Ungdomsförbundens tuffa Almedalsvecka

Publicerad 2016-07-13, 03:11

ALMEDALEN 2016. Ungdomsförbundens ordförande är hårt uppvaktade under Almedalsveckan. Alla vill bli kompis med framtidens politiker. Så här beskriver Philips Botström (ssu) och Rasmus Törnblom (muf) sina insatser under Almedalsveckan.

Dela med andra

En av en rad aktiviteter ungdomsförbundens ordförande förväntades delta i under Almedalsveckan var TCOs kompromisskampen, där ungdomsförbunden tillsammans med sina värsta konkurrenter skulle hitta lösningar på politiska kampanjer. En annan var Industrin tar matchens tävling i bästa reklam och brandtal för industrin. Rasmus Törnblom (s) som hade klätt ut sig till svetsare (kan anspela på statsminister Stefan Löfven)  i sin kampanj.
Magnus Huss, förbundsdirektör för Ikem och talesperson för Industrin tar matchen, anger flera förklaringar till till industrins stora intresse för ungdomsförbunden, inte minst under Almedalsveckan.

– Våra frågor tas inte upp naturligt. Det andra är att ungdomsförbunden är engagerade under hela veckan. Många av dem tar del av utbildning och seminarier och är mer öppna för intryck än politikerna i riksdagen. De är också framtidens politiker som industrin vill bygga långsiktiga relationer till och många av våra medlemsföretag är på plats i Almedalen och det bra med förutsättningslösa möten med politiken.

Philip Botström (ssu) sticker inte under stol med att han är uppvaktad under Almedalsveckan.

– Väldigt uppvaktad skulle jag säga.
 
Vilka är de mest krävande uppdragen?
–Allt är förstås utmanande, för du måste ha stenkoll på flera olika områden samtidigt. Men om jag ska peka ut något särskilt så skulle jag nog säga debatt-sm om pensionerna och debatt-sm om skolan. Där måste man verkligen vara on point, men jag tror det kommer gå bra.

Hur ser du på insatsen man förväntas göra?
–Jag förväntas förstås vinna över Muf i de debatter vi är med på. Men överlag gäller det att vara förberedd och att leverera på varje punkt man är med på, det förväntar sig nog både SSU:s medlemmar, arrangörerna, publiken som lyssnar och inte minst jag själv.
 
Alla vill bli kompis med framtidens politiker. Hur blir man det?
–Det finns ett enkelt knep: man är snäll. Då får man kompisar, oavsett om det är politiker eller inte, säger Philip Botström.
Rasmus Törnblom deltog i 30 seminarier, debatter och möten.

Vilka är de mest krävande uppdragen?
– Detta var mitt 9e år i Almedalen. Det är en av de roligaste veckorna under året som jag sett fram emot länge. Större aktiviteter i år var industrikampen mellan Muf, Cuf, Grön Ungdom och SSU, Ungdomsdebatt hos Expressen och mycket sannat. Sedan anordnar Muf flera egna aktiviteter också.

Hur ser du på insatsen som man förväntas göra?
–Positivt.  Almedalen är en fantastisk vecka att bilda opinion och träffa roliga människor.

Alla vill ju bli kompis med framtidens politiker? Hur blir man det?
–I år blir man extra bra kompis med mig om man bryr sig om hur fler unga ska kunna flytta hemifrån. 240 av Sverige 290 kommuner har bostadsbrist. Så kan det inte fortsätta, säger Rasmus Törnblom.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.