Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Publicerad 2018-04-24, 08:54

MEDIER. Den politiska annonseringen går upp i högvarv inför valet. Då kommer beskedet att utomhusreklambolaget Clear Channels yttersta ägare har gått i konkurs. Ola Klingenborg, Skandinavienchef för Clear Channel, ger svar på frågorna om den politiska utomhusreklamen är i fara.

Dela med andra

Utan tvekan är utomhusreklam något de flesta partier överväger. Så även valåret 2018.
 
”Efterfrågan är som vanligt inför val mycket hög. Bland de politiska partierna finns ett stort intresse av att synas i det offentliga rummet”, berättar Ola Klingenborg, Skandinavienchef för Clear Channel, via mejl.

Vad kännetecknar denna valrörelse jämfört med tidigare när det gäller era erbjudanden och affärer?
”Rent generellt så har både vi och partierna varit ute i god tid den här gången. Den stora trenden är inte helt oväntat en tydlig efterfrågeökning på digitala utomhusreklamformat.”

Men det finns också moln över Clear Channels kanal. Koncernen som huvudäger den globala koncernen Clear Channel har gått i konkurs.

Finns det risk att möjligheten att annonsera hos er påverkas av er slutägare Iheart har försatts i konkurs?

”Nej. Ihearts pågående skuldomstrukturering påverkar inte oss. Clear Channel är ett eget börsbolag listat på New York-börsen och för oss är det business as usual som gäller och vi ser fram emot 2018 där vi investerar ytterligare 10-tals miljoner för att stärka vårt redan överlägset starkaste erbjudande i Sverige och resten av Skandinavien.”

Dock går det att läsa sig till att Clear Channel International har en fordran på Iheart Media på 1 miljard dollar och att Clear Channel i Sverige har fordringar på runt en halv miljard kronor, som kanske inte går att återfå efter konkursen. Hur ligger detta till och hur påverkas era leveranser?
”Utan att närmare kommentera Ihearts skuldomstruktureringsprocess så tror jag att du fått det här lite om bakfoten. Som du säkert sett när du läst alla dokumenten ifrån USA, så är det amerikanska Clear Channel Outdoor Holdings som har en fordran på Iheart. Inte det europeiska bolaget Clear Channel International. Vi är helt trygga med att det svenska bolagets finansiella situation inte kommer att påverkas av vad som händer med en av våra aktieägare på börsen i USA. ”

Clear Channel har bland annat via upphandling förnyat kontraktet att sälja utomhusreklam i Stockholms tunnelbana för Storstockholms lokaltrafik (SL). SLs Trafiknämnds ordförande, moderaten Kristoffer Tamsons har påpekat att det är viktigt att SL få garanterade intäkter.

SL-avtalet stipulerar ju att ni betalar hyra på 300-350 miljoner per år i hyra, hur påverkas det givet situationen med ert ägarbolag?
”Det påverkas inte alls. Vi kommer att uppfylla alla åtaganden mot våra kontraktsparter”, anser Ola Klingenborg.

Efter beskedet om Ihearts konkurs har Clear Channel även fått uppdraget att sälja bussreklam för SL. Detta efter att konkurrenten Wall Street avslutade samarbetet med SL.

”Det är ett mindre kontrakt, men vi är alltid glada att kunna förstärka vår position som marknadsledare i Stockholm”, kommenterar Ola Klingenborg.

Finns då utrymme kvar att köpa till valet eller är det utsålt?
”Det finns fortfarande en del format kvar främst i tunnelbanan i Stockholm, men vår Adshelprodukt är i det närmaste fullbokad. Vi tror att det närmare valet kommer att vara många som vill använda digital utomhusreklam för att snabbt kunna respondera i den dagsaktuella debatten. Man kan via våra digitala skyltar snabbt få ut debattinlägg i valrörelsen baserat på aktuella frågor och hur debatten rör sig. Och här har vi fortfarande utrymme kvar i hela Sverige.”

MP vill stoppa engångsartiklar – och skärpa kraven på marknadsföring

Handelsministerns statssekreterare får jobb i Chile

Acne Studios vann regeringens Exportpris

Ann Linde (s) och vd Mattias Magnusson (acne)

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

Polisen i Moderaternas reklamfilm får JO-kritik

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Civilingenjör blir komchef på Schibsted

SABRE: Narva är årets byrå i Norden

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.