"Spelutredningen, tänk på att teknik kan varna för spelare i riskzonen"

Publicerad 2017-03-28, 17:58

DEBATT. Spelbolaget Mr Green hoppas att den spelutredning som presenteras på fredag har ”insett möjligheten att använda modern teknologi för att förstå om kunden är på väg in i riskzonen” för spelmissbruk. Detta i ett debattinlägg undertecknat cheferna Per Norman och Jesper Kärrbrink.

 

Dela med andra

Att spelmarknaden växer trots att det är färre som spelar för mer är ingen nyhet, även om det nyligen återigen blev tydligt när Lotteriinspektionen presenterade den nya spelmarknadsrapporten. Så har trenden sett ut på spelmarknaden under många år. En marknad som växer på djupet men inte på bredden. När beteenden förändras i snabb takt är kunskapen om kunden, konsumenten och individen helt avgörande för en sund utveckling. Inom den globala digitala spel- och underhållningsbranschen ställs dessvärre klassisk samhällsnytta mot individens integritet. Det bör dock inte hindra oss från att förstå och agera utifrån spelarens individuella beteende och behov. Det är dags för en ny giv där teknisk innovation bygger såväl kundnytta som samhällsvärde.
 
Spel är roligt och ska så förbli. Men beteendet kan bli osunt. Vi vet sedan länge att snabbhet är en riskfaktor.  Precis som vi har helt klart för oss att barn har näst intill ingen uppfattning om vad sannolikhet innebär. Därför är åldersgränser på spel både naturligt och bra.
Men spel kan utan större problem riskminimeras, till exempel genom lägre vinstutdelning, långsammare tempo eller andra typer av begränsningar. Däri är de flesta som sysslar med spel ense. Precis som vi är ense om att gamla, långsamma bilar för det mesta är mindre farliga att köra än snabba sportbilar som på några sekunder har en hastighet långt över det tillåtna. Transportbehov ställs mot körglädje. Risk mot spänning. Bilens prestanda, vägens hållbarhet och förarens skicklighet samverkar. Det är kul, men får inte gå över styr.
 
Vi underskattar inte risken med spelproduktens design eller innehåll. Tvärtom. Men spelindustrin har hittills mest pratat om förarens väl och ve, men agerat utifrån produktfokus. Det är ett omodernt och förlegat sätt att tänka och göra. Mycket prat, lite människa.
 
Det är hög tid att använda innovativ digital teknik för en individuell resa baserat på riskbeteende. Visst har många spelföretag redan kategoriserat sina spelare, ofta utifrån produktanvändande, varnande rött, gult eller förhoppningsvis grönt. Dessvärre allt för ofta i det tysta i rapporter som knappast kommer utvecklings- och marknadsavdelningar eller företagsledning till del. Hur många har egentligen dragit konsekvenserna till att helt och hållet känna till den individuella spelkundens behov, förväntningar och slutsatserna av dess riskbeteende?

Det har länge varit möjligt för kunderna att anmäla att man inte längre vill spela, ta emot marknadsföring eller ange vilka ekonomiska gränser man har för sin konsumtion. Det är bra men inte tillräckligt bra.
 
Världsklass är först när vi känner vår kund så väl att vi kan ge dem en trygg, rolig och säker resa utifrån beteende, förmåga och vilja. Världsklass är när vi använder teknikens möjligheter att analysera, förstå och agera på individnivå. Världsklass är att våga avstå erbjudanden och försäljning när kunden befinner sig i riskzonen. Världsklass är att på riktigt använda beteendeanalys, machine learning, artificiell intelligens och data mining inbäddat i våra analyssystem och produkter. Vi har just påbörjat vår resa men ambitionen är hög, teknikutvecklingen går fort och vi är beredda att agera snabbt.
 
