Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Publicerad 2018-01-15, 11:47

VAL 2018-UPPDATERAD. Vänsterpartiet går ut hårt valåret 2018 och presenterar som först av partierna sin valplattform. Bland annat attackerar Vänsterpartiet pr-branschen och föreslår en klimatfond på 100 miljarder kronor. Partiet står bättre rustat än i förra valet vad gäller budget och medlemsantal.

Dela med andra

I dag presenterade Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt partistyrelsens förslag på valplattformen Ett Sverige för alla – inte bara de rikaste. Plattformen ska diskuteras och beslutas om på Vänsterpartiets kongress 9-11 februari.  
 
– Vi är de enda som har en politik för ett jämlikare Sverige. Det kommer att synas i sånt som välfärden, fördelningspolitiken, vi vill styra om för att bygga bort bostadsbristen. Jämlikheten går som en röd tråd genom hela valbudskapet. Det verkar som det finns ett stort stöd för ute i partiet om man läser motioner och så, säger Jonas Sjöstedt.
 
Vänsterpartiets partiledning föreslår bland annat en ”miljonärsskatt”, som ska vara ”en förbättrad form av förmögenhetsbeskattning”. Vänsterpartiet vill också se över alla ”avdrag som omfördelar pengar till de med högst inkomster”, det gäller ränteavdraget, Rut. Vänsterpartiet vill hellre fördela om pengar till utökad hemtjänst och upprustning av allmännyttan.
 
Vänsterpartiet partiledning vill lägga mer resurser på att ”återfinna de enorma summor som försvunnit via smitning” och banker som hjälpt till med skatteflykt ska riskera att få sina tillstånd indragna.

Vänsterpartiet kommer även att lyfta fram ekonomisk politik.

– Vi har skött statsbudgeten med regeringen. Vi har gjort ett 80-tal reformer på vårt initiativ. Vi har en väldigt välskött ekonomi i Sverige. Det finns ett stort utrymme för investeringar. Vi vill investera i att bygga bort bostadsbristen och investera i järnväg.

En av nyheterna som presenterades var en grön investeringsbank med ”minst 100 miljarder kronor” och som ska vara inrättad för 2022. Pengarna till banken ska lånas upp.

–  Banken ska hjälpa företag med klimatomställningar. Inte minst basindustrin, stålverk och cementindustrin, behöver hjälp med klimatarbetet. Den hjälpen är vi beredda att ge.

Ni vill hjälpa kapitalet lite?
– För klimatets skull är det helt nödvändigt.  Jag har mycket hellre stålverk och cementindustri som är bäst i världen på klimatarbete än som inte är det.

Vad siktar ni på för valresultat?
– Vi har inte satt något procentmål, men det är klart att vi hoppas och tror att vi ska gå fram.

Hur ska ni bli framgångsrika i valet?
– Dels handlar det om politisk tydlighet, att vi är de enda som vill ha en regering utan borgerliga partier, och att vi är de som står tydligt för jämlikhet.  Sedan har vi en väldigt välförberedd valkampanj som till stor del ska röra sig på sociala medier. Vi kommer att ha väldigt stora valmöten också.

Valmöten lite som Donald Trump?
– Vi jämför oss hellre med Bernie Sanders.

Jonas Sjöstedt utvecklar också en skrivning om pr-branschen i förslaget till valplattformen. Den lyder:

”Betalda lobbyister och pr-företag har ofta mer makt över dagordningen än partier”.

– Det är ett problem att folks går från politiken direkt till företag som tjänar pengar på politiska beslut. Vi ser borgerliga politiker landa på de privata sjukvårdsföretagen till exempel. Vi ser den osunda sammanväxningen i Stockholms Läns Landsting och runt Nya Karolinska. Det här är ett demokrati- och trovärdighetsproblem.

Vad vill ni göra åt detta?
– Vi vill ha karantänsregler, vi är beredda att se över de som finns. För oss handlar det också om en attityd till politiken. Vi vill vinna valet genom en gräsrotsrörelse, genom en professionell kampanj, men som drivs av tusentals människor, inte bara av en pr-apparat, säger Jonas Sjöstedt.

Underifrån och inte uppifrån?
– Precis.

Kommentarer

Hahaha!Den var kul!!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.