"Valrörelsen igång och all time low (svt)"

Publicerad 2018-01-26, 12:27

BLOGG. Fortsätter politikerna, de politiska tjänstemännen och journalisterna att hålla sin låga nivå valrörelsen ut behöver knappast de eventuellt ryska trollfabrikerna rycka in för att vilseleda väljarna, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

I sedvanlig strategisk stil gick Socialdemokraterna till offensiv runt årsskiftet. Tre av partiledare Stefan Löfvens möjliga efterträdare tycks ha fått göra gesällprov. Det gick så där. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson fick bära in i valrörelsen frågan om hur nyanlända ska förses med svenska värderingar. Hon presenterade ett förslag om att ”se över innehållet i samhällsorienteringen för nyanlända för att främja etablering och integration”, marknadsfört på DN Debatt 19 december. Dagens Nyheter ställde även upp när finansminister Magdalena Andersson den 21 december berättade om sin syn på integration 21 december 2017. Civilminister Ardalan Shekarabi berättade i en stort uppslagen och tårdrypande artikel (ja, jag grät, helt ärligt) om familjens tillvaro som dolda flyktingar. Också detta i DN, 2 januari.
 
De tre möjliga partiledarkandidaterna plockade över den tunga, otympliga, och rentav farliga frågan om migration på sina egna axlar. Tanken är att Stefan Löfven mer ostört ska kunna ägna valrörelsen åt att prata om trygghet. Förmodligen ska han målas fram som den enda person som kan leverera trygghet i en stökig tid. Det är som vanligt smart av S-staben. Nu gick det inte helt enligt plan. Finansminister Magdalena Andersson sa något som kunde tolkas som att asylsökande borde välja andra länder än Sverige. Och Stefan Löfven, i sin trygghetsiver, kunde inte utesluta att militären skulle sättas in på något vis för att klara tryggheten.  Medierna tolkar förstås illvilligt Stefan Löfvens och Magdalena Anderssons lösryckta citat och i Agenda i söndags, 21 januari 2018, kom de upp ytterligare en gång.
Reportern Anna Hedenmo pressade verkligen vice statsminister Isabella Lövin (mp) om hur hon relaterade till citaten från regeringskollegorna Magdalena Andersson och Stefan Löfven. Här någonstans ägnar sig Agenda åt något som gränsar till fake news. Både Stefan Löfven och Magdalena Andersson har klargjort vad de egentligen menade med de lösryckta citaten. Stefan Löfven tänkte inte sätta in militär under vapen. Magdalena Andersson ville ha sagt att asylsökande kan få bättre hjälp i andra länder när Sveriges system är överbelastat.
 
Ändå går Anna Hedenmo på som om de har sagt något annat. Det är inte ärligt mot väljarna eller de två S-politikerna.  Agenda ägnar 15 minuter av prime time åt en vinkel som egentligen är död. Agenda ägnar 15 minuter åt att diskutera vad två S-politiker eventuellt har sagt till journalist någon annan stans. Det är lite obegripligt att Isabella Lövin ens finner sig i diskussionen, men hon är antagligen rädd om varje tv-sekund hon kan få med partiets pressade opinionssiffror.  
 
Sedan följer ett block om tryggheten i samhället. Ali Esbati (v) och Tomas Tobé (m) får berätta hur de ser på hur diskussionen förs, åter en metadebatt. Sedan en liten myspys ut till Upplands Väsby där en liberal får berätta att de vill byta en lampa i en gångbro. Trevligt och lättsmält, men SVT Agenda har faktiskt en redaktion på drygt tio medarbetare, exempelvis en heltidsanställd researcher.
 
Tänk om Agendas redaktion i stället hade kunnat gräva fram fakta om hur det står till med tryggheten i stället för att pressa Isabella Lövin på vilken bild Stefan Löfven eventuellt har presenterat över läget?
 
Har gängkriminaliteten ökat? Hur många gäng finns det? Har polisen kontroll på gängen eller inte?