Vi hoppas och tror att den spelutredning som just nu ligger i tryckpressarna, har insett möjligheten att använda modern teknologi för att i grunden förstå om kunden är på väg in i riskzonen, inte bara i grupp, inte utifrån spel, utan som den enskilda person han eller hon är. Förvisso skapar det kommande strängare dataskyddsförordningen inom EU några utmaningar på vägen. Den här typen av kunddata och analys är extra känslig och kräver såväl tydlighet som aktiva godkännanden. Inte konstigt och inte heller omöjligt att lösa. Återigen ställs klassisk samhällsnytta mot individens integritet i vårt globala digitala samhälle.
 
Vinnarna i den moderna spel- och underhållningsindustrin är inte de som har mest text om spelansvar och säkerhet på sin webbsida eller skriker högst i debatten. Vinnarna är de företag som känner sin kund, använder spetsteknologi för analys och beslut samt utvecklar moderna integrerade varningssignaler och hjälpmedel utifrån kunskap och väl grundade beslut.
 
Vi på Mr Green kallar vårt samlade greppet för ”Green Gaming” där det nya analyssystemet ”Mr Green Predictive Tool”, som lanseras under 2017 står i centrum. Här ska moderna algoritmer och teknik se till att vi lär känna vår kund ännu bättre och att vi kan anpassa, eller helt utesluta, våra erbjudanden efter risknivå. Därigenom ska vi också kunna minska de negativa konsekvenser ett osunt spelande kan innebära. För oss är det här en fråga om ansvar men också en fråga om att växa långsiktigt. Att ta ansvar känns inte bara bra i själen, vi tror också att det är bra för affären. Inom några år är vi övertygade om att så kommer hela spelindustrin arbeta genom att känna och förstå sina kunder.
 
 
Per Norman, vd, Mr Green
Jesper Kärrbrink, vd, Mr Green Ltd

EditK ska göra om bilden av Gran Canaria

Handelskammaren om Nordea: Sänder inte bra signaler

Moderat vill fälla Magdalena Andersson (s) för hanteringen av Nordea

Spendrups tar över Trocadero

JMW ökar marginalen och delar ut vinst

Statssekreterare blir Socialdemokraternas valgeneral

Näringslivet, akademin och regeringen vill samarbeta om elbilar

Liberalerna: Regeringen krymper Stockholm som startup- och fintech-stad

BÄSTA FÖRETAGSKLIMATET: Värmland i topp – under snittet för storstäderna

Greenpeace kampanjar med sågspån mot Sven-Erik Buchts politik

90-talsfärg med 70-talsretorik

Moderaternas riksdagsgrupp på internat

IF Metalls krav på regeringen: Ordna mer kompetensutveckling

Mats Qviberg kliver ur Metro och Realtid – Custos flyttar till London

Bris får ny ledning

Klart nu: IF Metall får ny ordförande

De är Naturvårdsverkets nya byrå

”Studenterna en viktig länk till Storbritannien efter Brexit”

Anna Kinberg Batra (m) tar omtag på Moderaternas integrationspolitik

Klart med ny gd för Migrationsverket

Pernod Ricard handlar pr-byrå

Hegelis grundare lämnar byrån

Carin Jämtin blir Sida-chef

Profilerna som ska sälja allemansrätten utomlands

Anna Kinberg Batra (m) släpper nyhet på fredag

SD tar över efter LO i Almedalen

Omvärldsklubben omgång tre: Hett ämne – men gärna mer konkretion

Sveriges Kommunikatörer tappar vdn

Granskningsman ska granska Realtid

Politikerna dominerar i regeringens Arlandaråd

Politiskt parti sällar sig till JO-anmälarna mot Svenska Institutet

”Förutsätter Patrick Reslow lämnar sin riksdagsplats”

Moderat ledamot går över till SD

SD håller ”särskild” presskonferens

Regeringen presenterar Arlandarådet

SEB har inga flyttplaner – trots danska lockrop

"Ilmar Reepalu, kvalitetskonkurrens fungerar redan i Nacka"

Susanne Nord & Lena Dahlstedt

Här är fackförbundet STs nya namn

Priority ökar i intäkt och lönsamhet

Almega knycker Sekos kampanjspråk för kärleksbombning

Kvällspressen knäckte tv under terrorattacken i Stockholm

Finanspolitiska rådet vill ha ”betydligt stramare” finanspolitik

Staffan Erfors fångad i flykten på cykel.

