Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Publicerad 2017-02-14, 20:46

POLITIK. Den 6-10 februari strök statsminister Stefan Löfven allt han hade i kalendern för att ge sig ut och resa. Tanken är nu att övriga S-ministrar och S-ledamöter ska följa exemplet.
Stefan Löfvens första resa gick bland annat till Lessebo och Alvesta.

– Stefan Löfven besökte ett 10-tal platser, som inte så ofta får besök. Det kan vara bruksorter, men även medelstora städer. Även de andra statsråden har gjort många besök. Det här är något vi ska fortsätta med för våra statsråd men också riksdagsledamöterna, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Lisa Hedin.
 
Varför gör ni reseoffensiven?
– Jag skulle säga att det är en stark vilja från Stefan Löfven att resa betydligt oftare bland folk och att vi ska tänka till om vilka platser vi besöker, så det inte bli samma gamla ställen eller residensstäderna och vi ska inte välja efter olika medieområden. Sedan har vi självklart gjort en planering för hur det ska gå till.

Hur länge pågår reseoffensiven?
–  Vi har sagt framförallt under våren. Stefan Löfven har själv sagt att han gärna vill att man följer hans exempel. Regeringen lade ett av sina möten i Falun. Stefan Löfven föregår med gott exempel och det är därför det blir så stort och omtalat, säger Lisa Hedin.

Kan man säga att ni besöker utanförskapsområden?
– Vi använder inte det ordet. Det handlar snarare om platser som inte så ofta får besök. Det ska vara program med öppna möten där vem som helst kan komma till tals. Det behöver inte handla om klyftor mellan stad och land, det kan också vara andra klyftor.

Vad vill ni åstadkomma?
– Vi hoppas kunna samtala med många människor och ta till oss deras oro, men också prata lösningar och utmaningar och ta till oss saker som vi har missat. Uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt bra på att föra en dialog med människor över hela Sverige.

Kommer det att filmas?
– Vi har fått två digitala producenter och en som jobbar med rörligt, så det kommer fler filmer. Vi gör filmer nästan hela tiden.

Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar tycker att er film från Stefan Löfvens besök handlade mest om statsministern själv och inte människorna på orten och var ett exempel uppifrån-ned-perspektiv. Hur ser ni på det?
– Det får stå för Ola. Filmen handlar ju om Stefan och han nämner flera orter, också. Sammantaget får vi fina recensioner på filmen och besöken. Och det vore väl närmast tjänstefel om Centerpartiets kommunikationschef gillade vår film.

Vad betyder det för kommunikationsavdelningen att Stefan Löfven inte kommer till Almedalen?
– Det betyder inte särskilt mycket för själva arbetsinsatsen, vi kommer fortfarande ha ett stort och välbesökt arrangemang. Att Stefan Löfven istället väljer att samtala med människor som inte tar sig till Almedalen runt om i landet har vi fått mestadels positiva reaktioner på.
Stefans Löfven besökte 13 orter på 5 dagar: Lessebo, Växjö, Alvesta, Tidaholm, Lidköping, Skövde, Östersund, Vemdalen, Sveg, Falun, Säter, Grängesberg och Bro.

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.