Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Publicerad 2017-02-14, 20:46

POLITIK. Den 6-10 februari strök statsminister Stefan Löfven allt han hade i kalendern för att ge sig ut och resa. Tanken är nu att övriga S-ministrar och S-ledamöter ska följa exemplet.
Stefan Löfvens första resa gick bland annat till Lessebo och Alvesta.

– Stefan Löfven besökte ett 10-tal platser, som inte så ofta får besök. Det kan vara bruksorter, men även medelstora städer. Även de andra statsråden har gjort många besök. Det här är något vi ska fortsätta med för våra statsråd men också riksdagsledamöterna, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Lisa Hedin.
 
Varför gör ni reseoffensiven?
– Jag skulle säga att det är en stark vilja från Stefan Löfven att resa betydligt oftare bland folk och att vi ska tänka till om vilka platser vi besöker, så det inte bli samma gamla ställen eller residensstäderna och vi ska inte välja efter olika medieområden. Sedan har vi självklart gjort en planering för hur det ska gå till.

Hur länge pågår reseoffensiven?
–  Vi har sagt framförallt under våren. Stefan Löfven har själv sagt att han gärna vill att man följer hans exempel. Regeringen lade ett av sina möten i Falun. Stefan Löfven föregår med gott exempel och det är därför det blir så stort och omtalat, säger Lisa Hedin.

Kan man säga att ni besöker utanförskapsområden?
– Vi använder inte det ordet. Det handlar snarare om platser som inte så ofta får besök. Det ska vara program med öppna möten där vem som helst kan komma till tals. Det behöver inte handla om klyftor mellan stad och land, det kan också vara andra klyftor.

Vad vill ni åstadkomma?
– Vi hoppas kunna samtala med många människor och ta till oss deras oro, men också prata lösningar och utmaningar och ta till oss saker som vi har missat. Uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt bra på att föra en dialog med människor över hela Sverige.

Kommer det att filmas?
– Vi har fått två digitala producenter och en som jobbar med rörligt, så det kommer fler filmer. Vi gör filmer nästan hela tiden.

Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar tycker att er film från Stefan Löfvens besök handlade mest om statsministern själv och inte människorna på orten och var ett exempel uppifrån-ned-perspektiv. Hur ser ni på det?
– Det får stå för Ola. Filmen handlar ju om Stefan och han nämner flera orter, också. Sammantaget får vi fina recensioner på filmen och besöken. Och det vore väl närmast tjänstefel om Centerpartiets kommunikationschef gillade vår film.

Vad betyder det för kommunikationsavdelningen att Stefan Löfven inte kommer till Almedalen?
– Det betyder inte särskilt mycket för själva arbetsinsatsen, vi kommer fortfarande ha ett stort och välbesökt arrangemang. Att Stefan Löfven istället väljer att samtala med människor som inte tar sig till Almedalen runt om i landet har vi fått mestadels positiva reaktioner på.
Stefans Löfven besökte 13 orter på 5 dagar: Lessebo, Växjö, Alvesta, Tidaholm, Lidköping, Skövde, Östersund, Vemdalen, Sveg, Falun, Säter, Grängesberg och Bro.

Så ska Socialdemokraterna exploatera omröstningen om vinster i välfärden

Ardalan Shekarabi pratar vinststopp i SVT utan fluga.

MP vill stoppa engångsartiklar – och skärpa kraven på marknadsföring

Handelsministerns statssekreterare får jobb i Chile

Acne Studios vann regeringens Exportpris

Ann Linde (s) och vd Mattias Magnusson (acne)

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

Polisen i Moderaternas reklamfilm får JO-kritik

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Civilingenjör blir komchef på Schibsted

SABRE: Narva är årets byrå i Norden

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.