Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Publicerad 2018-03-29, 12:13

OPINIONSBILDNING. Fritt Näringslivs tankesmedja Timbro och arbetarrörelsens tankesmedja Tiden kör igång ett samarbete för att blåsa liv i höger-vänster-konflikten igen genom en serie debatter. 

Dela med andra

Debatterna ska hållas på Kulturhuset i Stockholm med en representant från vardera tankesmedja samt en inbjuden politiker eller medarbetare på en annan tankesmedja. Debattserien heter What’s left and who’s right och arrangeras i samarbete med Forum/debatt på Kulturhuset Stadsteatern.
 
Den första debatten hålls 23 april på temat skatt.  

– Vi kommer att ha en debatt per månad åtminstone fram till valet. Vi ska hålla ideologiska debatter för att sätta valfrågorna i perspektiv och tydliggöra vänster-höger-konflikten, säger Timbros kommunikationschef Lydia Wålsten.
Initiativet till samarbetet togs av Tidens nya chef Daniel Färm och togs emot med öppna famnar av Timbro.

– Det är jättekul. Vi tyckte att det var en bra idé. Det finns en brist på vänster-höger-konflikt. Det pratas mycket gal-tan-skalan. Vi vill komma tillbaka till att konflikten står mellan kollektivism och individualism och att politik i grund och botten handlar om materiella frågor och inte bara kulturella.

Är inte vänster-högerskalan passé?
– Det tycker vi inte. Vi tycker att den är underskattad?

Handlar det inte om att tankesmedjor som Tiden och Timbro lever på att vänster-högerskalan finns och att ni därför vill upprätthålla den?
– Man kan säga att vi behöver skalan mer än någonsin nu när frågorna är mer komplicerade. Vi vill hjälpa till att tydliggöra när allt blir suddigare och Socialdemokraterna går till val på liberal politik och Moderaterna gör utspel om barnbidrag. Då ska vi hjälpa väljarna att navigera.

Lydia Wålsten ser tecken på att höger-vänsterskalan är på väg tillbaka igen.

– Moderaterna har gått tillbaka till basic. Tankesmedjan Katalys fokuserar mycket på klass, säger Lydia Wålsten, som tror att ”högern har mycket att vinna på att prata klass” framförallt för att vänstern saknar en modell för att diskutera gruppen utrikesfödda som inte kommer in på arbetsmarknaden.

 – Det går som exempel inte att klämma in ’utanförskap’ i den traditionella klassanalysen. Katalys pratar gärna om ’pling-jobb’ (sms-anställningar) men ogärna om de som aldrig får in en fot på arbetsmarknaden överhuvudtaget.

– Det behövs raka debatter som går bortom partiernas officiella linjer. Tiden och Timbro kan tillsammans tydliggöra de idé- och värderingsmässiga skillnaderna i svensk politik - som framför allt går mellan de huvudsakliga höger- och vänsteralternativen. Vi ska försöka sätta partiernas utspel och andra aktuella politiska frågor i ett större sammanhang. Vårt mål är att visa de ideologiska grunderna bakom olika förslag i debatten. Eller frånvaron av sådana, berättar Daniel Färm via Facebook.

Varför är det så viktigt att upprätthålla klasskamp och vänster-höger?
– Att visa på att en central skiljelinje går mellan höger och vänster är välbehövligt i en tid då vissa hävdar att det inte finns några skillnader i svensk politik. Det kan man mycket väl göra utan att tala om klasskamp. Det finns klassperspektiv som är värdefulla att förstå. Men att sedan tala om klasskamp ligger långt ifrån hur vi på Tiden resonerar, anser Daniel Färm.

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.