Regeringen har presenterat en proposition som ska komma till rätta med nya typer av taxitjänster som Uber och podtaxin Bzzt.  Tanken är att nya affärsmodeller ska kunna användas utan att möjligheterna till skattekontroll försämras. Därför vill regeringen föra in en ny taxikategori, som ska verka jämsides med det nuvarande systemet. I den nya kategorin ska fordonen anslutas till en ”tillståndspliktig beställningscentral” för taxitrafik som tar emot och fördelar köruppdrag. Beställningscentralen ska ha en en speciell kontrollkontrollutrustning som lagrar information för Skatteverkets kontroll. Kunderna ska alltid få ett fast pris innan det bär iväg. Lagändringarna som krävs ska vara helt införda 1 januari 2021.
 
Joel Järvinen, Sverigechef och Finlandschef för Uber är inte totalt imponerad:
”Det är positivt att regeringen erkänner tjänster som Uber och vill uppdatera dagens regelverk. Under de kommande månaderna kommer vi att överväga alternativen men det är väldigt osannolikt att vi kommer att verka inom den nya kategorin, sannolikt fortsätter vi i den traditionella taxikategorin”, hälsar han via mejl.
Han tycker att svenska politiker borde titta österut.
”För att förbättra mobiliteten i våra städer känner vi att detta är en missad möjlighet. I Finland träder en ny transportlag i kraft till sommaren som är en av de mest moderna i Europa. Det vore intressant om regeringen tittade närmare på den.”
Regeringen kommer inte att få någon lobby-ro vad Uber beträffar.
 
”Vi fortsätter dialogen kring att förbättra mobiliteten i Sverige”, mejlar Joel Järvinen.