Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Publicerad 2018-04-24, 08:54

MEDIER. Den politiska annonseringen går upp i högvarv inför valet. Då kommer beskedet att utomhusreklambolaget Clear Channels yttersta ägare har gått i konkurs. Ola Klingenborg, Skandinavienchef för Clear Channel, ger svar på frågorna om den politiska utomhusreklamen är i fara.

Dela med andra

Utan tvekan är utomhusreklam något de flesta partier överväger. Så även valåret 2018.
 
”Efterfrågan är som vanligt inför val mycket hög. Bland de politiska partierna finns ett stort intresse av att synas i det offentliga rummet”, berättar Ola Klingenborg, Skandinavienchef för Clear Channel, via mejl.

Vad kännetecknar denna valrörelse jämfört med tidigare när det gäller era erbjudanden och affärer?
”Rent generellt så har både vi och partierna varit ute i god tid den här gången. Den stora trenden är inte helt oväntat en tydlig efterfrågeökning på digitala utomhusreklamformat.”

Men det finns också moln över Clear Channels kanal. Koncernen som huvudäger den globala koncernen Clear Channel har gått i konkurs.

Finns det risk att möjligheten att annonsera hos er påverkas av er slutägare Iheart har försatts i konkurs?

”Nej. Ihearts pågående skuldomstrukturering påverkar inte oss. Clear Channel är ett eget börsbolag listat på New York-börsen och för oss är det business as usual som gäller och vi ser fram emot 2018 där vi investerar ytterligare 10-tals miljoner för att stärka vårt redan överlägset starkaste erbjudande i Sverige och resten av Skandinavien.”

Dock går det att läsa sig till att Clear Channel International har en fordran på Iheart Media på 1 miljard dollar och att Clear Channel i Sverige har fordringar på runt en halv miljard kronor, som kanske inte går att återfå efter konkursen. Hur ligger detta till och hur påverkas era leveranser?
”Utan att närmare kommentera Ihearts skuldomstruktureringsprocess så tror jag att du fått det här lite om bakfoten. Som du säkert sett när du läst alla dokumenten ifrån USA, så är det amerikanska Clear Channel Outdoor Holdings som har en fordran på Iheart. Inte det europeiska bolaget Clear Channel International. Vi är helt trygga med att det svenska bolagets finansiella situation inte kommer att påverkas av vad som händer med en av våra aktieägare på börsen i USA. ”

Clear Channel har bland annat via upphandling förnyat kontraktet att sälja utomhusreklam i Stockholms tunnelbana för Storstockholms lokaltrafik (SL). SLs Trafiknämnds ordförande, moderaten Kristoffer Tamsons har påpekat att det är viktigt att SL få garanterade intäkter.

SL-avtalet stipulerar ju att ni betalar hyra på 300-350 miljoner per år i hyra, hur påverkas det givet situationen med ert ägarbolag?
”Det påverkas inte alls. Vi kommer att uppfylla alla åtaganden mot våra kontraktsparter”, anser Ola Klingenborg.

Efter beskedet om Ihearts konkurs har Clear Channel även fått uppdraget att sälja bussreklam för SL. Detta efter att konkurrenten Wall Street avslutade samarbetet med SL.

”Det är ett mindre kontrakt, men vi är alltid glada att kunna förstärka vår position som marknadsledare i Stockholm”, kommenterar Ola Klingenborg.

Finns då utrymme kvar att köpa till valet eller är det utsålt?
”Det finns fortfarande en del format kvar främst i tunnelbanan i Stockholm, men vår Adshelprodukt är i det närmaste fullbokad. Vi tror att det närmare valet kommer att vara många som vill använda digital utomhusreklam för att snabbt kunna respondera i den dagsaktuella debatten. Man kan via våra digitala skyltar snabbt få ut debattinlägg i valrörelsen baserat på aktuella frågor och hur debatten rör sig. Och här har vi fortfarande utrymme kvar i hela Sverige.”

Klart nu: Bonnier säljer Broadcasting till Telia

ANNONS:

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.