Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Publicerad 2016-07-20, 07:35

OPINIONSBILDNING. Idag träder den nya lagen om begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige i kraft. Det är en lag som Röda Korset kampanjar hårt mot. Men är det en insamlingsorganisations uppgift att påverka politiken?

Dela med andra

Röda Korset har fått mycket reaktioner på kampanjen #Riv lagen. Inte familjer”. De två viralfilmer som ingår i kampanjen har på Facebook visats över 3 miljoner gånger och kampanjen var en av fem finalister i Hetast i Almedalen. Röda Korset bygger kampanjen från kampanjsajten redcross.se/rivlagen där Röda Korset publicerar bilder, fakta och berättelser från människor på flykt viralfilmerna, opinionsundersökningar och opinionsbildande material för medier och sociala medier. En nedräknare visar hur lång tid det är kvar innan familjer kan återförenas. Kampanjens tema är just att visa hur lång tid det tar att återförena familjer.
 
"Många har varit väldigt engagerade i kampanjen och delat och spridit våra budskap. Många uppskattar att kampanjen väcker känslor och att vi är så tydliga", berättar Röda Korsets kommunikationschef Anna Erhardt i en mejlintervju.

Vad har ni fått för reaktioner från politiskt håll?
"
Mest positiva faktiskt. Den här frågan engagerar och i flera partier finns det en pågående diskussion om lagen. Därför uppskattar många Röda Korsets tydlighet."

Hur jobbar ni med byråer i kampanjen?
"
Vi har tagit hjälp av LeBureau som tagit fram konceptet. Kampanjsajten och innehållet till den är producerat in-house. Och all opinionsbildande PR har vi också arbetat fram utan byrå."

Ungefär vilken budget har ni?
"
Det här en kostnadseffektiv kampanj där stora delar görs in-house. Andra delar har vi fått Probono och så har vi en betalat för konceptet. Exakt vad kan jag inte gå in på."

Hur ser fortsättningen av kampanjen ut?
"
Den här lagen är tillfällig och tänkt att gälla i tre år från och med den 20 juli. Det är nu det verkliga arbetet börjar. Nästa år äger partiernas kongresser och stämmor rum och då är det sannolikt att frågan står högt upp på dagordningen eftersom partierna måste driva en linje inför valet. Röda Korset kommer att dokumentera och visa på hur lagen påverkar människor."

I Almedalen påverkade ni politikerna med er kampanj på plats. Hur fortsätter ni det påverkansarbetet?
"
Vi kommer att fortsätta träffa politiker, göra utspel i media och berätta om konsekvenserna av den nya lagen. Som vi ser det är det nu arbetet börjar och vi kommer att göra allt vi kan för att lagen inte ska bli permanent."

Vad vill ni åstadkomma?
"
Vi vill att lagen ska rivas så att barn kan återförenas med sina familjer."

Ni är en insamlingsorganisation. Nu driver ni en politisk fråga. Hur tänker ni kring det?
"
Vi är neutrala och opartiska och Röda Korset har alltid stått upp för utsattheten. Vårt grunduppdrag är förhindra och lindra mänskligt lidande var och när det än förekommer. Vi ska säkerställa respekt för varje människas värde särskilt under tider av väpnad konflikt. Vi är en röst för alla de som själva har svårt att komma till tals. Och vi för fram samma budskap till alla partier."

Hur du på risken att tappa insamlingsmedel från personer som har en annan uppfattning om familjeåterförening än er?
"
Vi har inte sett den effekten och förhoppningsvis får fler upp ögonen för Röda Korset i och med att vi tar plats i debatten och står upp för humanitet."
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Det är knappast VI som separerar någon, hur vi än gör. Varför lämnar man fru och barn i en krigszon? 7 av 10 som kommer hit är män. Borde det inte vara säkrare att färdas tillsammans genom fredens Europa (varav alla länder man passerar går bra att söka asyl i *host*) än att befinna sig i en krigszon? Och menar de sig ha lämnat dem på ett ”säkert ställe” -- vad har då någon alls av dem HÄR att göra? Ingen bör låta sig utpressas emotionellt, varken av Röda korset eller nån asylsökare. Röda Korset kan dra åt helvete med sin kampanj. Och stoppa förskingrandet av skattepengar till RK: 304 mkr (2015), 37 mkr mer än året innan. VILL man ge till RK har de ett konto.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Grön ungdoms ena språkrör avgår efter krogbesök med SDU

Gröna städer byter styrelseordförande och tar in M-tungviktare

SOM-institutet byter chef

Jan Björklunds tidigare pressekreterare blir pr-konsult

Geelmuyden Kiese hämtar vd från Gullers

Finansdepartementet om bankskatt och Nordeas flyttplaner

EditK ska göra om bilden av Gran Canaria

Handelskammaren om Nordea: Sänder inte bra signaler

Moderat vill fälla Magdalena Andersson (s) för hanteringen av Nordea

Spendrups tar över Trocadero

JMW ökar marginalen och delar ut vinst

Statssekreterare blir Socialdemokraternas valgeneral

Näringslivet, akademin och regeringen vill samarbeta om elbilar

Liberalerna: Regeringen krymper Stockholm som startup- och fintech-stad

BÄSTA FÖRETAGSKLIMATET: Värmland i topp – under snittet för storstäderna

Greenpeace kampanjar med sågspån mot Sven-Erik Buchts politik

90-talsfärg med 70-talsretorik

Moderaternas riksdagsgrupp på internat

IF Metalls krav på regeringen: Ordna mer kompetensutveckling

Mats Qviberg kliver ur Metro och Realtid – Custos flyttar till London

Bris får ny ledning

Klart nu: IF Metall får ny ordförande

De är Naturvårdsverkets nya byrå

”Studenterna en viktig länk till Storbritannien efter Brexit”

