"Superlobbyisten Göran Perssons egentliga agenda"

Publicerad 2014-12-17, 03:29

BLOGG. Vilken agenda har egentligen Göran Persson, till vardags superlobbyist på pr-byrån JKL, nu när han tar plats i den politiska debatten. Dagens Opinions Rolf van den Brink, tror sig ha svaret.

Dela med andra

Plötsligt äntrar han scenen för en huvudroll. Han Som Brukar hålla låg profil. Nu är Göran Persson överallt, så mycket att det nästan är svårt att avgöra vem som egentligen leder Socialdemokraterna. Så bländade att ingen ställer frågan om varför han, lobbyisten på JKL, äntrar scenen just nu och för vems räkning.
 
Synkas Göran Perssons körschema med den politiska verkligheten, kan en del mönster skönjas.

2 december
• Sverigedemokraterna röstar på Alliansens budget. Regeringens budget faller.
• Statsminister Stefan Löfven (s) kallar in Alliansens partiledare på kvällen i ett försök att lösa regeringskrisen. Blir nobbad. Lägger skulden på Alliansen.

5 december

• Finansminister Magdalena Andersson (s) kallar Sverigedemokraterna ett "nyfascistiskt parti" i en intervju med politikernas rikskanal TT.
• Stefan Löfven bokas till Skavlan, varnar för Sverigedemokraterna, pratar om en ny politisk karta, säger att han är besviken på Alliansen som inte vill diskutera med honom. Får motfråga från Fredrik Skavlan om "gott politiskt hantverk". John Cleese kommer så småningom in och lättar upp stämningen.

6 december

• Stefan Löfven kallar Sverigedemokraterna ett "nyfascistiskt parti" på DN Debatt.
• Göran Persson går ut på borgerlighetens hemmaarena Expressen och säger att det var rätt att utlysa nyval, men fel att gå till val med Miljöpartiet. Slår fast att Moderaterna eller Socialdemokraterna kommer att få ansvaret att lösa den besvärliga regeringssituationen.

9 december

• Göran Persson deltar i paneldebatt hos sin arbetsgivare JKL, lanserar tesen att Förbifarten och Bromma är troféer erövrade av Miljöpartiet, men nu används av oppositionen som vapen mot regeringen. Presenterar förslag på hur Förbifarten kan elimineras som politisk fråga genom att låta den finansieras av riket istället för Stockholm.
• Anna Kinberg Batra presenteras som enda kandidat till Moderaternas nya partiledare.
• Göran Persson är med och avtäcker byst av honom själv riksdagen, säger till TT: "Rätt av Stefan Löfven att avisera extra val efter budgetförlusten".

11 december
• LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson går ut i Dagens Nyheter med krav på att Socialdemokraterna inte ska gå till val med Miljöpartiet.

14 december
• Göran Persson går ut i Agenda med att Stefan Löfven borde skrota traineejobben. Presenterar tesen att Socialdemokraterna borde samarbeta med Moderaterna istället för Centerpartiet och Folkpartiet som ligger längre ut till höger än Moderaterna i dag. Statsfinansierade Agenda gör massiv pr för Göran Perssons insats före sändning och mediegenomslaget blir massivt som det bara kan bli en nyhetsfattig söndag, tredje advent.

15 september
• Regeringen håller presskonferens efter sammanträdet på Harpsund utan att släppa minsta nyhet, men Miljöpartiet och Socialdemokraterna visar upp sig tillsammans, Stefan Löfven attackerar Alliansen för "exempellös ansvarslöshet".

körschemat visar att
• Göran Persson har valt en medveten mediestrategi. Han har jobbat för att få maximalt mediegenomslag.
• Han har nått ut med sina budskap på ett sätt som gör att alla med inflytande måste relatera till hans förslag och teser.
• Göran Persson jobbar/lobbar samordnat med Socialdemokraterna. Inte någon gång har han blivit ifrågasatt av någon av partiets toppföreträdare.
• Han jobbar sannolikt på uppdrag från partiet. Göran Persson tillhör den gamla skolan och vill inte lägga sig i sin efterträdares jobb. Han låg också lågt under hela valrörelsen. Göran Persson uppträder alltså planerat, sanktionerat och genomtänkt. Och detta under en period då hans främsta arbetsgivare JKL har haft en tuff tid och misslyckats med att försvara sin uppdragsgivare, Industrivärldens ordförande Sverker Martin-Löf, mot rapporteringen om vidlyftiga resor i privatjetplan hos portföljbolaget SCA.

