Vårdförbundet spräckte industrimärket

Publicerad 2017-05-29, 10:05

Vårdförbundet presenterar statistik som visar att medlemmarnas löner ökade betydligt mer än det så kallade industrimärket under 2016. ”Vården är en kvasimarknad där marknadskrafterna är satta ur spel”, säger Vårdförbundets vice förbundsordförande Johan Larsson.

 

Dela med andra

Vårdförbundets statistik visar att lönen för medlemmarna ökade i snitt med 3,7 procent i hela landet för anställda av kommuner och landsting. Inom privata sektorn, via arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna, ökade lönerna med i snitt 3,6 procent, medan anställda i staten fick 2,7 procent.
 
Det kan jämföras med det så kallade industrimärket som sattes till 2,2 procent och sätts av industrins partner och är tänkt att vara ledande för alla andra avtalsområden.

Både privatanställda och anställda inom kommuner och landsting fick lönerna höjda med i snitt 1 200 kronor per månad. Först statsanställda ökade lönen med 1 000 kronor.

Johan Larsson, vice förbundsordförande förklarar varför industrimärket sprack ordentlige under 2016.

–  Det har inte undgått någon att vården är i ett väldigt ansträngt läge. En arbetsgivare betalar aldrig mer än den måste. Så har det sett ut historiskt. Nu när vården också seglar upp som den största valfrågan är det ett helt annat fokus på vårdfrågan. Då har man insett att man måste jobba även med de saker som kostar pengar. Sedan tycker vi att det går alldeles för långsamt.

Johan Larsson utvecklar:

– Som det är nu får vissa patienter inte vård inte tillräckligt snabbt, ganska många medlemmar har en ansträngd närvaro och specialutbildade sjuksköterskor ha minskat med 20 procent de senaste åren trots att befolkningen är större och vården har blivit mer komplex.

Hur ser ni på industrimärket?
–  Om man raljerar lite har märket tjänat oss män väl när det gäller lönebildningen. Märket har att göra med att exportindustrin ska var styrande. Det man inte tänkte på när när man konstruerade modellen är att vården är en slags kvasimarknad där marknadskrafterna är satta ur spel. Det är också det vi vill. Om vi tänker oss ett samhälle där vi ska betala vad vi tycker det är värt för en hjärtoperation, skulle vi få ett otäckt samhälle.

Johan Larsson pekar på ytterligare skillnader i relation till märket.

–  Vården styrs av politiska partier där arbetsgivarna är parter. Men SKL (Sveriges kommuner och landsting) är ingen liten duvunge som småskuttar som Volvo eller Ericsson.  SKL är en enorm arbetsgivare med 1,1 miljoner anställda. Då kan inte våra politiker lämna walk over när det gäller lönebildningen. Sedan har den svenska modellen tjänat oss och gett oss reallönehöjningar.

Skulle ni kunna stå utanför systemet med industrimärket?
–  Nej, men det ska ta hänsyn till det samhälle vi vill ha. Jag har inte hört någon politiker som sagt att vi inte ska ha ett jämställt samhälle. Men med bara märket klarar vi inte av det. Vården är djupt politiskt styrd. Skulle vi helt och hållet var hänvisade till märket då blir inte vården en attraktiv bransch att jobba i, även om vården är det mest meningsfulla du kan göra. Om du lägger mycket tid på utbildning och gör något livsviktigt, så måste lönerna var rimliga. Det ska inte slå så mycket mellan barnmorskor och civilingenjörer. Det har våra politiker ett ansvar för.

Läkarna har ju haft en annan löneutveckling. Hur ser du på det?
– De ligger nog mer rätt i lön än vi gör. Sedan är läkaryrket traditionellt mansdominerat. Nu när det börjar bli kvinnodominerat, tror jag det blir svårare att hålla uppe lönerna. Men det är inte där krutet ska läggas för att rätta till löneskillnaderna. Den stora hängmattan är våra yrken, välutbildade sjuksköterskor och barnmorskor, säger Johan Larsson.

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.