Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Publicerad 2017-07-01, 03:40

ALMEDALEN 2017. Teknikföretagen har anlitat tre skribenter som i novellform författat hur det ser ut på jobbet år 2030. 

Dela med andra

Teknikföretagen kommer under Almedalsveckan att presentera tre noveller från tre skilda skribenter som själva har fått drömma fram en bild av den svenska arbetssituationen år 2030. På plats kommer de sedan duellera om vilken framtidsbild publiken anser mest realistiskt eller bäst.

Det är Aftonbladets nya kolumnist och handbollsspelaren Linnéa Claesson, författaren Helena von Zweigbergk och deckardrottningen Anna Jansson som författat novellerna. De kommer under radioprofilen Göran Everdahls direktion att duellera med sina egenskrivna visioner av framtidens arbetsplats.

– För oss handlar det om att lyfta frågan om vilka kompetenser småföretag behöver för att utvecklas och ett försök för oss att popularisera den, säger Amelie von Zweigbergk, chef för industriell utveckling på Teknikföretagen och berättar vidare om upplägget:

– Författarnas noveller publiceras på måndag, tre dagar innan duellen. Vi kör en stor kampanj via Facebook där vi länkar till novellerna och teknikforetagen.se där läsarna kan rösta om vilken framtid de gillar bäst.

Den stora duellen sker på torsdag 6 juli där Göran Everdahl agerar moderator och understöds av en expertpanel.

– Göran kommer att diskutera med författarna om deras noveller och expertpanelen kommer också att fråga ut dem. Efter detta kommer författarna att i en minut vardera få agera framtidsminister och kondensera sin novell till en slagkraftig slogan.

Anna Jansson har som slogan Brain power.

– Hennes spaning är att intellektuella valutan är nyckeln och att hon ser en risk med robotar som vinner över människan och att vi då blir intellektuella slavar.

Linnéa Claesson har Rebell som slogan.

– Linnéa har skrivit om att man måste ta personligt ansvarar för att upprätthålla civilsamhället.

Helena von Zweigbergk har Sweety dream som slogan.

– Det går ut på att kärleken kan vinna allt och att det kommer att uppstå kärlek mellan robotar och människor i framtiden.

Efter detta kommer omröstningen att sammanställas och Teknikföretagen utser därefter den bästa framtidsspanaren.

Projektet sker i samarbete med Företagsakademin och Europeiska socialfonden.

– Det här är kronan på verket efter ett två år långt projekt att utbilda arbetsmarknaden till år 2030 där vi undersöker vilka kompetenser småföretag behöver för att utvecklas. För oss är det viktigt att försöka popularisera den här diskussionen då den har en tendens att bli väldigt teknisk eller högtravande, medan alla som ska jobba år 2030 är av kött och blod, och eventuellt några robotar.

Finns det några gemensamma nämnare i författarnas framtidsspaningar?
– Det är främst robotar. I Anna Janssons novell är det robotar som utnyttjar människor. I Linnéas är det digitaliserade robotar som spanar på folk och håller koll på deras åsikter. I Helenas novell är det en mer positiv framtidsspaning kring robotar där det uppstår het kärlek mellan människa och en programmerad robot.

Amelie von Zweigbergk fortsätter:

– Det finns även en viss framtidsoro i novellerna. I samtliga tre känner man att man lever i en sorts tid där många är oroliga om hur framtiden kommer att se ut och känslan att vi går mot någonting nytt.

Alexander Mörén

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

Länsförsäkringar: Lägg Almedalen i Hallsberg

Vänsterpartiet föreslår dygnetrunt-primärvård

”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Regeringsfrågan viktigast för SD-väljarna

Skattebetalarna attackerar East Sweden, Migrationsverket och Vallentuna

Det ser almedalsproffsen fram emot – och fruktar

Vattenfall tar Tesla-höjdare till Almedalen

Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Isobar etablerar sig i Göteborg

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”politikerna alldeles för dåliga”

Vdn på Swedish Content Agencies slutar

Alliansen vill bygga ut Rut för 730 miljoner

Sveriges Annonsörer storkampanjar mot reklamtrötthet

”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Nytt S-nätverk ska ”knäcka SD-koden”

NCC tar grävmaskin till Almedalen för ”Digging Battle”

JCDecaux cykeltaxi kvar i Shanghai

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”Viktigt att svara mot tydligt behov”

Tradera budar ut Annie Lööfs och Alice Teodorescus Almedals-outfits

Regeringens sajt ligger nere

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.