Retorikexperten: Annie Lööf behöver en ny talskrivare

Publicerad 2016-07-05, 08:07

ALMEDALEN 2016-TALANALYS (c). Annie Lööf har vuxit som talare, dessvärre har hon inte en talskrivare som kan matcha hennes förmåga och ambition. Det anser retorikexperten Camilla Eriksson.

Dela med andra

Som talare har Centerpartiledaren Annie Lööf utvecklas exponentiellt sedan hon tillträdde. Jag minns fortfarande hennes första almedalstal: staccato-rösten som helt saknade genuinitet. Jag skämdes så mycket å hennes vägnar att jag var tvungen att lämna parken. Det behöver jag inte längre. I alla fall inte för röstens skull. Den stormar fram och kör över allt i hennes väg.
Däremot är jag skeptisk till Centerpartiets målgruppsanalys som verkar ligga till grund för valet av innehåll för detta partiledartal. Ett innehåll som manar till fiske i mörka vatten. Få se nu: blåljuspersonal blir antastade med stenar, kvinnor med slöa knivar och nyanlända i passiverande bidrag. You do the math som vi inte säger på svenska.
Rent generellt var detta inte ett tal där Annie Lööf drev politik. Det var snarare ett tal som syftade till att bygga moral och etik.

argumentation
”Världen har fått feber. Fruktansvärda terrordåd fortsätter skörda människoliv. Orlando. Paris. Bryssel. Mellanöstern. Istanbul.” Känner du igen?
 
”… Och därför är bombningarna ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyń, Lidice, Sharpeville, Treblinka. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret. Nu fogas ett nytt namn till raden: Hanoi, julen 1972.” Palmes jultal, 1972. Originalet är bättre än kopian. Men det gör inget, för vi som kan referensen låter ändå en del av kraften från Olof Palmes ord rinna över till Annie Lööf.

Det du lägger mest tid på uppfattar din publik som viktigast. I afton var det ingen tvekan om var tiden lades: könsstympningen och hur detta är oacceptabelt i vårt land. Vilka röster tror du att Annie Lööf syftar till att vinna över genom denna fokusering?
I övrigt argumenterades det inte särskilt mycket för något särskilt. Det fanns helt enkelt inte särskilt många förslag som behövde argumentation.

i vilken ordning?
Annie Lööf började i den sjuka världen där nationalister och vänsterpopulister framgångsrikt erbjuder enkla lösningar på svåra problem. Tiden är svår och därför ska Sverige ta på sig ledartröjan i EU. I Sverige ska ledartröjan bäras av Centerpartiet i en Alliansregering. Den sjuka världen visar även upp klimatförändringar som gör att vissa delar kommer att förloras, andra slukas och utraderas.
Utifrån går snabbt in. Och på insidan behöver vi känna oss trygga, vara del i en gemenskap och ha ett jobb. Dessutom behöver vi vara skyddade från att utsättas för brott. Detta gäller även blåljuspersonalen. Rättsstaten ska finnas i hela landet.
Det ska vara enklare att komma i arbete och alla jobb behövs. Alla ska vara trygga och Centerpartiet har mod att göra det som krävs.

stiliga formuleringar
Världen har fått feber.”Vi lever i en svår tid. En tid som kräver tydliga värderingar. Som kräver ansvarstagande. Som kräver handlingskraft.” Här växlar det drivande ordet över från inledningens tid till som kräver. Det får dig som noterar mönstret att känna dig smart, och så överför du den smartheten till personer som säger orden.

”De målar världen i svarta färger.” Den här meningen blir nästan ett metaexempel då den i sig är ett exempel på målande bilder.

”Vi spelar ett spel med planeten som insats.” hamnade nästan på klichébingoplats. Det allegoriska tilltaget känns gjort. Ändå gillar jag det. Jag hade bara önskat att Lööf + talskrivare hade valt ett område som de tog flertalet bilder ur, inte som nu blanda mellan växtlighet, färger, ekonomi, snöleksaker, kroppsdelar etc.

”Erbjuder enkla lösningar på svåra problem.” Nyttjandet av motsatser har alltid en förmåga att skapa turbulens i kommunikationen.
Roligast idag är jämförelsen ”Att Stefan Löfven skulle ge upp sitt korståg mot företagen – det verkar lika troligt som att Jonas Sjöstedt skulle söka jobb på en friskola.”

