Statsvetare vill ha motåtgärder mot fejknyheter och smutsdebatt

Publicerad 2017-03-12, 11:42

POLITIK. De fyra professorerna Marie Demker, Henrik Ekengren Oscarsson, Jonas Hinnfors och Jesper Strömbäck vil att regeringen agerar för att stoppar "smutskastning" av "medier kunskaosförvanskning".

Dela med andra

”Politiska ledare och debattörer smutskastar medierna, misstror experter och använder sig av felaktig och förvanskad kunskap. Grunden för det upplysta samtal som är demokratins förutsättning undermineras”, skriver de fyra debattörerna på DN debatt.
 
De säger sig vara bekymrade över en samhällsdebatt ”präglad av att inflytelserika aktörer förlitar sig på redan intagna positioner, egna upplevelser eller rykten”.
 
Detta gäller även i Sverige där: ”många politiska ledare” bidrar ”genom att bekräfta och legitimera medborgarnas oro och rädsla, även när forskning, systematiskt insamlad data och trovärdig statistik tyder på att oron är obefogad”.
Debattörerna vi se en ”politisk satsning på en samhällsdebatt på kunskapens grund och lämnar fem förslag:
 
regelmässiga utfrågningar
Riksdagens utskott föreslås ”regelmässigt” anordna ”offentliga utfrågningar inom sina områden med experter från samhällets olika kunskapsinstitutioner.

långsiktiga utredningar 
Utredningsväsendet, läs Statens offentliga utredningar, SOU, ska ”ges en möjlighet att arbeta mycket mer långsiktigt och brett än i dag för att ta fram ny kunskap och finna lösningar på samhällsutvecklingens avgörande problem”.

samförstånd med civilsamhället
Regeringen bör ”söka brett stöd i riksdagen för att i samförstånd med civilsamhällets organisationer lansera en kraftfull och långsiktig folkbildningssatsning där kunskapsproduktionens villkor, källkritik och demokratins mekanismer står i centrum”.

maktutredning
Regeringen bör tillsätta en maktutredning ”där fokus bör ligga på hur medborgarnas kunskapssyn och tillit påverkas av samtida samhällsförändringar som globalisering, individualisering och medialisering”.

motverka osakligheten
Politiska ledare ”på alla nivåer” bör ”kraftfullt motverka osakligheten och kunskapsmisstron genom att självmant diskutera frågan men också genom sitt egen och sina organisationers agerande i sociala medier”.
 
De fyra debattörerna är Marie Demker, professor i statsvetenskap, Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap, Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap och Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation. Samtliga jobbar på Göteborgs universitet.

Kommentarer

Är ”trovärdig statistik” en freudiansk felsägning? En bra lögn är ”trovärdig”. Den som blivit bedragen tyckte bedragaren var ”trovärdig”. Och statsmakter brukar ju absolut akta sig noga för att frisera statistik för att inte riskera att råka sopa problem under mattan. Arbetslöshetsstatistik är ett utmärkt exempel härpå! Sysselsättningssiffrorna är verkligen vederhäftiga. Någon slags ’aktivitet minst en timme undersökt vecka’ är definitionen. (En ENKÄTundersökning i detta registrens förlovade land, haha.) Exakt på pricken vad alla vettiga människor menar med ”arbete”. Och på denna trovärdiga statistik stödde sig Ullentott när han hävdade att 600k invandrare går till arbetet varje dag. Detta alltså från SCB. Att skyffla folk mellan diverse otroligt meningsfulla ”åtgärder” är ju också populärt för att ge trovärdig statistik om faktisk arbetslöshet. Eller, ”ett felaktigt beskrivet problem, det hittar man inte. Ungefär på samma sätt som vissa inte hittar den blå volvon bland hundra Saabbilar eftersom bilen är grön.” (Maximilian van Kasteel, http://fanborgen.blogspot.se/2011/04/problemet-stavas-fel.html )
Fri åsiktsbildning, skepticism mot auktoriteter och egna upplevelser är ett hot mot samhällsdebatten. Regeringen ska bestämma vad som är okej att tycka offentligt. Politiska ledare ska INTE ”bekräfta och legitimera” sina väljares rädslor och oro men håna och sedan ignorera dem. Som i vilken demokratisk folkrepublik som helst ju: Folket är fienden. (Det märks att om är rädda nu.)
Vi använder citationstecken för att vi citerar artikeln i Dagens Nyheter. Dagens Opinion är ingen blogg, utan en tidningssajt. Rolf van den Brink, ansvarig utgivare.
Varför citationstecken? Ännu en gång kan man fundera över vems ärenden den här bloggen går!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

Muf backar Ulf Kristersson

Brunswick-värvning ska profilera ABB inom digitalisering

Regeringen lägger 5 miljarder på klimat och miljö 2018

MP-ministrar presenterar budget-nyhet

BEACONOMIST 24: Ny svensk managementjätte – Så e-handlar Baby Björn i Kina

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.