"Sju anledningar att inte reglera politikers övergång till näringslivet"

Publicerad 2015-02-16, 23:53

BLOGG. I Sverige finns inga regler för hur snabbt en politiker kan ge sig ut i näringslivet och jobba. Det är i sin ordning, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink, och ställer sju motfrågor till alla som ropar efter karantän och reglering.
Vid slutet av varje mandatperiod aktualiseras frågan om huruvida det behövs karantänregler för politiker som vill ut och jobba/lobba i näringslivet. Tidigare väckte näringsminister Björn Rosengren (s) uppmärksamhet när han efter att ha noterat statliga Telia på börsen, gick till ett jobb i Kinnevikskoncernen, där bland annat konkurrenten Tele2 ingår. Pr-byrån JKLs värvning av den tidigare statsministern Göran Persson (s) fick chockvågor att löpa genom halva pr-branschen. Senast väckte det moderata landstingsrådet Filippa Reinfeldts övergång till vårdbolaget Aleris ramaskri, medan finansminister Anders Borg (m) ganska fredat kunde gå till ett jobb vid sidan av Björn Rosengren inom Kinnevik.
 
Kritikerna anser att det finns en fara i att politiker allt för snabbt går till intressesfärer eller lobbybyråer. Det kan skapa misstankar om korruption och missbruk av maktställningar. Förtroendet för pr-branschen och politiker kan gröpas ut. Detta i en tid då medierna är så försvagade att de inte klarar av att granska makten. Därför vore det bra med regleringar och karantän, anser bland annat pr-branschens förbund Precis. Att ropa på regler är alltid det lätta och politiskt korrekta.
 
Så därför kommer här sju motfrågor till regelivrarna.

1. Vad skapar mest förakt för politiker – att de jobbar i näringslivet eller att de lever på statspension?

2. När har en avhoppad politiker använt sig av sin ställning i näringslivet på ett opassande sätt?

3. Är det inte så att i samma takt som medierna försvagas har intresseorganisationer och politiska partier stärkt sin förmåga till omvärldsbevakning och att det därmed finns fungerande bevakningsfunktioner, även om de inte ligger inom Bonnier och Schibsted?

4. Är det inte också så att näringsliv och politik idag är mer transparent och genomlyst av medborgare via sociala medier och att det i sin tur stärker bevakningen av samspelet mellan näringsliv och politik?

5. Om pr-branschen, som i Precis fall, tycker att branschens och politikernas förtroende skadas av allt för snabba byten, kan inte då pr-byråerna avhålla sig från att anställa färska politiker?

6. Hur ska det avgöras vad som är en rimlig karantän från fall till fall och vem ska avgöra det?

7. Slutligen, och håll i er nu, det finns faktiskt kompetenta statsråd från den förra regeringen som ännu inte har fått något jobb. Är det vettig att ropa efter regler när näringslivet har blivit så duktigt på att lobba själva att de knappt behöver anställda några toppolitiker?

Rolf van den Brink
, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

Kommentarer

Inom EU rådet och utskott som handhar dessa frågor,+ korruption har i flera år uppmanat Sverige att göra något åt dessa övergångar. Sverige borde införa liknande regler som andra EU länder har. Sedan uppfattar jag denna artikel som något slags test för att se vilken reaktion det får.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.