S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

Publicerad 2018-06-09, 10:00

VAL 2018. Sverigedemokraterna visar en dramatisk tillväxt i sociala medier. Men det är Socialdemokraterna, efter sin omsvängning i flyktingfrågan, diskuteras mest. Det visar rapporten Det digitala valet från Springtime och Notified.

Dela med andra

Vad gäller det sammanlagda antalet följare på Twitter, Facebook och Instagram, ökar Sverigedemokraterna med 10,4 procent till 297 687 under maj. Näst mest ökar Kristdemokraterna med 2,4 procent till 63 590. Partiet har dock fortsatt minst antal följare. Tvåa kommer Socialdemokraterna som ökar med 1,4 procent till 237 316. Moderaterna rycket något närmare andra platsen med en ökning på 1,8 procent till 207 743. Miljöpartiet ökar minst, med 0,6 procent.
 
Vad gäller Twitter ökar Sverigedemokraterna mest med 2 procent till 61 432 följare. Störst är dock fortsatt Moderaterna som ökar med 1 procent till 96 400. Moderaterna postade också flest inlägg på Twitter, 123 jämfört med tvåan Liberalerna som postade 112 inlägg.
På Instagram ökade Sverigedemokraterna med 78 procent till 33 500. Tvåa är Vänsterpartiet med 15 400 följare. Kristdemokraterna har minst antal följare med 4 071.
 
På Facebook ökar Sverigedemokraterna mest med 6 procent till 201 978 gillare. Partiet postar också flest inlägg under maj, 151 stycken.
Socialdemokraterna kommer tvåa med 153 015 gillare.
 
När det gäller engagemang är det Socialdemokraterna som omnämns mest av alla partier i de undersökta sociala medierna under maj, som en konsekvens av att partiet skiftade över till en stramare linje i migrationspolitiken. Socialdemokraterna får närmare 120 000 omnämnanden, jämfört med 100 000 för tvåan Sverigedemokraterna. Samtidigt är Socialdemokraterna det enda riksdagsparti som minskar engagemanget för sina Facebook-inlägg. Migrationsfrågan är ämnet som engagerar mest i maj. Mest engagemang på Twitter fick Socialdemokraterna följt av Moderaterna och Centerpartiet.
 
Tonläget var mer negativt än positivt för alla partier. Mest negativt tonläge hade Socialdemokraterna med -15 procentenheter i netto, följt av Vänsterpartiet med -14 procentenheter. Minst negativt tonläge hade Liberalerna med -3 procentenheter och Kristdemokraterna med -5 procentenheter.  

följare (på Facebook, Twitter och Instagram)
1. Sverigedemokraterna: (201 978, 62 159, 33 500) totalt: 297 687 (+ 10,4%)
2. Socialdemokraterna (153 015, 75 717, 8 552) totalt 237 316 (+ 1,4%)
3. Moderaterna (96 474, 96 679, 14 600) totalt 207 743 (+ 1,8%)
4. Vänsterpartiet (92 496, 62 674, 15 400) totalt 170 598 (+ 1,6%)
5. Miljöpartiet (63 344, 81 889, 7 278) totalt 152 529 (+ 0,6 %)
6. Centerpartiet (49 471, 49 000, 7 805) totalt 106 299 (+ 2,0 %)
7. Liberalerna (26 698, 64 978, 5 486) totalt 97 179 (+ 1,0 %)
8. Kristdemokraterna (19 889, 39 620, 4 071) totalt 63 590 (+2,4%)

tonläge positivt, neutralt, negativt
1. Sverigedemokraterna 23%/43%/34%
2. Vänsterpartiet 23%/40%/37%
3. Liberalerna 21%/55%/24%
4. Kristdemokraterna 21%/54%/26%
5. Miljöpartiet 20%/50%/31%
6. Moderaterna 19%/53%/28%
7. Socialdemokraterna 18%/49%/33%
8. Centerpartiet 20%/53%/27%

omnämnanden
1. Socialdemokraterna 116 966 (80 017)
2. Sverigedemokraterna 100 301 (77 439)
3. Moderaterna 64 357 (60 891)
4. Miljöpartiet 56 647 (48 989)
5. Vänsterpartiet 38 866 (32 404)
6. Centerpartiet 35 679 (59 368)
7. Kristdemokraterna 21 452 (21 094)
8. Liberalerna 19 030 (23 478)

 

ANNONS:

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

Riksdagen byter direktör

Ulf Kristerssons talskrivare (m) slutar

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.