Anna Kinberg Batra (m) tar omtag på Moderaternas integrationspolitik

Klart med ny gd för Migrationsverket

Pernod Ricard handlar pr-byrå

Hegelis grundare lämnar byrån

Carin Jämtin blir Sida-chef

Profilerna som ska sälja allemansrätten utomlands

Anna Kinberg Batra (m) släpper nyhet på fredag

SD tar över efter LO i Almedalen

Omvärldsklubben omgång tre: Hett ämne – men gärna mer konkretion

Sveriges Kommunikatörer tappar vdn

Granskningsman ska granska Realtid

Politikerna dominerar i regeringens Arlandaråd

Politiskt parti sällar sig till JO-anmälarna mot Svenska Institutet

”Förutsätter Patrick Reslow lämnar sin riksdagsplats”

Moderat ledamot går över till SD

SD håller ”särskild” presskonferens

Regeringen presenterar Arlandarådet

SEB har inga flyttplaner – trots danska lockrop

"Ilmar Reepalu, kvalitetskonkurrens fungerar redan i Nacka"

Susanne Nord & Lena Dahlstedt

Här är fackförbundet STs nya namn

Priority ökar i intäkt och lönsamhet

Almega knycker Sekos kampanjspråk för kärleksbombning

Kvällspressen knäckte tv under terrorattacken i Stockholm

Finanspolitiska rådet vill ha ”betydligt stramare” finanspolitik

Staffan Erfors fångad i flykten på cykel.

Metros chefredaktör: Varumärket är skadat

Bonnier, Unionen och Uppsala Universitet debatterar det flexibla arbetslivet

Så mycket kostar nya myndigheten i Angered

TV4 bryter med Metro om Viralgranskaren

Storm kring Metro efter intervju i högersajt

Fores anställer första klimatkommunikatören

Berghs över 70 miljoner

Veckans Brief 17: SD tar över efter LO i Almedalen – Golinchefen om Nordenplanerna

BEACONOMIST 17: Boston Consulting fördubblar sig – Strategier lyfter content-byråerna

Katalys hjälper LO sätta tryck på S om jämlikhet

Sveriges Annonsörer byter styrelseordförande och styrelse

”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Moderat tungviktare blir TCOs chefsekonom

Civil Rights Defenders överklagar Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd för Almedalen

Retrievers säljchef till skolan

Byrån 500 knyter till sig rådgivare utanför kombranschen

Westanders ägare plockar ut 1,9 vinstmiljoner

Stärkta marginaler – tapp i intäkt för Intellecta

Kooperativa företag bildar lobbyorganisation

Per Bolund (mp) säger nej till gräsrotsfinansiering av offentliga sektorn

Tungviktare från näringsdepartementet startar byrå med Nordic PA

Solberg värvar från Göteborg Stad

Liberalerna hämtar kommunikationschef från TV4

Vårdgräsrötter attackerar SD som vårdparti

Miljöpartiet vill ta bort spärrarna i tunnelbanan

BEACONOMIST 15: Myndigheten stoppar Capgeminis system – Coca-Colas Youtubekanal

SVT-veteran avlöser Björn Rosengren som filmboss

Fastighetsentreprenör tar över efter Michael Wolf i handelskammaren

Socialdemokratin tappar kanslichefer

Sveriges Ingenjörer kortar förbundsdirektörens avgångsvederlag

Ilmar Reepalus kvalitetsförslag sågas direkt av Vårdföretagen

Fogel lyfter med 45 procent

Seko anklagar Almega för ”lönedumpning” – varslar till 17 maj

Centerpartist vill öppna ambassad för Skåne i Stockholm

Prime storvärvar – flera guldäggsvinnare till byrån

Yrsa Lindberg, Fredrick Lewandowski, Hanna Belander, Hermes Holm, Filip Myringer och Leyla Öfwerström.

Ideell spelallians kampanjar med lott för lotterierna

Miljonregn över Concilias ägare

Almegas superlobbyist slutar

Stefan Löfven (s) gratulerar Emmanuel Macron (en marche)

SD vårkampanjar om vården – spelar in med egen personal

Folkhälsoministern sjukskriver sig

Arbetsförmedlingens komavdelning efter ministerns attack: Inte roligt

Polarbröds marknadschef går till energisektorn

Notified köper ytterligare bevaknings-konkurrent

Almega kampanjar för märket

KAMPANJ. Tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega kör i gång kampanjen #hejfacket för att motverka strejkhoten från Fastighetsanställdas förbund och Seko.
 

DEMOSKOP: Fi kör i fatt KD och MP

Socialdemokraterna överväger live-tv

Mikael Odenberg blir pa-konsult

Ledarskribent skriver på för Miltton Labs

VÅRBUDGETEN: M finansierar skattesänkning höjd moms och tuffare a-kassa

Moderat tar över efter kristdemokrat i Ecpat

SR-producent går till liten och ny byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.