"Sju anledningar att inte reglera politikers övergång till näringslivet"

Publicerad 2015-02-16, 23:53

BLOGG. I Sverige finns inga regler för hur snabbt en politiker kan ge sig ut i näringslivet och jobba. Det är i sin ordning, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink, och ställer sju motfrågor till alla som ropar efter karantän och reglering.
Vid slutet av varje mandatperiod aktualiseras frågan om huruvida det behövs karantänregler för politiker som vill ut och jobba/lobba i näringslivet. Tidigare väckte näringsminister Björn Rosengren (s) uppmärksamhet när han efter att ha noterat statliga Telia på börsen, gick till ett jobb i Kinnevikskoncernen, där bland annat konkurrenten Tele2 ingår. Pr-byrån JKLs värvning av den tidigare statsministern Göran Persson (s) fick chockvågor att löpa genom halva pr-branschen. Senast väckte det moderata landstingsrådet Filippa Reinfeldts övergång till vårdbolaget Aleris ramaskri, medan finansminister Anders Borg (m) ganska fredat kunde gå till ett jobb vid sidan av Björn Rosengren inom Kinnevik.
 
Kritikerna anser att det finns en fara i att politiker allt för snabbt går till intressesfärer eller lobbybyråer. Det kan skapa misstankar om korruption och missbruk av maktställningar. Förtroendet för pr-branschen och politiker kan gröpas ut. Detta i en tid då medierna är så försvagade att de inte klarar av att granska makten. Därför vore det bra med regleringar och karantän, anser bland annat pr-branschens förbund Precis. Att ropa på regler är alltid det lätta och politiskt korrekta.
 
Så därför kommer här sju motfrågor till regelivrarna.

1. Vad skapar mest förakt för politiker – att de jobbar i näringslivet eller att de lever på statspension?

2. När har en avhoppad politiker använt sig av sin ställning i näringslivet på ett opassande sätt?

3. Är det inte så att i samma takt som medierna försvagas har intresseorganisationer och politiska partier stärkt sin förmåga till omvärldsbevakning och att det därmed finns fungerande bevakningsfunktioner, även om de inte ligger inom Bonnier och Schibsted?

4. Är det inte också så att näringsliv och politik idag är mer transparent och genomlyst av medborgare via sociala medier och att det i sin tur stärker bevakningen av samspelet mellan näringsliv och politik?

5. Om pr-branschen, som i Precis fall, tycker att branschens och politikernas förtroende skadas av allt för snabba byten, kan inte då pr-byråerna avhålla sig från att anställa färska politiker?

6. Hur ska det avgöras vad som är en rimlig karantän från fall till fall och vem ska avgöra det?

7. Slutligen, och håll i er nu, det finns faktiskt kompetenta statsråd från den förra regeringen som ännu inte har fått något jobb. Är det vettig att ropa efter regler när näringslivet har blivit så duktigt på att lobba själva att de knappt behöver anställda några toppolitiker?

Rolf van den Brink
, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

Kommentarer

Inom EU rådet och utskott som handhar dessa frågor,+ korruption har i flera år uppmanat Sverige att göra något åt dessa övergångar. Sverige borde införa liknande regler som andra EU länder har. Sedan uppfattar jag denna artikel som något slags test för att se vilken reaktion det får.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.