"Tyska valet – en tydlig varningssignal till politikerna"

Publicerad 2017-09-26, 16:11

KOLUMN. Det tyska valet visar att väljarna efterlyser ärliga politiker, skriver Sandro Wennberg.

Dela med andra

”Tyskland har försvagats politiskt. Det är den enkla slutsatsen av gårdagens val till det tyska parlamentet, förbundsdagen. Angela Merkel var länge Tysklands outmanade ledare. Nu har väljarna visat sitt missnöje mot ”Mutti” – mamma – som hon kallas i folkmun. Hennes parti kristdemokraterna (CDU) gjorde det sämsta valet sedan 1949. Många av partiets väljare har istället valt det högerextrema partiet Alternativ för Tyskland (AfD) som fick 13 procent av rösterna. En annan vinnare blev liberala FDP som mer än fördubblades och kom in i parlamentet. Det anrika socialdemokratiska partiet gjorde med drygt 20 procent sitt sämsta val sedan kriget.
 
Valet blev en tydlig protest mot det som alltfler väljare ser som ett politiskt etablissemang. Trots att Tyskland ekonomiskt sett går som tåget – något som också bekräftas av att 84 procent av väljarna anser att det ekonomiska läget är bra – så anser lika många väljare att regeringen har gjort för lite för att fördela välståndet mer jämlikt.
 
I grunden handlar det om en upplevelse av att det ökade välståndet alltmer blir en nagel i ögat på människor som inte upplever att de får ta del av de ekonomiska framgångarna. Det är numera inte bara traditionella arbetarväljare som känner så, utan uppfattningen blir alltmer vanlig i medelklassen.
 
Det är där faran för demokratin ligger. Att ett högerextremt parti som AfD får 13 procent i ett val är i sig kanske inte uppseendeväckande. Men fenomenet finns i hela Europa och stora delar av den industrialiserade världen. Och fenomenet växer. I tyskarnas historiska medvetande är det naturligtvis särskilt skrämmande. Ett parti vars företrädare bland annat har sagt att Tyskland bör vara stolt över sitt lands soldater under andra världskriget har nu gjort entré i parlamentet. Många tyskar har inte glömt den historiska referensen till Adolf Hitler och hans NSDAP som i valet 1930 fick 18 procent men tre år senare kunde ta makten.
 
Migrationsfrågan blev den stora valfrågan, vilket kanske inte är så förvånande eftersom Tyskland 2015 tog emot närmare en miljon flyktingar. Många tyskar har visat sitt stöd till den förda politiken men migrationspolitiken har också blivit en symbol för det som av en del väljare kallas för det politiska etablissemanget. Alla partier utom ett har en väljarkår som anser att Tyskland ska vara ett land som är öppet för omvärlden. Endast de som valde Alternativ för Tyskland anser att Tyskland ska präglas mer av nationella gränser än öppenhet.
 
Det är dock i grund och botten inte enstaka politiska frågor som har drivit fram den politiska utvecklingen. Det är snarare det politiska taktiserandet som är farligt. Angela Merkel har alltsedan 2006 arbetat efter en modell som kallas för asymmetrisk demobilisering. Det är en politisk taktik där det ledande partiet försöker göra politik så tråkig som möjligt, minska konfliktnivån mellan partierna genom att inta motståndarens position och sedan tala om förtroende och ansvar snarare än sakfrågor. Den taktiken fungerade en gång för Moderaternas Fredrik Reinfeldt och två gånger för Angela Merkel. Problemet är att den leder till att politikerföraktet stiger. Att de två stora partierna har styrt i en stor koalition har inte underlättat. I ett sådant politiskt klimat får populistpartier bra näring.
 
Hur nästa regering ser ut är osäkert. Socialdemokratiska SPD har sagt sig vilja lämna den stora regeringskoalitionen med CDU och gå i opposition vilket gör att endast en så kallad Jamaika-koalition (efter färgerna svart för CDU, gul för FDP och grön för de Gröna) är alternativet till en minoritetsregering.
 
För svensk del är det tyska valet vara en tydlig varningssignal till några av de politiska partierna. Socialdemokrater och Moderater lär akta sig för att laborera med tanken på en koalition mellan de två partierna. Partierna kommer också tänka en gång till om det är så smart att tillämpa asymmetrisk demobilisering. Små politiska – eller för väljarna obegripliga – skillnader kombinerat med visionsbefriad och oengagerad politisk kommunikation är troligen den bästa grogrunden för ett parti som Sverigedemokraterna. Då kan Sverige gå som tåget som det vill. Många väljare kommer att se en hund begraven, vare sig den finns där eller inte.
 
Väljare i Europa är inte dumma i huvudet. Alltfler väljare har slutat lita på politiker som taktiserar eller uppfattas som oärliga. Europa – och inte minst Sverige – behöver genuina politiker som tar väljarna på allvar.”
Sandro Wennberg, lokalpolitiker S, är uppvuxen i Tyskland, driver företaget Influera Sverige och är knuten till kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese.
 
debattera eller analysera? mejla rolf@dagensopinion.se

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

Jonas Sjöstedt (v) manifesterar mot NMR

Regeringen gör det svårare för partier att ta emot bidrag

Jimmie Åkesson (sd) håller ”hösttal” till SD-kvinnorna

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.