Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

Publicerad 2018-05-11, 05:49

Under april ökar Sverigedemokraterna vad gäller följare i de sociala medierna genom att öka med 8 procent medan de andra partierna ökar med 1-2 procent. Det visar månadsrapporten för april i Det Digitala valet, som är en rapport framtagen av Springtime och Notified.

Dela med andra

Sverigedemokraterna fortsätter att öka försprånget till de andra partierna vad gäller totalt antal följare på  Facebook, Twitter och Instagram. Sverigedemokraterna ökade under april med 8 procent till 269 687. Tvåa ligger Socialdemokraterna som ökade med 1 procent till 234 042 följare. Moderaterna kommer på plats tre, också med en ökning på 1 procent till 204 121.
Sverigedemokraterna är störst vad gäller följare på Facebook (189 484) och Instagram (18 771) medan Moderaterna är störst på Twitter (96 400).
 
Mest engagemang på Facebook väcker Sverigedemokraterna. Då publicerade partiet också flest inlägg, 138 jämfört med 65 för Moderaterna och 57 för Vänsterpartiet.
 
Störst engagemang per post på Twitter skapar Socialdemokraterna och går därmed om Sverigedemokraterna när det gäller antal omnämnanden i digitala kanaler, med sina nästan 80 000 gånger. Minst nämns Kristdemokraterna, med drygt 21 000 omnämnanden digitalt.

Liberalerna är det enda parti som omnämnts fler gånger i april än under mars, partiet ökar antal omnämnanden med 87 procent. Dock handlar många av inläggen om att partiet riskerar att åka ur riksdagen.

Flest positiva inlägg under april får Vänsterpartiet där 24 procent av inläggen är positiva. 22 procent av inläggen om
Kristdemokraterna är positiva. Störst andel negativa inlägg fick Centerpartiet, som också hamnade i blåsväder efter att ha sagt att partiet ska rösta på regeringens förslag om ensamkommande.
 
Springtime och Notified noterar också att influerarna flyttar fram positionerna under denna valrörelse och nämner som exempel att Johan Hedberg, Matgeek, har bjudit in partiledareatt laga mat med honom i hans Youtube-kanal och under april gästades han av Ebba Busch Thor (kd) och Jimmie Åkesson. Margaux Dietz intervjuade under april flera partiledare under vinjetten ”Partitempen”, som är tänkt att intressera en yngre målgrupp för politik. Under april gästade Annie Lööf (c) Alex Schulmans podcast The Schulman Show.

FÖLJARE (PÅ FACEBOOK, TWITTER OCH INSTAGRAM)
1. Sverigedemokraterna: (189 484, 61 432, 18 771) totalt: 269 687 (+8%)
2. Socialdemokraterna (150 832/75 316/7894) totalt 234 042 (+1%)
3. Moderaterna (94 398/96 400/13 323) totalt 204 121(+1%)
4. Vänsterpartiet (91 427/62 312/14 240) totalt 167 979 (+ 1%)
5. Miljöpartiet (63 132/81 761/6 773) totalt 151 666 (+1 %)
6. Centerpartiet (48 525/48 502/7 190) totalt 104 217(+2 %)
7. Liberalerna (26 517/64 701/4 967) totalt 96 185 / 95 116 (+1 %)
8. Kristdemokraterna (19 146/39 297/3 666) totalt 62 109 / 60 841(+2%)
 
ENGAGEMANG PÅ FACEBOOK
1. Sverigedemokraterna 237 735 på 138 poster (-8%)
2. Moderaterna 79 135 på 65 poster (-20%)
3. Vänsterpartiet 36 147 på 57 poster (-25 %)
4. Socialdemokraterna 32 694 på 25 poster (+10%)
5. Centerpartiet 15 175 på 38 poster (+68%)
6. Miljöpartiet 12 968 på 47 poster (-5%)
7. Liberalerna 11 303 på 50 poster (+17%)
8. Kristdemokraterna 10 190 på 45 poster (-37%)
 
ENGAGEMANG PER FÖLJARE PÅ FACEBOOK
1. Sverigedemokraterna 125%
2. Moderaterna 84%
3. Kristdemokraterna 53%
4. Liberalerna 43%
5. Vänsterpartiet 40%
6. Centerpartiet 31%
7. Socialdemokraterna 22%
8. Miljöpartiet 20%
 
ENGAGEMANGSGRAD PÅ FACEBOOK
1. Moderaterna, 1,31 %
2. Kristdemokraterna, 1,20 %
3. Socialdemokraterna, 0,91 %
4. Liberalerna, 0,87 %
5. Vänsterpartiet, 0,72 %
6. Miljöpartiet, 0,45 %
7. Sverigedemokraterna, 0,14 %
8. Centerpartiet, 0,14 %
följare

OMNÄMNANDEN
1. Socialdemokraterna nämns (97 684 gånger) 79 927
2. Sverigedemokraterna nämns (109 601 gånger) 77 353
3. Moderaterna nämns (91 899 gånger) 60 851
4. Centerpartiet nämns (64 164 gånger) 59 327
5. Miljöpartiet nämns (74 688 gånger) 48 968
6. Vänsterpartiet nämns (47 287 gånger) 32 331
7. Liberalerna nämns (12 453 gånger) 23 445
8. Kristdemokraterna nämns (39 938 gånger) 21 084
TONLÄGE I ALLA DIGITALA KANALER (POSITIVT, NEUTRALT, NEGATIVT)
1. Vänsterpartiet 24%, 44%, 32%
2. Kristdemokraterna 22%, 56%, 22%
3. Moderaterna 20%, 51%, 29%
4. Liberalerna 19%, 55%, 26%
5. Sverigedemokraterna 19%, 48%, 33%
6. Socialdemokraterna 17%, 49%, 34%
7. Miljöpartiet 17%, 50%, 34%
8. Centerpartiet 17%, 47%, 46%

Klart nu: Bonnier säljer Broadcasting till Telia

ANNONS:

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.