Givet allt detta, är det uppenbart att Göran Persson har en agenda och det för Socialdemokraternas räkning.

sannolikt finns på agendan att
• Skicka upp testballonger för att se hur de tas emot och lobba in nya resonemang, som förslaget att göra Förbifarten till riksangelägenhet, att Folkpartiet och Centerpartiet ligger till höger om Moderaterna.

• Framföra obehagliga sanningar som skulle smutsa ner Stefan Löfven och få honom att se ut som en antidemokrat, som att Förbifarten måste göras till en icke-fråga omgående och att det är fel att gå till val med Miljöpartiet.

• Marginalisera småpartierna, genom att slå fast att det är Moderaternas eller Socialdemokraternas uppgift att bilda regering i ett nationellt krisläge. Det driver väljarna mot mitten, inte minst från partier som Feministiskt Initiativ.

• Minska ytorna för Anna Kinberg Batra genom att i Agenda slå fast att väljarnas högsta önskan är ett samarbete mellan Moderaterna och Socialdemokraterna.

Funkar då Göran Perssons lobbystrategi? Stefan Löfven står ju där och har trevligt på Harpsund med samma miljöparti som Göran Persson nyss varnade för? Det kan vara lömskare än så. När Göran Persson via sin lobbyinsats pressar väljarna mot mitten och dessutom varnar för Miljöpartiet, kommer gröna väljare att gå till Socialdemokraterna, som då får ett större inflytande vid en eventuellt ny regeringsbildning.
 
Efter att lobbyisten Göran Persson har föreslagit M-S-samarbetet, får Anna Kinberg Batra frågan i Agenda om hon är intresserad av ett samarbete med Socialdemokraterna. Hon gick i fällan, sa nej rakt av, och blir därmed den politiker i valrörelsen som hindrar väljarnas våta samarbetsdröm att bli möjlig. Samtidigt stärks bilden av en utfryst Stefan Löfven med utsträckt hand. Mumma för S-spinnet.
 
Men ändå, varför lobbar Göran Persson för Socialdemokraterna? Det kan vara en signal som antyder hur allvarligt läget är för Socialdemokraterna. Moderaterna gjorde en Nya Moderaterna och är bättre rustade för snabba omställningar. Socialdemokraterna har inte förnyat partiet. Det rockar inte och nu riskerar Stefan Löfven att ställa till med ett Håkan Juholt 2.0 och göra Socialdemokraterna till ett ordinärt 20-procentsparti. Det skulle kasta skugga över eftermälet till Göran Perssons tio år som statsminister (s).

Kallar rörelsen? Kallar cashen?
Jag lutar åt det vänstra alternativet. För inte skickar väl JKL fakturor till Sveavägen 68?

Rolf van den Brink
, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

”Lars Adaktusson närmare ordförandeposten för Kristdemokraterna”

Därför tokpressar TCO Moderaterna om LAS

Undersökningsbranschens gala lockar tävlare

Lars Adaktusson tog plats i presidiet (kd)

IAB besvikna på Peter Ericsson (mp) för EU-stopp för reklamkrav

BEACONOMIST 31: De nya tv-bolagen omsätter halv miljard – Storytelling är Sonys framtid

BEACONOMIST 30: Sveriges största contentbyråer – Så ska Aller matcha Facebook & Google

BEACONOMIST 29: Google, Amazon och de andra säljbolagen – ICAs e-handlarstrategier

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.