Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Publicerad 2017-03-20, 08:39

DEBATT. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB), Statens medieråd och Säpo mobiliseras, för att säkra den kommande valrörelsen från andra staters påverkan. Det skriver statsminister Stefan Löfven i en debattartikel.

Dela med andra

Debattartikeln var avsedd för Dagens Nyheter och återges här i sina väsentligaste delar:

”I flera länder har försök till påverkansoperationer bekräftats i samband med allmänna val. Det är försök från en annan stat att påverka en statsledning, en befolkning eller särskilt utpekade målgrupper, för att gynna egna intressen. De kan bestå av spridandet av falska dokument, skapandet av fiktiva personer i sociala medier eller planterade nyheter, men också av styrkedemonstrationer, smutskastning och hot – inklusive med militära medel. Detta är inte en ny företeelse. Men nya metoder och digital teknik har gjort att dessa operationer blir mer effektiva och kraftfulla.
 
Exempel finns i den amerikanska valrörelsen, men också inför de tyska och franska valen i år. Ryssland har öppet pekats ut. Det finns inget som säger att framtida svenska val kommer att vara fredade. Tvärtom ser vi redan idag tydliga tecken på försök att påverka till exempel vår säkerhetspolitik.
 
Värnandet av demokratin, den fria åsiktsbildningen och våra allmänna val är en central del av den säkerhetsstrategi som regeringen antog i januari 2017. Vi måste vara vaksamma och agera kraftfullt mot försök från främmande makt att i antagonistiska syften sprida propaganda eller desinformation.
 
Därför har flera myndigheter redan nu utökade uppdrag inom dessa områden. Försvarsmakten ska med stöd av Försvarets radioanstalt (FRA) förstärka och utveckla det svenska cyberförsvaret, inklusive vår förmåga att genomföra aktiva operationer i cybermiljön. I det försvarspolitiska inriktningsbeslutet ingår även att förstärka den svenska försvarsunderrättelseförmågan. FRA har placerat ett tekniskt detekterings- och varningssystem hos flera särskilt skyddsvärda verksamheter i Sverige. Detta system har förmågan att upptäcka avancerade angrepp som kommersiella antivirusprogram inte kan hitta. Dessutom har regeringen kommit överens med partierna bakom försvarsöverenskommelsen att under 2017 tillföra medel för att stärka arbetet med informations- och cybersäkerhet samt att stärka motståndskraften mot cyberangrepp.
 
Samtidigt stärks Regeringskansliets system för omvärldsbevakning mot otillbörlig påverkan, och Statskontoret kartlägger myndighetsverksamheter som är relevanta för ett psykologiskt försvar anpassat efter dagens förhållanden. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) kliver också in som fullvärdig medlem i det internationella kunskapscentret NATO Strategic Communications Centre of Excellence, Stratcom, där analytiker och forskare från 11 olika länder forskar om påverkanskampanjer och desinformation. Även Statens medieråd får större resurser för att utrusta barn och unga med ett kritiskt tänkande i förhållande till medier.
 
Men det kommer att krävas mer. Uppgiften att vara källkritisk, att hålla sig informerad och att inte sprida oriktig information är även ett ansvar för alla samhällsaktörer: politiska partier, organisationer och mediabolag. Även vi som enskilda medborgare har en plikt att motverka falsk information som undergräver våra demokratiska principer. Därför genomför vi nu ytterligare insatser för att höja samhällets motståndskraft mot påverkansoperationer inför valrörelsen.
 
För det första kommer Säkerhetspolisen att höja kunskapen inom de politiska partierna om riskerna för påverkansoperationer under valrörelsen 2018. Partierna ska informeras om hur otillbörlig tillgång till informationssystem och dator- och nätverksoperationer kan möjliggöra spridandet av vilseledande information och modifiera data för specifika syften, samt vilka skyddsåtgärder partierna kan vidta. Syftet är att öka partiernas medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan liknande otillbörlig verksamhet. Detta arbete samordnas med Polismyndighetens och Säkerhetspolisens redan påbörjade insatser för att "värna den digitala arenan" inför valrörelsen 2018, ett arbete som kommer att fokusera på hur brott kan upptäckas och utredas.
 
För det andra kommer MSB att samla representanter för massmedia och sociala medieplattformar för en dialog om utvecklandet av informations- och cybersäkerhet inför valet 2018. Syftet är att öka medias medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan otillbörlig verksamhet. MSB ska även ta fram information och material för att hjälpa alla svenska medborgare att förbereda sig inför en kris eller höjd beredskap. I detta kommer information om möjliga påverkansoperationer att ingå.
 
Vidare har jag bjudit in partiledarna för samtliga riksdagspartier för en gemensam genomgång av hotbilden av Säkerhetspolisen, för att skapa en delad bild av hur vi stärker motståndskraften mot försök att otillbörligt påverka valrörelsen”.
 
Stefan Löfven, statsminister

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.