Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Publicerad 2016-07-20, 07:35

OPINIONSBILDNING. Idag träder den nya lagen om begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige i kraft. Det är en lag som Röda Korset kampanjar hårt mot. Men är det en insamlingsorganisations uppgift att påverka politiken?

Dela med andra

Röda Korset har fått mycket reaktioner på kampanjen #Riv lagen. Inte familjer”. De två viralfilmer som ingår i kampanjen har på Facebook visats över 3 miljoner gånger och kampanjen var en av fem finalister i Hetast i Almedalen. Röda Korset bygger kampanjen från kampanjsajten redcross.se/rivlagen där Röda Korset publicerar bilder, fakta och berättelser från människor på flykt viralfilmerna, opinionsundersökningar och opinionsbildande material för medier och sociala medier. En nedräknare visar hur lång tid det är kvar innan familjer kan återförenas. Kampanjens tema är just att visa hur lång tid det tar att återförena familjer.
 
"Många har varit väldigt engagerade i kampanjen och delat och spridit våra budskap. Många uppskattar att kampanjen väcker känslor och att vi är så tydliga", berättar Röda Korsets kommunikationschef Anna Erhardt i en mejlintervju.

Vad har ni fått för reaktioner från politiskt håll?
"
Mest positiva faktiskt. Den här frågan engagerar och i flera partier finns det en pågående diskussion om lagen. Därför uppskattar många Röda Korsets tydlighet."

Hur jobbar ni med byråer i kampanjen?
"
Vi har tagit hjälp av LeBureau som tagit fram konceptet. Kampanjsajten och innehållet till den är producerat in-house. Och all opinionsbildande PR har vi också arbetat fram utan byrå."

Ungefär vilken budget har ni?
"
Det här en kostnadseffektiv kampanj där stora delar görs in-house. Andra delar har vi fått Probono och så har vi en betalat för konceptet. Exakt vad kan jag inte gå in på."

Hur ser fortsättningen av kampanjen ut?
"
Den här lagen är tillfällig och tänkt att gälla i tre år från och med den 20 juli. Det är nu det verkliga arbetet börjar. Nästa år äger partiernas kongresser och stämmor rum och då är det sannolikt att frågan står högt upp på dagordningen eftersom partierna måste driva en linje inför valet. Röda Korset kommer att dokumentera och visa på hur lagen påverkar människor."

I Almedalen påverkade ni politikerna med er kampanj på plats. Hur fortsätter ni det påverkansarbetet?
"
Vi kommer att fortsätta träffa politiker, göra utspel i media och berätta om konsekvenserna av den nya lagen. Som vi ser det är det nu arbetet börjar och vi kommer att göra allt vi kan för att lagen inte ska bli permanent."

Vad vill ni åstadkomma?
"
Vi vill att lagen ska rivas så att barn kan återförenas med sina familjer."

Ni är en insamlingsorganisation. Nu driver ni en politisk fråga. Hur tänker ni kring det?
"
Vi är neutrala och opartiska och Röda Korset har alltid stått upp för utsattheten. Vårt grunduppdrag är förhindra och lindra mänskligt lidande var och när det än förekommer. Vi ska säkerställa respekt för varje människas värde särskilt under tider av väpnad konflikt. Vi är en röst för alla de som själva har svårt att komma till tals. Och vi för fram samma budskap till alla partier."

Hur du på risken att tappa insamlingsmedel från personer som har en annan uppfattning om familjeåterförening än er?
"
Vi har inte sett den effekten och förhoppningsvis får fler upp ögonen för Röda Korset i och med att vi tar plats i debatten och står upp för humanitet."
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Det är knappast VI som separerar någon, hur vi än gör. Varför lämnar man fru och barn i en krigszon? 7 av 10 som kommer hit är män. Borde det inte vara säkrare att färdas tillsammans genom fredens Europa (varav alla länder man passerar går bra att söka asyl i *host*) än att befinna sig i en krigszon? Och menar de sig ha lämnat dem på ett ”säkert ställe” -- vad har då någon alls av dem HÄR att göra? Ingen bör låta sig utpressas emotionellt, varken av Röda korset eller nån asylsökare. Röda Korset kan dra åt helvete med sin kampanj. Och stoppa förskingrandet av skattepengar till RK: 304 mkr (2015), 37 mkr mer än året innan. VILL man ge till RK har de ett konto.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

De vann Stora Journalistpriset 2017

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.