Metros chefredaktör: Varumärket är skadat

Bonnier, Unionen och Uppsala Universitet debatterar det flexibla arbetslivet

Så mycket kostar nya myndigheten i Angered

TV4 bryter med Metro om Viralgranskaren

Storm kring Metro efter intervju i högersajt

Fores anställer första klimatkommunikatören

Berghs över 70 miljoner

Veckans Brief 17: SD tar över efter LO i Almedalen – Golinchefen om Nordenplanerna

BEACONOMIST 17: Boston Consulting fördubblar sig – Strategier lyfter content-byråerna

Katalys hjälper LO sätta tryck på S om jämlikhet

Sveriges Annonsörer byter styrelseordförande och styrelse

”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Moderat tungviktare blir TCOs chefsekonom

Civil Rights Defenders överklagar Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd för Almedalen

Retrievers säljchef till skolan

Byrån 500 knyter till sig rådgivare utanför kombranschen

Westanders ägare plockar ut 1,9 vinstmiljoner

Stärkta marginaler – tapp i intäkt för Intellecta

Kooperativa företag bildar lobbyorganisation

Per Bolund (mp) säger nej till gräsrotsfinansiering av offentliga sektorn

Tungviktare från näringsdepartementet startar byrå med Nordic PA

Solberg värvar från Göteborg Stad

Liberalerna hämtar kommunikationschef från TV4

Vårdgräsrötter attackerar SD som vårdparti

Miljöpartiet vill ta bort spärrarna i tunnelbanan

BEACONOMIST 15: Myndigheten stoppar Capgeminis system – Coca-Colas Youtubekanal

SVT-veteran avlöser Björn Rosengren som filmboss

Fastighetsentreprenör tar över efter Michael Wolf i handelskammaren

Socialdemokratin tappar kanslichefer

Sveriges Ingenjörer kortar förbundsdirektörens avgångsvederlag

Ilmar Reepalus kvalitetsförslag sågas direkt av Vårdföretagen

Fogel lyfter med 45 procent

Seko anklagar Almega för ”lönedumpning” – varslar till 17 maj

Centerpartist vill öppna ambassad för Skåne i Stockholm

Prime storvärvar – flera guldäggsvinnare till byrån

Yrsa Lindberg, Fredrick Lewandowski, Hanna Belander, Hermes Holm, Filip Myringer och Leyla Öfwerström.

Ideell spelallians kampanjar med lott för lotterierna

Miljonregn över Concilias ägare

Almegas superlobbyist slutar

Stefan Löfven (s) gratulerar Emmanuel Macron (en marche)

SD vårkampanjar om vården – spelar in med egen personal

Folkhälsoministern sjukskriver sig

Arbetsförmedlingens komavdelning efter ministerns attack: Inte roligt

Polarbröds marknadschef går till energisektorn

Notified köper ytterligare bevaknings-konkurrent

Almega kampanjar för märket

KAMPANJ. Tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega kör i gång kampanjen #hejfacket för att motverka strejkhoten från Fastighetsanställdas förbund och Seko.
 

DEMOSKOP: Fi kör i fatt KD och MP

Socialdemokraterna överväger live-tv

Mikael Odenberg blir pa-konsult

Ledarskribent skriver på för Miltton Labs

VÅRBUDGETEN: M finansierar skattesänkning höjd moms och tuffare a-kassa

Moderat tar över efter kristdemokrat i Ecpat

SR-producent går till liten och ny byrå

Edelman Deportivo kallar in ny vd från Tele2

Rud Pedersen startar rekryteringsföretag

Svenskarna som får sitta i juryn i Cannes – inga pr-konsulter

Folkuniversitetet skaffar pr-byrå

”Håller Inte rasist men distansen till högerradikalerna?”

Regeringen häver id-kontroller över sundet – men skärper i övrigt

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.