Retorikexperten: Samma innehåll i Jan Björklunds tal

Publicerad 2016-07-04, 03:28

ALMEDALEN 2016-RETORIKANALYS (l). Camilla Eriksson, Retorikiska, kommer i sin retoriska analys fram till att den liberala partiledaren Jan Börklunds tal är misstänkt likt ett annat tal.

Dela med andra

Liberalerna har trots nytt namn inte någon ny politik. Innehållet fokuserade på Europa, frihet och samarbete. Europeiskt samarbete. Inhemskt dito är däremot uttryckligen dåligt. I alla fall när andra gör det.
 
Vi fick historielektioner, liberala analyser av Brexit och konsekvensanalyser av diverse utmaningar som alla ledde till slutsatsen att samarbetet med EU bör öka, inte minska. Med tanke på talets abstraktionsnivå, den gemene svenskens ljumma intresse för EUs finanspakt och bankunion samt Liberalernas stöd i den senaste opinionsundersökningen känns valet av talstrategi märkligt. Om han inte menade att sikta in sig på den smala målgruppen "redan övertygade" förstås. Syftet med det här talet är tydligt; om du känner att Sverige behöver Europa finns det bara ett parti för dig.
 
Överlag har Jan Björklund problem med att leverera sina budskap på ett effektivt sätt. Anledningen till det är att han bryter kommunikationsvetenskapens bevis på att människor vill sluta cirkeln själva. Jag kallar fenomenet "stanna innan" vilket är mer ett samlingsbegrepp för zeigarnikeffekt, detracio med flera. I följande stycke hittar du ett exempel.
 
"I det säkerhetsråd i Förenta Nationerna där Sverige nyss har blivit medlem betraktas det som ett stort problem att fem utpekade stater var och en för sig har veto mot viktiga beslut. Det anses leda till handlingsförlamning. Men vad tror ni händer om 28 EU-medlemmar ska ha mer veto mot enskilda beslut? Svaret är än större handlingsförlamning."
 
Vad tror du skulle hända om sista meningen i stycket ovan inte hade funnits med?
Kom du fram till att Björklunds syfte med det här talet var att europavänner ska lägga sin röst på Liberalerna?
Exakt just så.
 
argumentation
Jan Björklund kan sin klassiska retorik. Och han visar det gång på gång. Notera exempelvis hur han underbygger sin argumentation i följande sekvens: "Massarbetslöshet och vanmakt är grogrunden för extremism. Det är lärdomen från 30-talet och det är lärdomen i dag. Trygga människor blir inte extremister." Först planteras en värdering som fakta. Sedan underbyggs den genom meningsbyggnaden för en analys. Och slutsatsen är ytterligare en värdering. Som uppfattas som fakta.
 
Något annat Liberalledaren är bra på är att bygga argumentationskedjor. Det viktiga i en sådan är att alla stegen är sanna och sannolika. I följande sekvens bygger han återigen in en värdering i slutsaten. Noterar du den?
 
"Kom ihåg att i finanskrisen i början av 1930-talet så gick Europa överstyr. Finanskris ledde till konkurser ledde till massarbetslöshet ledde i flera länder till att människorna röstade fram auktoritära ledare med populistiska budskap."
 
Beteckningar (i det här fallet laddade ord som auktoritära och populistiska) styr dig som läser eller lyssnar. Ofta undermedvetet. Det är därför de är så effektiva.
 
Siffror kan också vara effektiva. Särskilt när de används som bevis för att underbygga ett påstående. "Antalet förstahandssökande till lärarutbildningarna har ökat med 70 procent sedan 2011, vilket visar att vi är på rätt väg."
Kom bara ihåg att 70 procent kan låta mycket samtidigt som det kan handla om ett ensiffrigt antal.
 
Ferdinand de Saussure var en schweizisk lingvist som är en av dem som grundlade semiotiken. Han sägs ha sagt "vad något skulle kunna vara men ändå inte är". Det är i sig ett verkningsfullt sätt att argumentera på. Och Björklund nyttjar det förtjänstfullt exempelvis i följande stycke: "Detta ledde i sin tur till den största europeiska katastrofen någonsin. Den liberala demokratin gick under i stora delar av Europa. Berodde det på att människor var emot demokratin? Nej, det berodde på att människor var kritiska mot att de styrande inte levererade resultat."
 
Påverkan är en konst. Ju mer du tränar desto bättre blir du.
 
i vilken ordning?
Liksom i fjol väljer Jan Björklund att börja tala innan talet börjar: "För en vecka sedan hade jag ett färdigt tal inför ikväll. Talet handlade om skolan, om integration, om försvaret och om jämställdhet i förorterna. Men jag har lagt undan det. För de senaste dagarna har det för mig känts ännu viktigare att reflektera över något ännu större."
 
Jan Björklund inleder med en nivåförskjutning (alter) för att ta problemformuleringsinitiativet som förste talare i Almedalen när han indirekt säger att utrikespolitik är viktigare än inrikespolitik i det här läget.
innehåll
Innehållsmässigt börjar vi sedan i något annat lands kris, något annat lands beslut. På detta följer en lång förklaring om varför det andra landet har valt fel. Krisande område efter krisande område vars problem löses betydligt bättre på EU-nivå lyfts upp, fram och förklaras utifrån ett liberalt perspektiv. Björklund försöker hålla en tråd, kanske stavas den frihet, men den håller inte.
 
