Socialdemokraternas valstrategi – två huvudmotståndare pekas ut

Publicerad 2018-01-30, 15:21

VAL 2018. Socialdemokraterna pekar ut två huvudmotståndare i valet. Partiet går också till val på både med hårdare tag mot kriminalitet och löften om mer välfärd för vanligt folk.

Dela med andra

I dag presenterade partisekreteraren Lena Rådström Baastad och valgeneralen John Zanchi Socialdemokraternas valstrategi för valet 2018 under en presskonferens partihögkvarteret på Sveavägen 68.

Lena Rådström Baastad framhöll att partiet även ska lyft fram det som inte är bra i samhället.
Moderaterna började prata om att partiet skulle bli samhällskritiska i november 2015. Nu vill även Socialdemokraterna vara samhällskritiska. Partiet ska ta tag i samhällsproblem och lösa dem.

Som Lena Rådström Baastad ser det kommer valet att handla om vilka partier som har de mest trovärdiga historierna om Sverige.

Hon poängterade på presskonferensen vikten av ett rent val.
– Det finns inget på att vinna på hat och hot och att föra en polariserad valrörelse. Alla tjänar på att vi pratar om sakfrågorna.

Socialdemokraterna går till val som ett parti. Miljöpartiet har varit bra att samarbeta med och Socialdemokraterna regerar ”gärna” igen med de gröna, men ”Sverige behöver mer av samarbete”.

– Men en sak slår vi fast tydligt. Vi kommer inte att göra oss beroende av Sverigedemokraterna, inte samarbeta med dem och inte ta stöd av dem. Där är vi oerhört tydliga, slog Lena Rådström Baastad fast.

Socialdemokraterna kommer att prata om Svenska Modellen och om hur Moderaterna och Sverigedemokraterna hotar den med sin politik som går långt åt höger.
det är M och SD.

– Den politik de står för kommer i grunden förändra Sverige och ta upp Sverige på högerkanten på ett sätt som vi inte har sett förut med en politik för sänkta skatter, marknadshyror och sänkta löner för breda löntagargrupper. Det gynnar de rika och leder till sämre välfärd och tär på sammahållningen.

Det är också Moderaterna och Sverigedemokraterna som Socialdemokraterna utser som huvudmotståndare. Socialdemokraterna ska särskilt plocka väljare som väljer mellan Socialdemokraterna och Moderaterna och mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.

– Den första gruppen är lite större och har lite mer tjänstemän, den andra är lite äldre och har fler män, berättar John Zanchi.
 
målet för Socialdemokraterna i valet 2018 är
* överträffa valresultatet från 2014 på 31 procent.
* värva 20 000 nya medlemmar.
* föra 1,5 miljoner samtal med väljarna.
 
bottenplattan till valet består av tre delar
* jobben.
* ordning och reda i ekonomin.
* ordning och reda i integrationen.

de huvudsakliga vallöftena
* bättre välfärd för vanligt folk.
* lag och ordning.
* en snabbare integration

huvudbudskap
”Sverige ska bli tryggare”
 

Kommentarer

"Vi ska prata inte hata." Men gäller inte SD, som S uppenbart hatar och inte pratar med.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

Ulf Kristersson (m) slår ett slag för utsatta barn

Svenskt Näringsliv släpper nyhetsapp

Göteborg har flest kommunikatörer – kostar 406000 kronor om dagen

Centerpartiet värvar topptrio som ska vinna digitala valet

Karin Winther, Judith Wolst och Anna Loverus.

Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för Jerry Williams

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.