Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Publicerad 2016-07-20, 07:35

OPINIONSBILDNING. Idag träder den nya lagen om begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige i kraft. Det är en lag som Röda Korset kampanjar hårt mot. Men är det en insamlingsorganisations uppgift att påverka politiken?

Dela med andra

Röda Korset har fått mycket reaktioner på kampanjen #Riv lagen. Inte familjer”. De två viralfilmer som ingår i kampanjen har på Facebook visats över 3 miljoner gånger och kampanjen var en av fem finalister i Hetast i Almedalen. Röda Korset bygger kampanjen från kampanjsajten redcross.se/rivlagen där Röda Korset publicerar bilder, fakta och berättelser från människor på flykt viralfilmerna, opinionsundersökningar och opinionsbildande material för medier och sociala medier. En nedräknare visar hur lång tid det är kvar innan familjer kan återförenas. Kampanjens tema är just att visa hur lång tid det tar att återförena familjer.
 
"Många har varit väldigt engagerade i kampanjen och delat och spridit våra budskap. Många uppskattar att kampanjen väcker känslor och att vi är så tydliga", berättar Röda Korsets kommunikationschef Anna Erhardt i en mejlintervju.

Vad har ni fått för reaktioner från politiskt håll?
"
Mest positiva faktiskt. Den här frågan engagerar och i flera partier finns det en pågående diskussion om lagen. Därför uppskattar många Röda Korsets tydlighet."

Hur jobbar ni med byråer i kampanjen?
"
Vi har tagit hjälp av LeBureau som tagit fram konceptet. Kampanjsajten och innehållet till den är producerat in-house. Och all opinionsbildande PR har vi också arbetat fram utan byrå."

Ungefär vilken budget har ni?
"
Det här en kostnadseffektiv kampanj där stora delar görs in-house. Andra delar har vi fått Probono och så har vi en betalat för konceptet. Exakt vad kan jag inte gå in på."

Hur ser fortsättningen av kampanjen ut?
"
Den här lagen är tillfällig och tänkt att gälla i tre år från och med den 20 juli. Det är nu det verkliga arbetet börjar. Nästa år äger partiernas kongresser och stämmor rum och då är det sannolikt att frågan står högt upp på dagordningen eftersom partierna måste driva en linje inför valet. Röda Korset kommer att dokumentera och visa på hur lagen påverkar människor."

I Almedalen påverkade ni politikerna med er kampanj på plats. Hur fortsätter ni det påverkansarbetet?
"
Vi kommer att fortsätta träffa politiker, göra utspel i media och berätta om konsekvenserna av den nya lagen. Som vi ser det är det nu arbetet börjar och vi kommer att göra allt vi kan för att lagen inte ska bli permanent."

Vad vill ni åstadkomma?
"
Vi vill att lagen ska rivas så att barn kan återförenas med sina familjer."

Ni är en insamlingsorganisation. Nu driver ni en politisk fråga. Hur tänker ni kring det?
"
Vi är neutrala och opartiska och Röda Korset har alltid stått upp för utsattheten. Vårt grunduppdrag är förhindra och lindra mänskligt lidande var och när det än förekommer. Vi ska säkerställa respekt för varje människas värde särskilt under tider av väpnad konflikt. Vi är en röst för alla de som själva har svårt att komma till tals. Och vi för fram samma budskap till alla partier."

Hur du på risken att tappa insamlingsmedel från personer som har en annan uppfattning om familjeåterförening än er?
"
Vi har inte sett den effekten och förhoppningsvis får fler upp ögonen för Röda Korset i och med att vi tar plats i debatten och står upp för humanitet."
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Det är knappast VI som separerar någon, hur vi än gör. Varför lämnar man fru och barn i en krigszon? 7 av 10 som kommer hit är män. Borde det inte vara säkrare att färdas tillsammans genom fredens Europa (varav alla länder man passerar går bra att söka asyl i *host*) än att befinna sig i en krigszon? Och menar de sig ha lämnat dem på ett ”säkert ställe” -- vad har då någon alls av dem HÄR att göra? Ingen bör låta sig utpressas emotionellt, varken av Röda korset eller nån asylsökare. Röda Korset kan dra åt helvete med sin kampanj. Och stoppa förskingrandet av skattepengar till RK: 304 mkr (2015), 37 mkr mer än året innan. VILL man ge till RK har de ett konto.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.