Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Publicerad 2017-03-20, 08:39

DEBATT. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB), Statens medieråd och Säpo mobiliseras, för att säkra den kommande valrörelsen från andra staters påverkan. Det skriver statsminister Stefan Löfven i en debattartikel.

Dela med andra

Debattartikeln var avsedd för Dagens Nyheter och återges här i sina väsentligaste delar:

”I flera länder har försök till påverkansoperationer bekräftats i samband med allmänna val. Det är försök från en annan stat att påverka en statsledning, en befolkning eller särskilt utpekade målgrupper, för att gynna egna intressen. De kan bestå av spridandet av falska dokument, skapandet av fiktiva personer i sociala medier eller planterade nyheter, men också av styrkedemonstrationer, smutskastning och hot – inklusive med militära medel. Detta är inte en ny företeelse. Men nya metoder och digital teknik har gjort att dessa operationer blir mer effektiva och kraftfulla.
 
Exempel finns i den amerikanska valrörelsen, men också inför de tyska och franska valen i år. Ryssland har öppet pekats ut. Det finns inget som säger att framtida svenska val kommer att vara fredade. Tvärtom ser vi redan idag tydliga tecken på försök att påverka till exempel vår säkerhetspolitik.
 
Värnandet av demokratin, den fria åsiktsbildningen och våra allmänna val är en central del av den säkerhetsstrategi som regeringen antog i januari 2017. Vi måste vara vaksamma och agera kraftfullt mot försök från främmande makt att i antagonistiska syften sprida propaganda eller desinformation.
 
Därför har flera myndigheter redan nu utökade uppdrag inom dessa områden. Försvarsmakten ska med stöd av Försvarets radioanstalt (FRA) förstärka och utveckla det svenska cyberförsvaret, inklusive vår förmåga att genomföra aktiva operationer i cybermiljön. I det försvarspolitiska inriktningsbeslutet ingår även att förstärka den svenska försvarsunderrättelseförmågan. FRA har placerat ett tekniskt detekterings- och varningssystem hos flera särskilt skyddsvärda verksamheter i Sverige. Detta system har förmågan att upptäcka avancerade angrepp som kommersiella antivirusprogram inte kan hitta. Dessutom har regeringen kommit överens med partierna bakom försvarsöverenskommelsen att under 2017 tillföra medel för att stärka arbetet med informations- och cybersäkerhet samt att stärka motståndskraften mot cyberangrepp.
 
Samtidigt stärks Regeringskansliets system för omvärldsbevakning mot otillbörlig påverkan, och Statskontoret kartlägger myndighetsverksamheter som är relevanta för ett psykologiskt försvar anpassat efter dagens förhållanden. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) kliver också in som fullvärdig medlem i det internationella kunskapscentret NATO Strategic Communications Centre of Excellence, Stratcom, där analytiker och forskare från 11 olika länder forskar om påverkanskampanjer och desinformation. Även Statens medieråd får större resurser för att utrusta barn och unga med ett kritiskt tänkande i förhållande till medier.
 
Men det kommer att krävas mer. Uppgiften att vara källkritisk, att hålla sig informerad och att inte sprida oriktig information är även ett ansvar för alla samhällsaktörer: politiska partier, organisationer och mediabolag. Även vi som enskilda medborgare har en plikt att motverka falsk information som undergräver våra demokratiska principer. Därför genomför vi nu ytterligare insatser för att höja samhällets motståndskraft mot påverkansoperationer inför valrörelsen.
 
För det första kommer Säkerhetspolisen att höja kunskapen inom de politiska partierna om riskerna för påverkansoperationer under valrörelsen 2018. Partierna ska informeras om hur otillbörlig tillgång till informationssystem och dator- och nätverksoperationer kan möjliggöra spridandet av vilseledande information och modifiera data för specifika syften, samt vilka skyddsåtgärder partierna kan vidta. Syftet är att öka partiernas medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan liknande otillbörlig verksamhet. Detta arbete samordnas med Polismyndighetens och Säkerhetspolisens redan påbörjade insatser för att "värna den digitala arenan" inför valrörelsen 2018, ett arbete som kommer att fokusera på hur brott kan upptäckas och utredas.
 
För det andra kommer MSB att samla representanter för massmedia och sociala medieplattformar för en dialog om utvecklandet av informations- och cybersäkerhet inför valet 2018. Syftet är att öka medias medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan otillbörlig verksamhet. MSB ska även ta fram information och material för att hjälpa alla svenska medborgare att förbereda sig inför en kris eller höjd beredskap. I detta kommer information om möjliga påverkansoperationer att ingå.
 
Vidare har jag bjudit in partiledarna för samtliga riksdagspartier för en gemensam genomgång av hotbilden av Säkerhetspolisen, för att skapa en delad bild av hur vi stärker motståndskraften mot försök att otillbörligt påverka valrörelsen”.
 
Stefan Löfven, statsminister

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.