Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Publicerad 2017-07-18, 09:28

UNDERSÖKNING. Under semestern brukar de typiska semesterundersökningarna, som ska ge medieuppmärksamhet nyhetstorka, komma. Bland de första ut är Huawei och Canon med typiska undersökningar om svenskarnas förhållande till sociala medier. Ja, och ska du bli gillad i sociala medier ska du undvika ämnet träning och sport.

 

Dela med andra

Canon har anlitat Yougov för att undersöka nordbors förhållande till bilder på sociala medier och presenterar tesen att bilder utan likes skapar stress hos unga nordbor  och värst är det i Norge och Sverige. Mer än en av fem ungdomar i Sverige känner stress när ingen gillar de bilder som de delar i sociala medier och i Norge är än värre med 25 procent stressade ungdomar. I Finland och Danmark var 17 procent av ungdomarna stressade. 12 procent av de vuxna kände stress över bilder ingen gillade i Sverige.
 
”Det är tur att oron verkar avta med åldern, men det finns ju olika sätt att minska sin bildstress. Antingen får man lära sig strunta i vad andra tycker eller så lär man sig helt enkelt bli en bättre fotograf”, kommenterar Helen, Iwefors-Häggblom, kommunikationschef på Canon. Canons undersökning visar att 53 procent av svenskarna är nöjda med sina bilder jämfört med 55 procent av finnarna och 46 procent av norrmännen och 35 procent av danskarna.
 
Huaweis presenterar undersökning Perfect Portrait som har tagits genomförts av GFK Norm. Undersökningen visar att 41 procent av svenskarna föredrar att ta del av semesterbilder på sociala medier. Den mest populära rekvisitan för en selfie är en strand. Dock är träningsbilder ågot som många svenskar irriterar sig på. Undersökningen visar också att närmare hälften tycker att självporträtt gör sig bäst utan rekvisita.
”I dag använder allt fler sin smartphone som kamera även under semestern och på resor. Vår undersökning visar dessutom att det är just bilder från semestern som svenskarna främst delar på sociala medier. Eftersom telefonerna till stor grad har ersatt de traditionella kamerorna är det extra viktigt för oss som mobiltillverkare att utveckla dessa i våra produkter”, kommenterar Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.
 
det här föredrar svenskarna att se på sociala medier (Huawei)
1. Vänner
2. Natur
3. Semesterbilder
4. Djur
5. Inredning

det här irriterar svenskarna mest på sociala medier  (Huawei)
1. Träningsbilder
2. Kändisar
3. Mat
4. Självporträtt
5. Citat

det här får svenskarna att gilla bilder (Canon)
den är rolig 36 procent
den förmedlar något 32
den är snygg 29

de minst populära motiven (Canon)
konst/musik 3
arkitektur 4
sport 5

ANNONS:

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

SD sparkar tjänsteman och riksdagskandidat efter hatinlägg

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Regeringen föreslår nämnd mot forskningsfusk

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.