Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Publicerad 2017-02-07, 16:04

KAMPANJ. Svenskt Näringsliv uppmanar och underlättar för sina medlemmar så att utredningen om vinster i välfärden ska bli överöst av remissvar från företagare. Kampanjen heter Svara Reepalu och involverar flera tunga pr-byråer.

Dela med andra

Den 24 februari går remisstiden ut för Välfärdsutredningen, som Ilmar Reepalu driver på uppdrag av regeringen. Utredningen föreslår ett vinsttak på 7 procent på operativt kapital plus statslåneränta för bolagen i välfärdssektorn samt att huvuddelen av de skattefinansierade pengarna ska stanna i verksamheterna.
 
Svenskt Näringsliv och dess sidoorganisationer som Almega och Vårdföretagen, driver kampanjen Svara Reepalu. På sajten Svarareepalu.nu finns utförliga instruktioner för hur det går till att skriva remissvar. Där finns även en räknesnurra, där det det går att räkna ut hur ett företag påverkas av det föreslagna vinsttaket.  Medlemmar i Svenskt Näringsliv som vill ha ytterligare hjälp har ett litet kansli med externa och interna medarbetare som kan hjälpa till.
 
Pär Henriksson, ansvarig opinionsbildning på Svenskt Näringsliv berättar om kampanjen:
 
– Vi märket att utredningens förslag har skapat upprördhet ute i landet. Vi ville fånga upp det engagemanget. Vi tycker att det är viktigt att företag som berörs får sin röst hörd. För de flesta företag ingår det inte i jobbet att skriva remissvar till regeringen. Så syftet är att göra det möjligt för så många företag som möjligt att skicka in remissvar.

Hur har det gått?
– Det rullar på bra. Det skulle förvåna mig om vi inte får in ett 100-tal remissvar. Alla kan ju svara på remisser från regeringskansliet.

Med massremissvar från upprörda företagare, hoppas Svenskt Näringsliv sätta press på regeringen och dess utredning.

– Syftet är att påverka arbetet som pågår i regeringskansliet. Vi vill att branscher som berörs svarar direkt, men vi ser gärna att företag i andra branscher svarar på remissen. Ska regeringen göra begränsningar i välfärdsföretagen, kan man tänka sig att Jonas Sjöstedt (partiledare, V) får för sig att reglera vinster för byggföretag och banker och andra som levererar till offentliga sektorn.

Är det Peje Emilsson på Kreab som ligger bakom kampanjen?

– Det är Svenskt Näringsliv som jobbar med kampanjen. Vi jobbar med ett antal byråer och Kreab är en av dem. Peje är mycket engagerad och det har han varit sedan tidigt 90-tal. Sverige skulle må bra av att ha fler engagerade företagare som tar ställning i frågor som berör dem.

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

Jonas Sjöstedt (v) manifesterar mot NMR

Regeringen gör det svårare för partier att ta emot bidrag

Jimmie Åkesson (sd) håller ”hösttal” till SD-kvinnorna

Jocke & Jonna mäktigare än Expressen och Aftonbladet på sociala medier

Diplomatgruppen startar contentbyrå

Cint ökar till 223 miljoner

De är minst anonyma av Stockholmspolitikerna

Realtid borta från internet

Oatly vill lobba bort skolmjölken med Forsman & Bodenfors

Carl B Hamilton rasar över SDs time out – kräver att talmannen agerar

Hon blir chef för opinionsbildning på KF

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.