Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Publicerad 2016-07-20, 07:35

OPINIONSBILDNING. Idag träder den nya lagen om begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige i kraft. Det är en lag som Röda Korset kampanjar hårt mot. Men är det en insamlingsorganisations uppgift att påverka politiken?

Dela med andra

Röda Korset har fått mycket reaktioner på kampanjen #Riv lagen. Inte familjer”. De två viralfilmer som ingår i kampanjen har på Facebook visats över 3 miljoner gånger och kampanjen var en av fem finalister i Hetast i Almedalen. Röda Korset bygger kampanjen från kampanjsajten redcross.se/rivlagen där Röda Korset publicerar bilder, fakta och berättelser från människor på flykt viralfilmerna, opinionsundersökningar och opinionsbildande material för medier och sociala medier. En nedräknare visar hur lång tid det är kvar innan familjer kan återförenas. Kampanjens tema är just att visa hur lång tid det tar att återförena familjer.
 
"Många har varit väldigt engagerade i kampanjen och delat och spridit våra budskap. Många uppskattar att kampanjen väcker känslor och att vi är så tydliga", berättar Röda Korsets kommunikationschef Anna Erhardt i en mejlintervju.

Vad har ni fått för reaktioner från politiskt håll?
"
Mest positiva faktiskt. Den här frågan engagerar och i flera partier finns det en pågående diskussion om lagen. Därför uppskattar många Röda Korsets tydlighet."

Hur jobbar ni med byråer i kampanjen?
"
Vi har tagit hjälp av LeBureau som tagit fram konceptet. Kampanjsajten och innehållet till den är producerat in-house. Och all opinionsbildande PR har vi också arbetat fram utan byrå."

Ungefär vilken budget har ni?
"
Det här en kostnadseffektiv kampanj där stora delar görs in-house. Andra delar har vi fått Probono och så har vi en betalat för konceptet. Exakt vad kan jag inte gå in på."

Hur ser fortsättningen av kampanjen ut?
"
Den här lagen är tillfällig och tänkt att gälla i tre år från och med den 20 juli. Det är nu det verkliga arbetet börjar. Nästa år äger partiernas kongresser och stämmor rum och då är det sannolikt att frågan står högt upp på dagordningen eftersom partierna måste driva en linje inför valet. Röda Korset kommer att dokumentera och visa på hur lagen påverkar människor."

I Almedalen påverkade ni politikerna med er kampanj på plats. Hur fortsätter ni det påverkansarbetet?
"
Vi kommer att fortsätta träffa politiker, göra utspel i media och berätta om konsekvenserna av den nya lagen. Som vi ser det är det nu arbetet börjar och vi kommer att göra allt vi kan för att lagen inte ska bli permanent."

Vad vill ni åstadkomma?
"
Vi vill att lagen ska rivas så att barn kan återförenas med sina familjer."

Ni är en insamlingsorganisation. Nu driver ni en politisk fråga. Hur tänker ni kring det?
"
Vi är neutrala och opartiska och Röda Korset har alltid stått upp för utsattheten. Vårt grunduppdrag är förhindra och lindra mänskligt lidande var och när det än förekommer. Vi ska säkerställa respekt för varje människas värde särskilt under tider av väpnad konflikt. Vi är en röst för alla de som själva har svårt att komma till tals. Och vi för fram samma budskap till alla partier."

Hur du på risken att tappa insamlingsmedel från personer som har en annan uppfattning om familjeåterförening än er?
"
Vi har inte sett den effekten och förhoppningsvis får fler upp ögonen för Röda Korset i och med att vi tar plats i debatten och står upp för humanitet."
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Det är knappast VI som separerar någon, hur vi än gör. Varför lämnar man fru och barn i en krigszon? 7 av 10 som kommer hit är män. Borde det inte vara säkrare att färdas tillsammans genom fredens Europa (varav alla länder man passerar går bra att söka asyl i *host*) än att befinna sig i en krigszon? Och menar de sig ha lämnat dem på ett ”säkert ställe” -- vad har då någon alls av dem HÄR att göra? Ingen bör låta sig utpressas emotionellt, varken av Röda korset eller nån asylsökare. Röda Korset kan dra åt helvete med sin kampanj. Och stoppa förskingrandet av skattepengar till RK: 304 mkr (2015), 37 mkr mer än året innan. VILL man ge till RK har de ett konto.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

ANNONS:

ANNONS:

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

FUNDEDBYME: Delningsekonomin är fördelaktig för samhället men skapar också oro

Jonas Sjöstedt besegrade Ulf Kristersson i Telenors megabyte-race

ALMEDALEN INIFRÅN: Från Linnea Claeson till Anders Ygeman via Fredrik Strage på en dag

Flashback går back

Kärntruppen slöt upp framför Jonas Sjöstedt

TALANALYS: Robin Hood har blivit klimataktivist

Prime slutar med mingelplast

Almedalsgarderoben hetast inom delningsekonomin

De vinner premiärupplagan av Det hållbara framtidspriset

ÅFs vd Jonas Gustavsson & Claes Thunblad (s), kommunordförande, Järfälla.

Unionen lyfter frågan om arbetsmarknadsetablering i bokform

Ulf Kristerssons tal engagerade mer än AKBs, enligt Telenor

ALMEDALEN INIFRÅN: Gudrun och Sven Otto Littorin med rosa flamingos

Därför lägger Göteborg mest på Almedalsveckan

Vänsterpartiet föreslår gratis idrottsskola

Jernkontoret ska locka politiker med oförstörbar valstuga

"Hållbara äldrebostäder kan lösa bostadsbristen"

Skattebetalarna: Offentliga aktörer lägger 100 miljoner på Almedalen

Nästan alla M-tungviktare var på plats

TALANALYS: ”Ulf Kristersson (m) tog chansen att sätta press på de andra partiledarna”

Ulf Kristersson lovar ”rivstart” – men inget valmanifest för Alliansen

Cramo vill driva delningsekonomin framåt

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.