Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Publicerad 2017-03-20, 08:39

DEBATT. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB), Statens medieråd och Säpo mobiliseras, för att säkra den kommande valrörelsen från andra staters påverkan. Det skriver statsminister Stefan Löfven i en debattartikel.

Dela med andra

Debattartikeln var avsedd för Dagens Nyheter och återges här i sina väsentligaste delar:

”I flera länder har försök till påverkansoperationer bekräftats i samband med allmänna val. Det är försök från en annan stat att påverka en statsledning, en befolkning eller särskilt utpekade målgrupper, för att gynna egna intressen. De kan bestå av spridandet av falska dokument, skapandet av fiktiva personer i sociala medier eller planterade nyheter, men också av styrkedemonstrationer, smutskastning och hot – inklusive med militära medel. Detta är inte en ny företeelse. Men nya metoder och digital teknik har gjort att dessa operationer blir mer effektiva och kraftfulla.
 
Exempel finns i den amerikanska valrörelsen, men också inför de tyska och franska valen i år. Ryssland har öppet pekats ut. Det finns inget som säger att framtida svenska val kommer att vara fredade. Tvärtom ser vi redan idag tydliga tecken på försök att påverka till exempel vår säkerhetspolitik.
 
Värnandet av demokratin, den fria åsiktsbildningen och våra allmänna val är en central del av den säkerhetsstrategi som regeringen antog i januari 2017. Vi måste vara vaksamma och agera kraftfullt mot försök från främmande makt att i antagonistiska syften sprida propaganda eller desinformation.
 
Därför har flera myndigheter redan nu utökade uppdrag inom dessa områden. Försvarsmakten ska med stöd av Försvarets radioanstalt (FRA) förstärka och utveckla det svenska cyberförsvaret, inklusive vår förmåga att genomföra aktiva operationer i cybermiljön. I det försvarspolitiska inriktningsbeslutet ingår även att förstärka den svenska försvarsunderrättelseförmågan. FRA har placerat ett tekniskt detekterings- och varningssystem hos flera särskilt skyddsvärda verksamheter i Sverige. Detta system har förmågan att upptäcka avancerade angrepp som kommersiella antivirusprogram inte kan hitta. Dessutom har regeringen kommit överens med partierna bakom försvarsöverenskommelsen att under 2017 tillföra medel för att stärka arbetet med informations- och cybersäkerhet samt att stärka motståndskraften mot cyberangrepp.
 
Samtidigt stärks Regeringskansliets system för omvärldsbevakning mot otillbörlig påverkan, och Statskontoret kartlägger myndighetsverksamheter som är relevanta för ett psykologiskt försvar anpassat efter dagens förhållanden. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) kliver också in som fullvärdig medlem i det internationella kunskapscentret NATO Strategic Communications Centre of Excellence, Stratcom, där analytiker och forskare från 11 olika länder forskar om påverkanskampanjer och desinformation. Även Statens medieråd får större resurser för att utrusta barn och unga med ett kritiskt tänkande i förhållande till medier.
 
Men det kommer att krävas mer. Uppgiften att vara källkritisk, att hålla sig informerad och att inte sprida oriktig information är även ett ansvar för alla samhällsaktörer: politiska partier, organisationer och mediabolag. Även vi som enskilda medborgare har en plikt att motverka falsk information som undergräver våra demokratiska principer. Därför genomför vi nu ytterligare insatser för att höja samhällets motståndskraft mot påverkansoperationer inför valrörelsen.
 
För det första kommer Säkerhetspolisen att höja kunskapen inom de politiska partierna om riskerna för påverkansoperationer under valrörelsen 2018. Partierna ska informeras om hur otillbörlig tillgång till informationssystem och dator- och nätverksoperationer kan möjliggöra spridandet av vilseledande information och modifiera data för specifika syften, samt vilka skyddsåtgärder partierna kan vidta. Syftet är att öka partiernas medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan liknande otillbörlig verksamhet. Detta arbete samordnas med Polismyndighetens och Säkerhetspolisens redan påbörjade insatser för att "värna den digitala arenan" inför valrörelsen 2018, ett arbete som kommer att fokusera på hur brott kan upptäckas och utredas.
 
För det andra kommer MSB att samla representanter för massmedia och sociala medieplattformar för en dialog om utvecklandet av informations- och cybersäkerhet inför valet 2018. Syftet är att öka medias medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan otillbörlig verksamhet. MSB ska även ta fram information och material för att hjälpa alla svenska medborgare att förbereda sig inför en kris eller höjd beredskap. I detta kommer information om möjliga påverkansoperationer att ingå.
 
Vidare har jag bjudit in partiledarna för samtliga riksdagspartier för en gemensam genomgång av hotbilden av Säkerhetspolisen, för att skapa en delad bild av hur vi stärker motståndskraften mot försök att otillbörligt påverka valrörelsen”.
 
Stefan Löfven, statsminister

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.