Så håller Almedalsspanarna koll på Almedalen

Publicerad 2018-06-29, 17:40

ALMEDALEN 2018. Även i år får Dagens Opinion spanarhjälp av några landets skickligaste kommunikatörer och marknadsförare. Tanken är att reda ut hur den kommersiella kommunikationen fungerar. Här kommer en första spaning där proffsen berättar hur de gör för att hålla koll på Almedalsveckan.

Dela med andra

Nästa spaning kommer i den stora Almedalsupplagan av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief som kommer lite senare i dag.

Mixen av digitalt, analogt och branschmedia tycks vara ett vinnande koncept för att hålla koll på Almedalsveckan, åtminstone enligt Almedalsexperterna som för Dagens Opinion delar med sig av sina egna processer.

Bland dessa återfinns Cramos kommunikationschef, Mattias Rådström.

– Jag försöker hålla koll genom att vara närvarande på plats och samtala och nätverka och genom sociala och digitala kanaler samt de Almedasalsfokuserade medierna som Makthavare, Resumé, Dagens Media och Dagens Opinion. Twitter brukar explodera under Almedalsveckan och appen Mingla blir intressant att följa. Cramo har också en egen bevakning på hur mycket det talas om delningsekonomi under veckan. Vi vill vara ledande inom den professionella delningsekonomin och försöker hålla koll på den diskussionen.

Även Microsofts kommunikationschef, Johanna Snickars, har en mix mellan analogt och digitalt.

– Självklart både fysiskt och digitalt genom sociala medier och mätverktyg. Till exempel vad trendar, vad snackas det om, vilka nyheter släpps och vilka influerare styr agendan.

Coops presschef, Tobias Rydergren gör sig redo att åka ned till Visby. Han håller koll på de tips som dyker upp i hans sociala flöden innan avfärd.

– Jag brukar boka in de viktigaste seminarierna hemifrån med hjälp av Almedalsappen, men sedan vill jag också ha lite luft i kalendern för det är oftast de spontana mötena, luncherna och minglen där man får bra tips och får koll.

Ubers nordiska kommunikationsansvarig, Bodil Sidén väljer en mer analog face to face-med-glass-strategi.

– Jag kommer att delta på seminarier och passa på att äta middag med de jag inte hunnit träffa under året i Stockholm. Gärna med en bra mix av olika personer - och spontana 15-minutersglassar med personer jag är nyfiken på.

Detta i kontrast till Juan Navas, pr-ansvarig för Swedbank som väljer de digitala kanalerna för att hålla koll på händelserna. 

– Det blir främst sociala medier som till exempel Twitter. Att följa trendande tweets ger en mycket bra indikation om vad som är het just under Almedalsveckan. Sedan blir det även traditionella medier som dagstidningar och branschpressen.

Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg, definierar sin strategi som ”örat mot marken”. 

– Twitter, Instagram, Almedalsappen, kollegor, vänner och på Dagensopinion så klart, säger han.

Almedalsappen får fortsatt stöd av spanarna. 

– Jag håller koll med appen, media och genom att prata med folk, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Niclas Karnhill, ansvarig för press och samhällskontakter på IP-Only har alltid följt Almedalsveckan på plats genom Twitter. 

– Det kommer jag att fördjupa detta ännu mer i år. Det är för stort för att enbart använda fötterna. Sociala medier kan vara ett bra sätt att få överblicken, och känna temperaturen inom olika områden. Jag har valt färre event att besöka i år, och planerat in fler personliga möten istället. Sedan har jag pressjour, så jag måste ändå ha luft i agendan, säger Niclas Karnhill.

Isabella Lövin (mp) om bränderna: Jag skulle bli förvånad om det inte påverkade folk

Lennox ner 31 procent

ANNONS:

Telia kallas till möte hos näringsministern efter Bonnier-affären

Uppåt men fortsatt rött för Geelmuyden Kiese

Klart nu: Bonnier säljer Broadcasting till Telia

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.