SUNFLEET: Politiken går för långsamt för delningsekonomin

Publicerad 2018-06-29, 02:02

DELNINGSEKONOMIN-DEL 1. I en serie artiklar inför och under Almedalsveckan kommer Dagens Opinion att ge olika perspektiv på den framväxande delningsekonomin. Först ut är bildelningsföretaget Sunfleet som har varit i gång ända sedan 1998.

Dela med andra

– Då var delningsekonomin nästan obefintlig i alla fall i vår bransch. Det gick väldigt långsamt under en lång period. Det var ett par kommuner som var först ut att dela bil via oss. Vi byggde det på intresset att leva på ett mer hållbart sätt. Sedan utvecklade vi vår tjänst för privatanvändare men det tog tid innan folks beteende mognade inför tanken att dela bil, berättar Sandra Ryberg, marknadschef på Sunfleet.
 
Tidigt ute på marknaden handlade det om att bevisa sig för Sunfleet.

– Vi behövde visa att tjänsten var bra och att man kan vinna mycket genom att dela bil. I dag har det blivit ett mer vanligt transportsätt där människor ser möjligheter istället för hinder. Utvecklingen har gått mycket framåt och idag känns det vedertaget och något folk i de större städerna vill göra.
Sunfleet är en tidig tjänst inom den digitala delningsekonomin, men har nu kommit en bit på vägen? 

– Vi är uppe närmre 80 000 ansluta medlemmar. Vi ökar 25 procent årligen, privatanvändarna växer till och med mer. Vi har ca 1700 bilar.

Hur långt kan ni ta det?
– Det är lite långt att gå att säga att alla kan dela bil då alla har olika behov av transport. Det kräver till exempel att lokaltrafiken är utbyggd och att alla bor i städer. Men jag tror inte vi har närmat oss vår maximala penetration.

Det kanske inte alla tänker på, men även lokaltrafik en form av delning.

– Det är det absolut, men inte på samma sätt som vår. Vi bygger varandra. Att vi erbjuder möjligheter att resa på sätt som passar bäst för tillfället, har vi gemensamt.

Vad krävs för att lyckas?
– Vi behöver ha fler bilar och större tillgänglighet på bilar så att vi möter efterfrågan. Där har vi en bit kvar. Det är såklart en ekonomisk fråga men också en fråga om möjligheter till p-platser på attraktiva ställen. Det finns många platser där folk vill dela bil men där alla p-platser är upptagna. Tillgången på p-platser är väldigt viktig.

Hur kan delningsekonomin i samhället komma att utvecklas?
– Den kommer att öka, den behöver öka, det gäller inte bara bilar utan det finns många olika saker man kan dela på och man kan minska miljöpåverkan med. Delningsekonomin kommer att utvecklas mycket framöver.

Vilka faktorer påverkar utvecklingen av delningsekonomin och hur ska det hanteras?
– Ekonomiska faktorer, och självklart även miljöfaktorer. Men det är också att den yngre generationen inte känner behovet av att äga en massa saker.

Sandra Ryberg utvecklar:

– När det gäller vår tjänst är det mycket som kan göras för att underlätta. Skatten skulle kunna vara lägre för tjänster som är delningsbara. Tjänster som minskar miljöpåverkan skulle skulle kunna promotas mer. Det behöver läggas mer resurser på öka delningen av bilar som till exempel att underlätta för bildelningsföretag att ta del av attraktiva p-platser. Politikerna vill göra saker men det går för långsamt.

Var är det bättre än i Sverige?
– Vi i Sverige är ganska duktiga. Delningsekonomin är på agendan. Man vill göra saker.

Om man drar ut linjerna, hur kan delningsekonomin påverka vårt samhälle?
– Samhället i stort påverkas så klart av en minskad miljöpåverkan på grund av färre tillverkade produkter. Tittar man specifikt på bildelning, så minskas även trängsel och ytor kan användas till andra mer attraktiva saker när det försvinner onödiga bilar från gatorna. 

ANNONS:

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.