Retorikexperten: Annie Lööf behöver en ny talskrivare

Publicerad 2016-07-05, 08:07

ALMEDALEN 2016-TALANALYS (c). Annie Lööf har vuxit som talare, dessvärre har hon inte en talskrivare som kan matcha hennes förmåga och ambition. Det anser retorikexperten Camilla Eriksson.

Dela med andra

Som talare har Centerpartiledaren Annie Lööf utvecklas exponentiellt sedan hon tillträdde. Jag minns fortfarande hennes första almedalstal: staccato-rösten som helt saknade genuinitet. Jag skämdes så mycket å hennes vägnar att jag var tvungen att lämna parken. Det behöver jag inte längre. I alla fall inte för röstens skull. Den stormar fram och kör över allt i hennes väg.
Däremot är jag skeptisk till Centerpartiets målgruppsanalys som verkar ligga till grund för valet av innehåll för detta partiledartal. Ett innehåll som manar till fiske i mörka vatten. Få se nu: blåljuspersonal blir antastade med stenar, kvinnor med slöa knivar och nyanlända i passiverande bidrag. You do the math som vi inte säger på svenska.
Rent generellt var detta inte ett tal där Annie Lööf drev politik. Det var snarare ett tal som syftade till att bygga moral och etik.

argumentation
”Världen har fått feber. Fruktansvärda terrordåd fortsätter skörda människoliv. Orlando. Paris. Bryssel. Mellanöstern. Istanbul.” Känner du igen?
 
”… Och därför är bombningarna ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyń, Lidice, Sharpeville, Treblinka. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret. Nu fogas ett nytt namn till raden: Hanoi, julen 1972.” Palmes jultal, 1972. Originalet är bättre än kopian. Men det gör inget, för vi som kan referensen låter ändå en del av kraften från Olof Palmes ord rinna över till Annie Lööf.

Det du lägger mest tid på uppfattar din publik som viktigast. I afton var det ingen tvekan om var tiden lades: könsstympningen och hur detta är oacceptabelt i vårt land. Vilka röster tror du att Annie Lööf syftar till att vinna över genom denna fokusering?
I övrigt argumenterades det inte särskilt mycket för något särskilt. Det fanns helt enkelt inte särskilt många förslag som behövde argumentation.

i vilken ordning?
Annie Lööf började i den sjuka världen där nationalister och vänsterpopulister framgångsrikt erbjuder enkla lösningar på svåra problem. Tiden är svår och därför ska Sverige ta på sig ledartröjan i EU. I Sverige ska ledartröjan bäras av Centerpartiet i en Alliansregering. Den sjuka världen visar även upp klimatförändringar som gör att vissa delar kommer att förloras, andra slukas och utraderas.
Utifrån går snabbt in. Och på insidan behöver vi känna oss trygga, vara del i en gemenskap och ha ett jobb. Dessutom behöver vi vara skyddade från att utsättas för brott. Detta gäller även blåljuspersonalen. Rättsstaten ska finnas i hela landet.
Det ska vara enklare att komma i arbete och alla jobb behövs. Alla ska vara trygga och Centerpartiet har mod att göra det som krävs.

stiliga formuleringar
Världen har fått feber.”Vi lever i en svår tid. En tid som kräver tydliga värderingar. Som kräver ansvarstagande. Som kräver handlingskraft.” Här växlar det drivande ordet över från inledningens tid till som kräver. Det får dig som noterar mönstret att känna dig smart, och så överför du den smartheten till personer som säger orden.

”De målar världen i svarta färger.” Den här meningen blir nästan ett metaexempel då den i sig är ett exempel på målande bilder.

”Vi spelar ett spel med planeten som insats.” hamnade nästan på klichébingoplats. Det allegoriska tilltaget känns gjort. Ändå gillar jag det. Jag hade bara önskat att Lööf + talskrivare hade valt ett område som de tog flertalet bilder ur, inte som nu blanda mellan växtlighet, färger, ekonomi, snöleksaker, kroppsdelar etc.

”Erbjuder enkla lösningar på svåra problem.” Nyttjandet av motsatser har alltid en förmåga att skapa turbulens i kommunikationen.
Roligast idag är jämförelsen ”Att Stefan Löfven skulle ge upp sitt korståg mot företagen – det verkar lika troligt som att Jonas Sjöstedt skulle söka jobb på en friskola.”

