Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Publicerad 2017-04-10, 08:03

S-KONGRESSEN. Unionen vill få positionera om frågan om arbetskraftsinvandring och tar till en minimal digital kampanj för att övertyga ombuden på Socialdemokraternas partikongress.

Dela med andra

– Vi vill lyfta frågan om arbetskraftsinvandring. Socialdemokraterna har sagt att de vill göra en positionsförflyttning. För oss är det viktigt att man värnar öppenheten och transparensen. Det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft. Vi är oroliga att företagen lämnar landet om man snävar åt reglerna, så att det inte går att rekrytera rätt kompetens, säger Unionens opinionschef Anna Erhardt.
 
Hur gör ni för att den här frågan ska behandlas på rätt sätt här på kongressen?
–  Vi har seminarium med justitieminister Morgan Johanssons statssekreterare och olika politiker och med företag som har stort behov av arbetskraftsinvandring. Vi sätter näringsminister Mikael Damberg i heta stolen. Vi tycker att det här är en näringslivspolitisk fråga.

Är inte arbetskraftsinvandringsfråga en fråga för arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (s)?
– Det förutsätter vi absolut. Vi vill positionera frågorna så man ser att det finns en väldigt tydlig koppling till näringspolitiken och Sveriges konkurrenskraft, säger Anna Erhardt, och berättar om Unionens nya innovativa grepp:
 
– Vi har en digital kampanj som riktar sig direkt till alla ombud. Då jobbar vi med redaktionellt innehåll, så att ombuden enkelt kan förstå vad det handlar om.  Vi gör filmer, explainer-filmer och intervjuer med arbetskraftsinvandrare, som berättar varför de har kommit till Sverige.  Cybercoms vd berättar att deras företag är helt beroende av arbetskraftsinvandring för att kunna stanna här i Sverige. Ingen utanför kongressen ser den här kampanjen. Den är extremt målgruppinriktad.

Gör ni en trade union-splaining?
– Vi vill ju ligga i framkant. Vi tror digital opinionsbildning är extremt viktigt. När du planerar opinionsaktiviteter, måste du börja i det digitala.

När ni jobbar så mycket digitalt, hade ni egentligen inte behövt åka hit?
– Jo, vi behöver vara här. Vi bygger upp hela vår digitala närvaro närvaro kring det vi gör här. Seminarier och Heta Stolen och kommer att bli väldigt digitala. Vi får ihop vår digitala opinionsbildning på det viset.

Ni investerar en del för för att få ställa ut hos Socialdemokraterna. Hur räknar ni hem den investeringen?
– Vi ser det som en investering att vara här och det ger valuta tillbaka, både till våra medlemmar men också till de framtida medlemmarna, säger Anna Erhardt.

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.