Och stiligast är refraction i följande stycke (När du nyttjar en refractio låter du olika betydelser av samma ord användas på ett kreativt sätt.): ”Jag tänker på de fysiska spåren. De känslomässiga spåren. På smärtan. Blödningarna. Lidandet. Och det skär i hjärtat.” Tanken skär i hjärtat precis som knivarna som könsstympar.

Det finns några stilfigurer som dessvärre missbrukas. Jag tror att anledningen till det är att de är så enkla. Var för sig kan de vara effektiva, men i ett längre tal hör man dem alltför många gånger och tröttnar. Trikolon (tretal) är en av dem. Anafor(på varandra följande meningar börjar på samma sätt) en annan. I kombination blir de närmast olidliga.

”När tryggheten brister. När samhället brister. När rättsstaten är under attack.”

”Låt mig först ta er med till en plats långt från Almedalen. Till ett möte med den lokala polisen. Till en berättelse som berörde mig på djupet.”

”Men för den som råkat ut för en hjärtattack. För den vars hus brinner. För den som snabbt behöver hjälp.”

”Då är det hög tid att det blir ordning och reda igen. Då behöver vänsterregeringen bli en parentes. Då behöver Sverige återigen ledas av en stark Alliansregering.”

En annan enkel och ofta nyttjad stilfigur är assonans. Assonans handlar om att upprepa samma ljudbild i syfte att behaga eller underlätta för den del av minnet som registrerar. ”Detta handlar inte om religion. Detta handlar om en fruktansvärd tradition.” (Bara för skojs skull – känn på meningarna igen: ”Detta handlar inte om religion. Detta handlar om tradition.” Visst kändes den här formuleringen lättare? Det är den taktfasta rytmen som gör det.)

Sedan har vi tyvärr klichébingo i år igen. Liksom i fjol. Liksom året innan det.

Inte behöva vända på varenda krona.

Inte somna med en klump i bröstet.

ingen hamnar på efterkälken.

Sätta ned foten.

Den som saknar utbildning komma in i värmen.

Vi knyter inte bara näven i fickan

Använd gärna bilder för att förmedla ditt budskap. Och skapa nya, egna som du kan fylla med kraft. För ärvda bilder är lika urtvättade, gråa och formlösa som ärvda kläder.

semiotik
Och liksom fjol så staplar hon upp kaskader av beteckningar – laddade ord – som styr hur du som lyssnar uppfattar hennes budskap. Jag orkar inte ta upp vartenda exempel men här är de jag markerade innan jag slutade bry mig.
fruktansvärda
skörda
härjningar
ängslig
fladdrigt
famlar
förloras
slukas
utraderas
klyvs
påtar
bubblande
sorlande
gemenskap
hopplöshet
håglöshet
 
Du fattar poängen, eller hur?

avslutningsvis
Kanske är det så att jag inte filtrerar ut det som ni andra aldrig uppfattar. Likväl river det i mig, sliter och förstör. Annie Lööf har vuxit som talare, dessvärre har hon inte en talskrivare som kan matcha hennes förmåga och ambition.
Jag har i denna analys valt att härma Annie Lööfs tonalitet. Jag hoppas att du uppfattat de överdrivet starka orden, överutnyttjandet av vissa stilfigurer och överförenklingen av komplexiteten. För det behöver inte låta så här framledes.
 
Talen analyseras också i Retorikiska podden. Gästanalytiker idag är Johan Ingerö, Timbro.
Analyserar Camilla Eriksson, Retorikiska

Kommentarer

Jag förstår om du ibland vill gå därifrån. Vissa tal är ju helt erbarmligt dåliga. Bra jobbat att hacka ner komponenterna i dessa tomma alster. Får du någon som helst kommentarer från partierna eller talhållarna själva? :-)
Som Camilla skriver: Jag har i denna analys valt att härma Annie Lööfs tonalitet
Den ingående analysen har säkert sina poänger men hur kan man avsluta med att upprepade gånger använda "du". Det tar ner intrycket avsevärt :(

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.