trenden är inte helt oväntat en tydlig efterfrågeökning på digitala utomhusreklamformat.”

Men det finns också moln över Clear Channels kanal. Koncernen som huvudäger den globala koncernen Clear Channel har gått i konkurs.

Finns det risk att möjligheten att annonsera hos er påverkas av er slutägare Iheart har försatts i konkurs?

”Nej. Ihearts pågående skuldomstrukturering påverkar inte oss. Clear Channel är ett eget börsbolag listat på New York-börsen och för oss är det business as usual som gäller och vi ser fram emot 2018 där vi investerar ytterligare 10-tals miljoner för att stärka vårt redan överlägset starkaste erbjudande i Sverige och resten av Skandinavien.”

Dock går det att läsa sig till att Clear Channel International har en fordran på Iheart Media på 1 miljard dollar och att Clear Channel i Sverige har fordringar på runt en halv miljard kronor, som kanske inte går att återfå efter konkursen. Hur ligger detta till och hur påverkas era leveranser?
”Utan att närmare kommentera Ihearts skuldomstruktureringsprocess så tror jag att du fått det här lite om bakfoten. Som du säkert sett när du läst alla dokumenten ifrån USA, så är det amerikanska Clear Channel Outdoor Holdings som har en fordran på Iheart. Inte det europeiska bolaget Clear Channel International. Vi är helt trygga med att det svenska bolagets finansiella situation inte kommer att påverkas av vad som händer med en av våra aktieägare på börsen i USA. ”

Clear Channel har bland annat via upphandling förnyat kontraktet att sälja utomhusreklam i Stockholms tunnelbana för Storstockholms lokaltrafik (SL). SLs Trafiknämnds ordförande, moderaten Kristoffer Tamsons har påpekat att det är viktigt att SL få garanterade intäkter.

SL-avtalet stipulerar ju att ni betalar hyra på 300-350 miljoner per år i hyra, hur påverkas det givet situationen med ert ägarbolag?
”Det påverkas inte alls. Vi kommer att uppfylla alla åtaganden mot våra kontraktsparter”, anser Ola Klingenborg.

Efter beskedet om Ihearts konkurs har Clear Channel även fått uppdraget att sälja bussreklam för SL. Detta efter att konkurrenten Wall Street avslutade samarbetet med SL.

”Det är ett mindre kontrakt, men vi är alltid glada att kunna förstärka vår position som marknadsledare i Stockholm”, kommenterar Ola Klingenborg.

Finns då utrymme kvar att köpa till valet eller är det utsålt?
”Det finns fortfarande en del format kvar främst i tunnelbanan i Stockholm, men vår Adshelprodukt är i det närmaste fullbokad. Vi tror att det närmare valet kommer att vara många som vill använda digital utomhusreklam för att snabbt kunna respondera i den dagsaktuella debatten. Man kan via våra digitala skyltar snabbt få ut debattinlägg i valrörelsen baserat på aktuella frågor och hur debatten rör sig. Och här har vi fortfarande utrymme kvar i hela Sverige.”

ANNONS:

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

Riksdagen byter direktör

Ulf Kristerssons talskrivare (m) slutar

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.