"Superlobbyisten Göran Perssons egentliga agenda"

Publicerad 2014-12-17, 03:29

BLOGG. Vilken agenda har egentligen Göran Persson, till vardags superlobbyist på pr-byrån JKL, nu när han tar plats i den politiska debatten. Dagens Opinions Rolf van den Brink, tror sig ha svaret.

Dela med andra

Plötsligt äntrar han scenen för en huvudroll. Han Som Brukar hålla låg profil. Nu är Göran Persson överallt, så mycket att det nästan är svårt att avgöra vem som egentligen leder Socialdemokraterna. Så bländade att ingen ställer frågan om varför han, lobbyisten på JKL, äntrar scenen just nu och för vems räkning.
 
Synkas Göran Perssons körschema med den politiska verkligheten, kan en del mönster skönjas.

2 december
• Sverigedemokraterna röstar på Alliansens budget. Regeringens budget faller.
• Statsminister Stefan Löfven (s) kallar in Alliansens partiledare på kvällen i ett försök att lösa regeringskrisen. Blir nobbad. Lägger skulden på Alliansen.

5 december

• Finansminister Magdalena Andersson (s) kallar Sverigedemokraterna ett "nyfascistiskt parti" i en intervju med politikernas rikskanal TT.
• Stefan Löfven bokas till Skavlan, varnar för Sverigedemokraterna, pratar om en ny politisk karta, säger att han är besviken på Alliansen som inte vill diskutera med honom. Får motfråga från Fredrik Skavlan om "gott politiskt hantverk". John Cleese kommer så småningom in och lättar upp stämningen.

6 december

• Stefan Löfven kallar Sverigedemokraterna ett "nyfascistiskt parti" på DN Debatt.
• Göran Persson går ut på borgerlighetens hemmaarena Expressen och säger att det var rätt att utlysa nyval, men fel att gå till val med Miljöpartiet. Slår fast att Moderaterna eller Socialdemokraterna kommer att få ansvaret att lösa den besvärliga regeringssituationen.

9 december

• Göran Persson deltar i paneldebatt hos sin arbetsgivare JKL, lanserar tesen att Förbifarten och Bromma är troféer erövrade av Miljöpartiet, men nu används av oppositionen som vapen mot regeringen. Presenterar förslag på hur Förbifarten kan elimineras som politisk fråga genom att låta den finansieras av riket istället för Stockholm.
• Anna Kinberg Batra presenteras som enda kandidat till Moderaternas nya partiledare.
• Göran Persson är med och avtäcker byst av honom själv riksdagen, säger till TT: "Rätt av Stefan Löfven att avisera extra val efter budgetförlusten".

11 december
• LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson går ut i Dagens Nyheter med krav på att Socialdemokraterna inte ska gå till val med Miljöpartiet.

14 december
• Göran Persson går ut i Agenda med att Stefan Löfven borde skrota traineejobben. Presenterar tesen att Socialdemokraterna borde samarbeta med Moderaterna istället för Centerpartiet och Folkpartiet som ligger längre ut till höger än Moderaterna i dag. Statsfinansierade Agenda gör massiv pr för Göran Perssons insats före sändning och mediegenomslaget blir massivt som det bara kan bli en nyhetsfattig söndag, tredje advent.

15 september
• Regeringen håller presskonferens efter sammanträdet på Harpsund utan att släppa minsta nyhet, men Miljöpartiet och Socialdemokraterna visar upp sig tillsammans, Stefan Löfven attackerar Alliansen för "exempellös ansvarslöshet".

körschemat visar att
• Göran Persson har valt en medveten mediestrategi. Han har jobbat för att få maximalt mediegenomslag.
• Han har nått ut med sina budskap på ett sätt som gör att alla med inflytande måste relatera till hans förslag och teser.
• Göran Persson jobbar/lobbar samordnat med Socialdemokraterna. Inte någon gång har han blivit ifrågasatt av någon av partiets toppföreträdare.
• Han jobbar sannolikt på uppdrag från partiet. Göran Persson tillhör den gamla skolan och vill inte lägga sig i sin efterträdares jobb. Han låg också lågt under hela valrörelsen. Göran Persson uppträder alltså planerat, sanktionerat och genomtänkt. Och detta under en period då hans främsta arbetsgivare JKL har haft en tuff tid och misslyckats med att försvara sin uppdragsgivare, Industrivärldens ordförande Sverker Martin-Löf, mot rapporteringen om vidlyftiga resor i privatjetplan hos portföljbolaget SCA.

Givet allt detta, är det uppenbart att Göran Persson har en agenda och det för Socialdemokraternas räkning.

sannolikt finns på agendan att
• Skicka upp testballonger för att se hur de tas emot och lobba in nya resonemang, som förslaget att göra Förbifarten till riksangelägenhet, att Folkpartiet och Centerpartiet ligger till höger om Moderaterna.

• Framföra obehagliga sanningar som skulle smutsa ner Stefan Löfven och få honom att se ut som en antidemokrat, som att Förbifarten måste göras till en icke-fråga omgående och att det är fel att gå till val med Miljöpartiet.

• Marginalisera småpartierna, genom att slå fast att det är Moderaternas eller Socialdemokraternas uppgift att bilda regering i ett nationellt krisläge. Det driver väljarna mot mitten, inte minst från partier som Feministiskt Initiativ.

• Minska ytorna för Anna Kinberg Batra genom att i Agenda slå fast att väljarnas högsta önskan är ett samarbete mellan Moderaterna och Socialdemokraterna.

Funkar då Göran Perssons lobbystrategi? Stefan Löfven står ju där och har trevligt på Harpsund med samma miljöparti som Göran Persson nyss varnade för? Det kan vara lömskare än så. När Göran Persson via sin lobbyinsats pressar väljarna mot mitten och dessutom varnar för Miljöpartiet, kommer gröna väljare att gå till Socialdemokraterna, som då får ett större inflytande vid en eventuellt ny regeringsbildning.
 
Efter att lobbyisten Göran Persson har föreslagit M-S-samarbetet, får Anna Kinberg Batra frågan i Agenda om hon är intresserad av ett samarbete med Socialdemokraterna. Hon gick i fällan, sa nej rakt av, och blir därmed den politiker i valrörelsen som hindrar väljarnas våta samarbetsdröm att bli möjlig. Samtidigt stärks bilden av en utfryst Stefan Löfven med utsträckt hand. Mumma för S-spinnet.
 
Men ändå, varför lobbar Göran Persson för Socialdemokraterna? Det kan vara en signal som antyder hur allvarligt läget är för Socialdemokraterna. Moderaterna gjorde en Nya Moderaterna och är bättre rustade för snabba omställningar. Socialdemokraterna har inte förnyat partiet. Det rockar inte och nu riskerar Stefan Löfven att ställa till med ett Håkan Juholt 2.0 och göra Socialdemokraterna till ett ordinärt 20-procentsparti. Det skulle kasta skugga över eftermälet till Göran Perssons tio år som statsminister (s).

Kallar rörelsen? Kallar cashen?
Jag lutar åt det vänstra alternativet. För inte skickar väl JKL fakturor till Sveavägen 68?

Rolf van den Brink
, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.