Statsvetare vill ha motåtgärder mot fejknyheter och smutsdebatt

Publicerad 2017-03-12, 11:42

POLITIK. De fyra professorerna Marie Demker, Henrik Ekengren Oscarsson, Jonas Hinnfors och Jesper Strömbäck vil att regeringen agerar för att stoppar "smutskastning" av "medier kunskaosförvanskning".

Dela med andra

”Politiska ledare och debattörer smutskastar medierna, misstror experter och använder sig av felaktig och förvanskad kunskap. Grunden för det upplysta samtal som är demokratins förutsättning undermineras”, skriver de fyra debattörerna på DN debatt.
 
De säger sig vara bekymrade över en samhällsdebatt ”präglad av att inflytelserika aktörer förlitar sig på redan intagna positioner, egna upplevelser eller rykten”.
 
Detta gäller även i Sverige där: ”många politiska ledare” bidrar ”genom att bekräfta och legitimera medborgarnas oro och rädsla, även när forskning, systematiskt insamlad data och trovärdig statistik tyder på att oron är obefogad”.
Debattörerna vi se en ”politisk satsning på en samhällsdebatt på kunskapens grund och lämnar fem förslag:
 
regelmässiga utfrågningar
Riksdagens utskott föreslås ”regelmässigt” anordna ”offentliga utfrågningar inom sina områden med experter från samhällets olika kunskapsinstitutioner.

långsiktiga utredningar 
Utredningsväsendet, läs Statens offentliga utredningar, SOU, ska ”ges en möjlighet att arbeta mycket mer långsiktigt och brett än i dag för att ta fram ny kunskap och finna lösningar på samhällsutvecklingens avgörande problem”.

samförstånd med civilsamhället
Regeringen bör ”söka brett stöd i riksdagen för att i samförstånd med civilsamhällets organisationer lansera en kraftfull och långsiktig folkbildningssatsning där kunskapsproduktionens villkor, källkritik och demokratins mekanismer står i centrum”.

maktutredning
Regeringen bör tillsätta en maktutredning ”där fokus bör ligga på hur medborgarnas kunskapssyn och tillit påverkas av samtida samhällsförändringar som globalisering, individualisering och medialisering”.

motverka osakligheten
Politiska ledare ”på alla nivåer” bör ”kraftfullt motverka osakligheten och kunskapsmisstron genom att självmant diskutera frågan men också genom sitt egen och sina organisationers agerande i sociala medier”.
 
De fyra debattörerna är Marie Demker, professor i statsvetenskap, Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap, Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap och Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation. Samtliga jobbar på Göteborgs universitet.

Kommentarer

Är ”trovärdig statistik” en freudiansk felsägning? En bra lögn är ”trovärdig”. Den som blivit bedragen tyckte bedragaren var ”trovärdig”. Och statsmakter brukar ju absolut akta sig noga för att frisera statistik för att inte riskera att råka sopa problem under mattan. Arbetslöshetsstatistik är ett utmärkt exempel härpå! Sysselsättningssiffrorna är verkligen vederhäftiga. Någon slags ’aktivitet minst en timme undersökt vecka’ är definitionen. (En ENKÄTundersökning i detta registrens förlovade land, haha.) Exakt på pricken vad alla vettiga människor menar med ”arbete”. Och på denna trovärdiga statistik stödde sig Ullentott när han hävdade att 600k invandrare går till arbetet varje dag. Detta alltså från SCB. Att skyffla folk mellan diverse otroligt meningsfulla ”åtgärder” är ju också populärt för att ge trovärdig statistik om faktisk arbetslöshet. Eller, ”ett felaktigt beskrivet problem, det hittar man inte. Ungefär på samma sätt som vissa inte hittar den blå volvon bland hundra Saabbilar eftersom bilen är grön.” (Maximilian van Kasteel, http://fanborgen.blogspot.se/2011/04/problemet-stavas-fel.html )
Fri åsiktsbildning, skepticism mot auktoriteter och egna upplevelser är ett hot mot samhällsdebatten. Regeringen ska bestämma vad som är okej att tycka offentligt. Politiska ledare ska INTE ”bekräfta och legitimera” sina väljares rädslor och oro men håna och sedan ignorera dem. Som i vilken demokratisk folkrepublik som helst ju: Folket är fienden. (Det märks att om är rädda nu.)
Vi använder citationstecken för att vi citerar artikeln i Dagens Nyheter. Dagens Opinion är ingen blogg, utan en tidningssajt. Rolf van den Brink, ansvarig utgivare.
Varför citationstecken? Ännu en gång kan man fundera över vems ärenden den här bloggen går!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.