Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna
Publicerad 2017-11-24, 12:09
Än så länge består Fplus av ett nyhetsbrev men Svenskt Näringsliv planerar att släppa en app 1 mars. Appen kommer att fåt ett kanske ännu bredare anslag.
Varför det breda anslaget?
– Våra läsare är mångfacetterade människor med många intressen. Man kan vara både företagsledare och passionerad MFF-supporter. För användaren blir det möjligt att ställa in den nyhetsmix som passar hen, säger Henrik Svidén och lägger till:
– Vi är inte missnöjda med vad andra medier presterar. Det är inte därför vi har satsat. Vi gör det tillsammans med våra medlemsorganisationer (Almega,
Teknikföretagen, Visita, Svensk Handel, Industriarbetsgivarna inledningsvis). I våra medlemsorganisationers företag arbetar mängder med personer, och det finns även organisationer och politiker som är intresserade av företagsfrågor och vill hålla sig uppdaterade.
Vilka slåss ni med publiken om?
– Det är klart att det finns en mängd spännande nyhetstjänster idag. Utmaningen blir att göra en så attraktiv produkt som möjligt att vi klarar den konkurrensen. Blandningen av näringslivsnyheter, inte minst från de branscher som vi bevakar, och allmänna nyheter ger oss en bra start.
Gör inte ni en SVT/SR och konkurrerar med det privata näringslivet med hjälp av en avgiftsfinansierad modell och utan krav på att uppnå lönsamhet?
– Eftersom vi ser oss som ett komplement till övriga medier kan jag inte se att vi ägnar oss åt osund konkurrens.
Kommentarer
Skriv ny kommentar