Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Publicerad 2017-11-16, 14:14

EU-kommissionen går fram för fort. Vill reglera för mycket. Kommer sent med information.Svenskt Näringsliv är ytterst skeptiskt till EU-förslaget om den ”sociala pelaren” som ska skrivas på under EU-toppmötet och tycker att statsminister Stefan Löfven ”i bästa fall är aningslös”.
Den sociala pelaren är del av ett omfattande paket med förslag och direktiv som drivs på hårt av EUs ordförande Jean-Claude Juncker. Arbetet går fort och information ges sent, berättar Gabriella Sebardt, som är arbetsrättslig expert på Svenskt Näringsliv på plats i Göteborg.
Det är främst tre områden som oroar Svenskt Näringsliv just nu:
 
direktivet om balans arbete-privatliv (ska öka kvinnors arbetskraftsdeltagande)
– Här har vi redan det mesta på plats utom kvotering av fyra månader i föräldraförsäkringen. Vi har heller inte fem dagars anhörigvård. EU vill öka kvinnors arbetsdeltagande. Men vi har det största arbetskraftsdeltagande och jobbat länge med det och även utvecklat infrastrukturen för detta, så som barnsomsorg och beskattning, säger Gabriella Sebardt.

direktivet för tillgång till socialt skydd (ska lägga en grundsäkerhet vid arbetslöshet och sjukdom)
– Det här regleras mest och bäst på medlemsstatsnivå. Inom EU finns många system och vi tror inte på att binda detm uppifrån.  Risk finns att EU vill trycka in alla nya sätt att utföra arbete i system för det tidigare sättet att jobba. Är det något EU behöver är det att skapa fler entreprenörer.

upplysningsdirektivet (ska göras om till ett minimivillkorsdirektiv)
– Här vill EU-kommissionen gå in och reglera hårt med bland annat påföljder för företag som bryter mot regler. Anställningsvillkoren brukar vi hantera själva i Sverige och vill göra så.

Hur tycker ni att Stefan Löfven agerar?
– I bästa fall agerar han aningslöst. Jag förstår attraktionen i målen. Men tittar man på vad förslagen för med sig för vår svenska modell, får man intrycket att han inte vill förstå. Han har sagt att upplysningsdirektivet skulle uppdateras. I ställer stöps det om till ett slags anställningsskyddsdirektiv.

Det här leder till en krock mellan kontinentala EUs sätt att lösa problem med lagstiftning och den nordiska modellen med förhandlingar.

– Vi reglerar det med kollektivavtal och får en helt annan flexibilitet.

Det är inte bara den nuvarande formen av den sociala pelaren som skrämmer Svenskt Näringsliv.

– Det går att hänga på hur mycket som helst. Sedan kommer motsvarande att ske på socialförsäkringsområdet. Det finns en övertro bland länderna att om man har gjort det som pelaren säger, blir man lämnad i fred. Det tror inte jag.

Varför har Jean-Claude Juncker så bråttom?
– Han vill väl sätta ett avtryck. Det är val igen 2019. Efter nästa halvårsskifte går det inte att lägga hårda förslag. Man säger att det är ett sätt ge EU-medborgare något som betyder något.

Europafacket är splittrat. De nordiska förbunden vill undvika regleringen.

Den europeiska arbetsgivarorganisationen Business Europe där Svenskt Näringsliv ingår har dock pratat ihop sig.

Hur ska ni agera?
– Vi vill att kommissionen inte har så bråttom. Det vore bäst om parterna fick sköta detta och lyfta in det på EU-nivå bara om det är absolut nödvändigt. EU borde i stället verka för att skapa det välstånd som gör att man kan leverera på nationell nivå, säger Gabriella Sebardt.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Odemokratiskt valda människor utan möjlighet till ansvarsutkrävande driver på EU i socialistisk och federalistisk riktning trots att folket inte vill, företagen inte vill det (i alla fall inte små och medelstora företag). Ju mer regleringar desto sämre tillväxt och desto större konkurrenshinder som gynnar storföretagen. EUs tillväxt sedan Euron infördes är katastrofal, ändå programmeras vi i media att EU är lösningen på alla problem (liksom Nato skulle vara det för vårt försvar trots att vi skulle tvingas spendera 3-4 ggr så mycket på försvaret om vi gick med där.)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.