"Tyska valet – en tydlig varningssignal till politikerna"

Publicerad 2017-09-26, 16:11

KOLUMN. Det tyska valet visar att väljarna efterlyser ärliga politiker, skriver Sandro Wennberg.

Dela med andra

”Tyskland har försvagats politiskt. Det är den enkla slutsatsen av gårdagens val till det tyska parlamentet, förbundsdagen. Angela Merkel var länge Tysklands outmanade ledare. Nu har väljarna visat sitt missnöje mot ”Mutti” – mamma – som hon kallas i folkmun. Hennes parti kristdemokraterna (CDU) gjorde det sämsta valet sedan 1949. Många av partiets väljare har istället valt det högerextrema partiet Alternativ för Tyskland (AfD) som fick 13 procent av rösterna. En annan vinnare blev liberala FDP som mer än fördubblades och kom in i parlamentet. Det anrika socialdemokratiska partiet gjorde med drygt 20 procent sitt sämsta val sedan kriget.
 
Valet blev en tydlig protest mot det som alltfler väljare ser som ett politiskt etablissemang. Trots att Tyskland ekonomiskt sett går som tåget – något som också bekräftas av att 84 procent av väljarna anser att det ekonomiska läget är bra – så anser lika många väljare att regeringen har gjort för lite för att fördela välståndet mer jämlikt.
 
I grunden handlar det om en upplevelse av att det ökade välståndet alltmer blir en nagel i ögat på människor som inte upplever att de får ta del av de ekonomiska framgångarna. Det är numera inte bara traditionella arbetarväljare som känner så, utan uppfattningen blir alltmer vanlig i medelklassen.
 
Det är där faran för demokratin ligger. Att ett högerextremt parti som AfD får 13 procent i ett val är i sig kanske inte uppseendeväckande. Men fenomenet finns i hela Europa och stora delar av den industrialiserade världen. Och fenomenet växer. I tyskarnas historiska medvetande är det naturligtvis särskilt skrämmande. Ett parti vars företrädare bland annat har sagt att Tyskland bör vara stolt över sitt lands soldater under andra världskriget har nu gjort entré i parlamentet. Många tyskar har inte glömt den historiska referensen till Adolf Hitler och hans NSDAP som i valet 1930 fick 18 procent men tre år senare kunde ta makten.
 
Migrationsfrågan blev den stora valfrågan, vilket kanske inte är så förvånande eftersom Tyskland 2015 tog emot närmare en miljon flyktingar. Många tyskar har visat sitt stöd till den förda politiken men migrationspolitiken har också blivit en symbol för det som av en del väljare kallas för det politiska etablissemanget. Alla partier utom ett har en väljarkår som anser att Tyskland ska vara ett land som är öppet för omvärlden. Endast de som valde Alternativ för Tyskland anser att Tyskland ska präglas mer av nationella gränser än öppenhet.
 
Det är dock i grund och botten inte enstaka politiska frågor som har drivit fram den politiska utvecklingen. Det är snarare det politiska taktiserandet som är farligt. Angela Merkel har alltsedan 2006 arbetat efter en modell som kallas för asymmetrisk demobilisering. Det är en politisk taktik där det ledande partiet försöker göra politik så tråkig som möjligt, minska konfliktnivån mellan partierna genom att inta motståndarens position och sedan tala om förtroende och ansvar snarare än sakfrågor. Den taktiken fungerade en gång för Moderaternas Fredrik Reinfeldt och två gånger för Angela Merkel. Problemet är att den leder till att politikerföraktet stiger. Att de två stora partierna har styrt i en stor koalition har inte underlättat. I ett sådant politiskt klimat får populistpartier bra näring.
 
Hur nästa regering ser ut är osäkert. Socialdemokratiska SPD har sagt sig vilja lämna den stora regeringskoalitionen med CDU och gå i opposition vilket gör att endast en så kallad Jamaika-koalition (efter färgerna svart för CDU, gul för FDP och grön för de Gröna) är alternativet till en minoritetsregering.
 
För svensk del är det tyska valet vara en tydlig varningssignal till några av de politiska partierna. Socialdemokrater och Moderater lär akta sig för att laborera med tanken på en koalition mellan de två partierna. Partierna kommer också tänka en gång till om det är så smart att tillämpa asymmetrisk demobilisering. Små politiska – eller för väljarna obegripliga – skillnader kombinerat med visionsbefriad och oengagerad politisk kommunikation är troligen den bästa grogrunden för ett parti som Sverigedemokraterna. Då kan Sverige gå som tåget som det vill. Många väljare kommer att se en hund begraven, vare sig den finns där eller inte.
 
Väljare i Europa är inte dumma i huvudet. Alltfler väljare har slutat lita på politiker som taktiserar eller uppfattas som oärliga. Europa – och inte minst Sverige – behöver genuina politiker som tar väljarna på allvar.”
Sandro Wennberg, lokalpolitiker S, är uppvuxen i Tyskland, driver företaget Influera Sverige och är knuten till kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese.
 
debattera eller analysera? mejla rolf@dagensopinion.se

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

SD sparkar tjänsteman och riksdagskandidat efter hatinlägg

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Regeringen föreslår nämnd mot forskningsfusk

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.