Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Publicerad 2016-07-20, 07:35

OPINIONSBILDNING. Idag träder den nya lagen om begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige i kraft. Det är en lag som Röda Korset kampanjar hårt mot. Men är det en insamlingsorganisations uppgift att påverka politiken?

Dela med andra

Röda Korset har fått mycket reaktioner på kampanjen #Riv lagen. Inte familjer”. De två viralfilmer som ingår i kampanjen har på Facebook visats över 3 miljoner gånger och kampanjen var en av fem finalister i Hetast i Almedalen. Röda Korset bygger kampanjen från kampanjsajten redcross.se/rivlagen där Röda Korset publicerar bilder, fakta och berättelser från människor på flykt viralfilmerna, opinionsundersökningar och opinionsbildande material för medier och sociala medier. En nedräknare visar hur lång tid det är kvar innan familjer kan återförenas. Kampanjens tema är just att visa hur lång tid det tar att återförena familjer.
 
"Många har varit väldigt engagerade i kampanjen och delat och spridit våra budskap. Många uppskattar att kampanjen väcker känslor och att vi är så tydliga", berättar Röda Korsets kommunikationschef Anna Erhardt i en mejlintervju.

Vad har ni fått för reaktioner från politiskt håll?
"
Mest positiva faktiskt. Den här frågan engagerar och i flera partier finns det en pågående diskussion om lagen. Därför uppskattar många Röda Korsets tydlighet."

Hur jobbar ni med byråer i kampanjen?
"
Vi har tagit hjälp av LeBureau som tagit fram konceptet. Kampanjsajten och innehållet till den är producerat in-house. Och all opinionsbildande PR har vi också arbetat fram utan byrå."

Ungefär vilken budget har ni?
"
Det här en kostnadseffektiv kampanj där stora delar görs in-house. Andra delar har vi fått Probono och så har vi en betalat för konceptet. Exakt vad kan jag inte gå in på."

Hur ser fortsättningen av kampanjen ut?
"
Den här lagen är tillfällig och tänkt att gälla i tre år från och med den 20 juli. Det är nu det verkliga arbetet börjar. Nästa år äger partiernas kongresser och stämmor rum och då är det sannolikt att frågan står högt upp på dagordningen eftersom partierna måste driva en linje inför valet. Röda Korset kommer att dokumentera och visa på hur lagen påverkar människor."

I Almedalen påverkade ni politikerna med er kampanj på plats. Hur fortsätter ni det påverkansarbetet?
"
Vi kommer att fortsätta träffa politiker, göra utspel i media och berätta om konsekvenserna av den nya lagen. Som vi ser det är det nu arbetet börjar och vi kommer att göra allt vi kan för att lagen inte ska bli permanent."

Vad vill ni åstadkomma?
"
Vi vill att lagen ska rivas så att barn kan återförenas med sina familjer."

Ni är en insamlingsorganisation. Nu driver ni en politisk fråga. Hur tänker ni kring det?
"
Vi är neutrala och opartiska och Röda Korset har alltid stått upp för utsattheten. Vårt grunduppdrag är förhindra och lindra mänskligt lidande var och när det än förekommer. Vi ska säkerställa respekt för varje människas värde särskilt under tider av väpnad konflikt. Vi är en röst för alla de som själva har svårt att komma till tals. Och vi för fram samma budskap till alla partier."

Hur du på risken att tappa insamlingsmedel från personer som har en annan uppfattning om familjeåterförening än er?
"
Vi har inte sett den effekten och förhoppningsvis får fler upp ögonen för Röda Korset i och med att vi tar plats i debatten och står upp för humanitet."
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Det är knappast VI som separerar någon, hur vi än gör. Varför lämnar man fru och barn i en krigszon? 7 av 10 som kommer hit är män. Borde det inte vara säkrare att färdas tillsammans genom fredens Europa (varav alla länder man passerar går bra att söka asyl i *host*) än att befinna sig i en krigszon? Och menar de sig ha lämnat dem på ett ”säkert ställe” -- vad har då någon alls av dem HÄR att göra? Ingen bör låta sig utpressas emotionellt, varken av Röda korset eller nån asylsökare. Röda Korset kan dra åt helvete med sin kampanj. Och stoppa förskingrandet av skattepengar till RK: 304 mkr (2015), 37 mkr mer än året innan. VILL man ge till RK har de ett konto.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.