"Tyska valet – en tydlig varningssignal till politikerna"

Publicerad 2017-09-26, 16:11

KOLUMN. Det tyska valet visar att väljarna efterlyser ärliga politiker, skriver Sandro Wennberg.

Dela med andra

”Tyskland har försvagats politiskt. Det är den enkla slutsatsen av gårdagens val till det tyska parlamentet, förbundsdagen. Angela Merkel var länge Tysklands outmanade ledare. Nu har väljarna visat sitt missnöje mot ”Mutti” – mamma – som hon kallas i folkmun. Hennes parti kristdemokraterna (CDU) gjorde det sämsta valet sedan 1949. Många av partiets väljare har istället valt det högerextrema partiet Alternativ för Tyskland (AfD) som fick 13 procent av rösterna. En annan vinnare blev liberala FDP som mer än fördubblades och kom in i parlamentet. Det anrika socialdemokratiska partiet gjorde med drygt 20 procent sitt sämsta val sedan kriget.
 
Valet blev en tydlig protest mot det som alltfler väljare ser som ett politiskt etablissemang. Trots att Tyskland ekonomiskt sett går som tåget – något som också bekräftas av att 84 procent av väljarna anser att det ekonomiska läget är bra – så anser lika många väljare att regeringen har gjort för lite för att fördela välståndet mer jämlikt.
 
I grunden handlar det om en upplevelse av att det ökade välståndet alltmer blir en nagel i ögat på människor som inte upplever att de får ta del av de ekonomiska framgångarna. Det är numera inte bara traditionella arbetarväljare som känner så, utan uppfattningen blir alltmer vanlig i medelklassen.
 
Det är där faran för demokratin ligger. Att ett högerextremt parti som AfD får 13 procent i ett val är i sig kanske inte uppseendeväckande. Men fenomenet finns i hela Europa och stora delar av den industrialiserade världen. Och fenomenet växer. I tyskarnas historiska medvetande är det naturligtvis särskilt skrämmande. Ett parti vars företrädare bland annat har sagt att Tyskland bör vara stolt över sitt lands soldater under andra världskriget har nu gjort entré i parlamentet. Många tyskar har inte glömt den historiska referensen till Adolf Hitler och hans NSDAP som i valet 1930 fick 18 procent men tre år senare kunde ta makten.
 
Migrationsfrågan blev den stora valfrågan, vilket kanske inte är så förvånande eftersom Tyskland 2015 tog emot närmare en miljon flyktingar. Många tyskar har visat sitt stöd till den förda politiken men migrationspolitiken har också blivit en symbol för det som av en del väljare kallas för det politiska etablissemanget. Alla partier utom ett har en väljarkår som anser att Tyskland ska vara ett land som är öppet för omvärlden. Endast de som valde Alternativ för Tyskland anser att Tyskland ska präglas mer av nationella gränser än öppenhet.
 
Det är dock i grund och botten inte enstaka politiska frågor som har drivit fram den politiska utvecklingen. Det är snarare det politiska taktiserandet som är farligt. Angela Merkel har alltsedan 2006 arbetat efter en modell som kallas för asymmetrisk demobilisering. Det är en politisk taktik där det ledande partiet försöker göra politik så tråkig som möjligt, minska konfliktnivån mellan partierna genom att inta motståndarens position och sedan tala om förtroende och ansvar snarare än sakfrågor. Den taktiken fungerade en gång för Moderaternas Fredrik Reinfeldt och två gånger för Angela Merkel. Problemet är att den leder till att politikerföraktet stiger. Att de två stora partierna har styrt i en stor koalition har inte underlättat. I ett sådant politiskt klimat får populistpartier bra näring.
 
Hur nästa regering ser ut är osäkert. Socialdemokratiska SPD har sagt sig vilja lämna den stora regeringskoalitionen med CDU och gå i opposition vilket gör att endast en så kallad Jamaika-koalition (efter färgerna svart för CDU, gul för FDP och grön för de Gröna) är alternativet till en minoritetsregering.
 
För svensk del är det tyska valet vara en tydlig varningssignal till några av de politiska partierna. Socialdemokrater och Moderater lär akta sig för att laborera med tanken på en koalition mellan de två partierna. Partierna kommer också tänka en gång till om det är så smart att tillämpa asymmetrisk demobilisering. Små politiska – eller för väljarna obegripliga – skillnader kombinerat med visionsbefriad och oengagerad politisk kommunikation är troligen den bästa grogrunden för ett parti som Sverigedemokraterna. Då kan Sverige gå som tåget som det vill. Många väljare kommer att se en hund begraven, vare sig den finns där eller inte.
 
Väljare i Europa är inte dumma i huvudet. Alltfler väljare har slutat lita på politiker som taktiserar eller uppfattas som oärliga. Europa – och inte minst Sverige – behöver genuina politiker som tar väljarna på allvar.”
Sandro Wennberg, lokalpolitiker S, är uppvuxen i Tyskland, driver företaget Influera Sverige och är knuten till kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese.
 
debattera eller analysera? mejla rolf@dagensopinion.se

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

Socialdemokraternas valstrategi – två huvudmotståndare pekas ut

Hon ersätter Jabar Amin i Västerbotten – Miljöpartiets riksdagslista klar

Årets Opinionsbildare får ny partner

Byggindustrierna rasar mot Sydsvenskans och Vårdföretagarnas bild av byggare

Länsförsäkringars nya kampanj blev #misslyckad

Ulla Andersson lämnar partistyrelsen (v)

Vårdföretagarna skickar in satirfilm som remissyttrande

Byggbranschen enligt Vårdföretagarna och Gullers.

Annie Lööf (c) släpper bok lagom till valrörelsen

Oslo-Sthlm 2.55 trappar upp kommunikationen

Industriparterna vill säkra kompetensen i industrin för 75 miljoner

Minskad marginal på Kairos Future

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.