Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Publicerad 2017-07-01, 03:40

ALMEDALEN 2017. Teknikföretagen har anlitat tre skribenter som i novellform författat hur det ser ut på jobbet år 2030. 

Dela med andra

Teknikföretagen kommer under Almedalsveckan att presentera tre noveller från tre skilda skribenter som själva har fått drömma fram en bild av den svenska arbetssituationen år 2030. På plats kommer de sedan duellera om vilken framtidsbild publiken anser mest realistiskt eller bäst.

Det är Aftonbladets nya kolumnist och handbollsspelaren Linnéa Claesson, författaren Helena von Zweigbergk och deckardrottningen Anna Jansson som författat novellerna. De kommer under radioprofilen Göran Everdahls direktion att duellera med sina egenskrivna visioner av framtidens arbetsplats.

– För oss handlar det om att lyfta frågan om vilka kompetenser småföretag behöver för att utvecklas och ett försök för oss att popularisera den, säger Amelie von Zweigbergk, chef för industriell utveckling på Teknikföretagen och berättar vidare om upplägget:

– Författarnas noveller publiceras på måndag, tre dagar innan duellen. Vi kör en stor kampanj via Facebook där vi länkar till novellerna och teknikforetagen.se där läsarna kan rösta om vilken framtid de gillar bäst.

Den stora duellen sker på torsdag 6 juli där Göran Everdahl agerar moderator och understöds av en expertpanel.

– Göran kommer att diskutera med författarna om deras noveller och expertpanelen kommer också att fråga ut dem. Efter detta kommer författarna att i en minut vardera få agera framtidsminister och kondensera sin novell till en slagkraftig slogan.

Anna Jansson har som slogan Brain power.

– Hennes spaning är att intellektuella valutan är nyckeln och att hon ser en risk med robotar som vinner över människan och att vi då blir intellektuella slavar.

Linnéa Claesson har Rebell som slogan.

– Linnéa har skrivit om att man måste ta personligt ansvarar för att upprätthålla civilsamhället.

Helena von Zweigbergk har Sweety dream som slogan.

– Det går ut på att kärleken kan vinna allt och att det kommer att uppstå kärlek mellan robotar och människor i framtiden.

Efter detta kommer omröstningen att sammanställas och Teknikföretagen utser därefter den bästa framtidsspanaren.

Projektet sker i samarbete med Företagsakademin och Europeiska socialfonden.

– Det här är kronan på verket efter ett två år långt projekt att utbilda arbetsmarknaden till år 2030 där vi undersöker vilka kompetenser småföretag behöver för att utvecklas. För oss är det viktigt att försöka popularisera den här diskussionen då den har en tendens att bli väldigt teknisk eller högtravande, medan alla som ska jobba år 2030 är av kött och blod, och eventuellt några robotar.

Finns det några gemensamma nämnare i författarnas framtidsspaningar?
– Det är främst robotar. I Anna Janssons novell är det robotar som utnyttjar människor. I Linnéas är det digitaliserade robotar som spanar på folk och håller koll på deras åsikter. I Helenas novell är det en mer positiv framtidsspaning kring robotar där det uppstår het kärlek mellan människa och en programmerad robot.

Amelie von Zweigbergk fortsätter:

– Det finns även en viss framtidsoro i novellerna. I samtliga tre känner man att man lever i en sorts tid där många är oroliga om hur framtiden kommer att se ut och känslan att vi går mot någonting nytt.

Alexander Mörén

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

Jonas Sjöstedt (v) manifesterar mot NMR

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.