Och stiligast är refraction i följande stycke (När du nyttjar en refractio låter du olika betydelser av samma ord användas på ett kreativt sätt.): ”Jag tänker på de fysiska spåren. De känslomässiga spåren. På smärtan. Blödningarna. Lidandet. Och det skär i hjärtat.” Tanken skär i hjärtat precis som knivarna som könsstympar.

Det finns några stilfigurer som dessvärre missbrukas. Jag tror att anledningen till det är att de är så enkla. Var för sig kan de vara effektiva, men i ett längre tal hör man dem alltför många gånger och tröttnar. Trikolon (tretal) är en av dem. Anafor(på varandra följande meningar börjar på samma sätt) en annan. I kombination blir de närmast olidliga.

”När tryggheten brister. När samhället brister. När rättsstaten är under attack.”

”Låt mig först ta er med till en plats långt från Almedalen. Till ett möte med den lokala polisen. Till en berättelse som berörde mig på djupet.”

”Men för den som råkat ut för en hjärtattack. För den vars hus brinner. För den som snabbt behöver hjälp.”

”Då är det hög tid att det blir ordning och reda igen. Då behöver vänsterregeringen bli en parentes. Då behöver Sverige återigen ledas av en stark Alliansregering.”

En annan enkel och ofta nyttjad stilfigur är assonans. Assonans handlar om att upprepa samma ljudbild i syfte att behaga eller underlätta för den del av minnet som registrerar. ”Detta handlar inte om religion. Detta handlar om en fruktansvärd tradition.” (Bara för skojs skull – känn på meningarna igen: ”Detta handlar inte om religion. Detta handlar om tradition.” Visst kändes den här formuleringen lättare? Det är den taktfasta rytmen som gör det.)

Sedan har vi tyvärr klichébingo i år igen. Liksom i fjol. Liksom året innan det.

Inte behöva vända på varenda krona.

Inte somna med en klump i bröstet.

ingen hamnar på efterkälken.

Sätta ned foten.

Den som saknar utbildning komma in i värmen.

Vi knyter inte bara näven i fickan

Använd gärna bilder för att förmedla ditt budskap. Och skapa nya, egna som du kan fylla med kraft. För ärvda bilder är lika urtvättade, gråa och formlösa som ärvda kläder.

semiotik
Och liksom fjol så staplar hon upp kaskader av beteckningar – laddade ord – som styr hur du som lyssnar uppfattar hennes budskap. Jag orkar inte ta upp vartenda exempel men här är de jag markerade innan jag slutade bry mig.
fruktansvärda
skörda
härjningar
ängslig
fladdrigt
famlar
förloras
slukas
utraderas
klyvs
påtar
bubblande
sorlande
gemenskap
hopplöshet
håglöshet
 
Du fattar poängen, eller hur?

avslutningsvis
Kanske är det så att jag inte filtrerar ut det som ni andra aldrig uppfattar. Likväl river det i mig, sliter och förstör. Annie Lööf har vuxit som talare, dessvärre har hon inte en talskrivare som kan matcha hennes förmåga och ambition.
Jag har i denna analys valt att härma Annie Lööfs tonalitet. Jag hoppas att du uppfattat de överdrivet starka orden, överutnyttjandet av vissa stilfigurer och överförenklingen av komplexiteten. För det behöver inte låta så här framledes.
 
Talen analyseras också i Retorikiska podden. Gästanalytiker idag är Johan Ingerö, Timbro.
Analyserar Camilla Eriksson, Retorikiska

Kommentarer

Jag förstår om du ibland vill gå därifrån. Vissa tal är ju helt erbarmligt dåliga. Bra jobbat att hacka ner komponenterna i dessa tomma alster. Får du någon som helst kommentarer från partierna eller talhållarna själva? :-)
Som Camilla skriver: Jag har i denna analys valt att härma Annie Lööfs tonalitet
Den ingående analysen har säkert sina poänger men hur kan man avsluta med att upprepade gånger använda "du". Det tar ner intrycket avsevärt :(

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.