Hårda fakta som hade kunnat ta diskussionen framåt, så att den inte bara snurrar runt och handlar om hur folk uttrycker sig eller ändlösa diskussioner om hur ”bilden” av något ser ut. För Ddet är inte fakta. Och är det inte fakta, vad kan det då vara, jo fake, låt säga välvillig statsfinansierad fake.
Agenda avhandlar även regeringens lagrådsremiss om minskade möjligheter att ta ut vinst för företag inom skolan. Okej, regeringen och vänsterpartiet släpper ett förslag som skapar debatt och ska skapa debatt genom hela valrörelsen. Det är en bra sak att gå till val på tycker uppenbarligen i alla fall V och S, även om det var huvudnumret även i förra valrörelsen. Men Jonas Sjöstedt är för het på att stå som avsändare till förslaget så att

Socialdemokraterna tvingas ut och ta åt sig äran för ett förslag som de kanske inte helt tror på. Så Socialdemokraternas kampanjavdelning tar fram en banner som visar en röd tumme upp med texten Bättre skola och omsorg och en blå tumme ner med texten Vinstjakt i välfärden med rubriken ”Det är rätt enkelt”. Vad säger upplägget om nivån på Socialdemokraternas debatt? En förenkling som inte är trovärdig.

”Rodnar av skam å era vägnar”, skriver Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.

I studion försvarar gymnasieminister Anna Ekström regeringens lagrådsremiss och Jan Björklund opponerar sig. Här hade han världens chans att presentera Alliansens förslag på att hantera vinstuttag ut skolan, som uppenbarligen väljarna tänker en del på. Nu fick han inte ens frågan. Han synas inte. Agenda väljer åter den givna vinkeln. Nyss var det krig i förorten. Nu är de privata skolorna utrotningshotade. Vinklar som satts i de sociala medierna veckan innan. Det är som om Agenda saknar en egen hjärna.
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson, som har tagit på sig att lyfta det politiska samtalet, kan närhelst gå in och agera ”vuxen i rummet”.  Det har inte skett ännu.

Och pinsammare blev det när det visade sig att tjänstemän på Socialdemokraternas kansli hade riggat trollkonton ungefär samtidigt som deras partichef och landets statsminister gick ut och varnade för rysk påverkan på valrörelsen. Fortsätter det så här med lågintensiv fake news från SVT och partiernas egna trollfabriker, behöver inte ryssarna ens engagera sig i att störa den svenska valrörelsen.

Kommentarer

Tycker analysen du gör Rolf adresserar både mediala frågan såväl som nuvarande riksdagspartiers seriositet. Det finns ett faktaunderskott i den allmänna debatten (och som det verkar i underlag för beslut). SVT, exempelvis, försöker ju inte ens att lyfta fram fakta som kan flytta diskussionen till att diskutera lösningar. Gång på gång så handlar diskussionerna om hur man "uppfattar" verkligheten där olika personer kan stå och hitta på lite hur världen ser ut. Parallellt så är fake news, trollfabriker mm på tapeten och det är glädjande att man lyfter fram att för socialdemokraterna helger ändamålen medlen. Det är rätt obehagligt och man hade tyckt att media skulle kunna vara tuffare. Lyckligtvis har Medborgerlig Samling dykt upp som nu faktiskt är kanske det enda parti som bygger politik på långsiktiga ideologiska utgångspunkter istället för att få 10 sek i rampljuset. Den intressanta frågan man bör ställa sig är vad som faktiskt händer när folk upptäcker att det partiet finns och att man inte behöver se politik som ett avsnitt av Baren eller paradise hotel.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

Ulf Kristersson (m) slår ett slag för utsatta barn

Svenskt Näringsliv släpper nyhetsapp

Göteborg har flest kommunikatörer – kostar 406000 kronor om dagen

Centerpartiet värvar topptrio som ska vinna digitala valet

Karin Winther, Judith Wolst och Anna Loverus.

Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för Jerry Williams

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.