För liksom vid tidigare tillfällen har Liberalernas ledare svårt att hålla uppe energin när den abstrakta nivån tappar kontakten med vardagen och därigenom exkluderar trots att syftet var inklusion.
 
stiliga formuleringar
Uppräkningens makt är stor. Första exemplet nyttjar en och samma beteckning som först betecknar ekonomisk-politiska områden och sedan används som ekonomisk-politisk term.
 
"Arbetsmarknaden. Bostadsmarknaden. Energimarknaden. Jordbruksmarknaden. De behöver alla mer av marknad och mer av liberalism. Både i Sverige och Europa."
 
Andra uppräkningen sammanfattar och nöter in budskapet i slutet på talet genom anaforisk uppräkning (meningarna börjar på samma sätt) vilket ger en expansiv kraft:
 
"För mig finns inget annat. Det europeiska samarbetet är avgörande för våra barns framtid. EU behövs;
EU behövs för klimatet!
EU behövs för jobben och konkurrenskraften!
EU behövs för migrationen och flyktingarna!
EU behövs för att bekämpa brottslighet och terrorism!
EU behövs för att stå upp emot Putin!
EU behövs framförallt för att säkra freden och friheten för våra barn, på en kontinent där bristande samarbete historiskt har skapat katastrofer i varje generation.
 
En annan slags uppräkning är när man faktiskt räknar siffror för att få fram sin poäng. Helt enkelt en regelrätt jämförelse. Som Björklund gör när han talar om ett europeiskt FBI:
 
"Den Europeiska unionen har idag ett gemensamt polissamarbete i det som kallas Europol. Men det räcker inte att 900 personer är anställda för att sköta polissamarbete i en union med över en halv miljard människor. Det kan jämföras med amerikanska FBI som har 35 000 anställda för en befolkning på drygt 320 miljoner."
 
Att tala i bilder är ett av de mest verkningsfulla sätten att påverka. För bilder har förmåga att väcka känslor, känslor som är grunden för det protein som är ditt minne. Det här är inledningen av terrorist-avsnittet: "Hon gråter. Tårarna tar aldrig slut. Rädslan hon känner kan vi aldrig föreställa oss. Hon är en liten flicka, endast några år, hon sitter hopkrupen i röken i bråtet på flygplatsen. Hon skriker och torkar sitt blod. Vid hennes sida ligger en livlös kropp. Det tros vara flickans mamma." Det är inte bara i orden som bilden byggs - det är även i tonläget och hastigheten. Björklund levererar alltid på denna front.
 
Och så finns där mindre stiliga formuleringar.
 
"Gustav Fridolin. Före valet gick han om mig i förtroende hos Sveriges lärare. Han lovade att fixa skolan. På 100 dagar skulle det gå. Men det höga förtroendet har snabbt bytts ut till stor besvikelse. Fridolin påminner faktiskt om veckans huvudperson; att lova allt före valet, vinna valet och sen gå under jorden. Sveriges svar på Boris Johnson." Det må hända locka till skratt men stiligt är det inte.
 
Och rent retoriskt är följande mening problematisk: "Den liberala samhällsmodellen och det europeiska samarbetet ska utvecklas – inte avvecklas." För det första är det en utmaning att använda negationer - minnet har nämligen svårare att minnas dem. Det undermedvetna verkar ha en tendens att sudda negationen och kvar blir således budskapets motsats och därigenom arbetar negationer sällan till din fördel. För det andra kommer du bättre ihåg det som talaren säger sist.
 
semiotik
Som jag skrev tidigare kan tecken, beteckningar, vara laddade ord. Ofta sticker de både ut och till på samma gång. "Europa måste göra sig mindre beroende av rysk gas. Ur detta perspektiv ter sig den kärnkraftsångest som vissa drabbats av som mycket världsfrånvänd." Denna sekvens är fylld av dem: måste (att göra något man inte vill), kärnkraftsångest, drabbats och världsfrånvänd. Snacka om att form bär budskapet.
 
avslutningsvis
Jag läser min analys av Jan Björklunds Almedalstal 2015 och häpnar. Det är samma innehåll, samma slags strategi och i mångt och mycket samma slags formuleringar.
Jag sa då att det ideologiska tal han höll då lovordades lyriskt av de redan övertygade. Det var samma reaktioner jag mött idag. Det hjälpte inte riktigt opinionssiffrorna då och det kommer med stor sannolikhet inte att hjälpa opinionssiffrorna särskilt mycket nu heller. Mer av samma brukar inte göra det.

Camilla Eriksson, Retorikiska
 
följ även Retorikiskas poddar på www.retorikiska.se

Nytt team för extern kommunikation på Coop

Tarik Belqaid, Erika Troeng, Ann Persson. Nere: Tobias Rydergren, Åsa Sandberg.

24 procent upp för retorikkonsulten

PROs pressansvariga blir konsult i familjebyrån

Karin Pettersson avgår som politisk chefredaktör för Aftonbladet

Sida måste flytta hk till Botkyrka – liberal positiv

Hon är Husqvarnas nya kommunikationschef

Lärarförbunden oense om regeringens förslag på minskade vinster för skolföretagen

Stefan Löfvens talskrivare till LO

Ledarna upp 1,5 procent

SIFO: Få väljare byter block - Alliansen störst

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

UPPGIFTER: Regeringen flyttar 900 statliga jobb från Stockholm

Handelskammaren efterlyser konsekvensanalyser av ett vinstförbud

Här är lagrådsremissen om begränsade vinster i skolan

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.