Retorikexperten: Annie Lööf behöver en ny talskrivare

Publicerad 2016-07-05, 08:07

ALMEDALEN 2016-TALANALYS (c). Annie Lööf har vuxit som talare, dessvärre har hon inte en talskrivare som kan matcha hennes förmåga och ambition. Det anser retorikexperten Camilla Eriksson.

Dela med andra

Som talare har Centerpartiledaren Annie Lööf utvecklas exponentiellt sedan hon tillträdde. Jag minns fortfarande hennes första almedalstal: staccato-rösten som helt saknade genuinitet. Jag skämdes så mycket å hennes vägnar att jag var tvungen att lämna parken. Det behöver jag inte längre. I alla fall inte för röstens skull. Den stormar fram och kör över allt i hennes väg.
Däremot är jag skeptisk till Centerpartiets målgruppsanalys som verkar ligga till grund för valet av innehåll för detta partiledartal. Ett innehåll som manar till fiske i mörka vatten. Få se nu: blåljuspersonal blir antastade med stenar, kvinnor med slöa knivar och nyanlända i passiverande bidrag. You do the math som vi inte säger på svenska.
Rent generellt var detta inte ett tal där Annie Lööf drev politik. Det var snarare ett tal som syftade till att bygga moral och etik.

argumentation
”Världen har fått feber. Fruktansvärda terrordåd fortsätter skörda människoliv. Orlando. Paris. Bryssel. Mellanöstern. Istanbul.” Känner du igen?
 
”… Och därför är bombningarna ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyń, Lidice, Sharpeville, Treblinka. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret. Nu fogas ett nytt namn till raden: Hanoi, julen 1972.” Palmes jultal, 1972. Originalet är bättre än kopian. Men det gör inget, för vi som kan referensen låter ändå en del av kraften från Olof Palmes ord rinna över till Annie Lööf.

Det du lägger mest tid på uppfattar din publik som viktigast. I afton var det ingen tvekan om var tiden lades: könsstympningen och hur detta är oacceptabelt i vårt land. Vilka röster tror du att Annie Lööf syftar till att vinna över genom denna fokusering?
I övrigt argumenterades det inte särskilt mycket för något särskilt. Det fanns helt enkelt inte särskilt många förslag som behövde argumentation.

i vilken ordning?
Annie Lööf började i den sjuka världen där nationalister och vänsterpopulister framgångsrikt erbjuder enkla lösningar på svåra problem. Tiden är svår och därför ska Sverige ta på sig ledartröjan i EU. I Sverige ska ledartröjan bäras av Centerpartiet i en Alliansregering. Den sjuka världen visar även upp klimatförändringar som gör att vissa delar kommer att förloras, andra slukas och utraderas.
Utifrån går snabbt in. Och på insidan behöver vi känna oss trygga, vara del i en gemenskap och ha ett jobb. Dessutom behöver vi vara skyddade från att utsättas för brott. Detta gäller även blåljuspersonalen. Rättsstaten ska finnas i hela landet.
Det ska vara enklare att komma i arbete och alla jobb behövs. Alla ska vara trygga och Centerpartiet har mod att göra det som krävs.

stiliga formuleringar
Världen har fått feber.”Vi lever i en svår tid. En tid som kräver tydliga värderingar. Som kräver ansvarstagande. Som kräver handlingskraft.” Här växlar det drivande ordet över från inledningens tid till som kräver. Det får dig som noterar mönstret att känna dig smart, och så överför du den smartheten till personer som säger orden.

”De målar världen i svarta färger.” Den här meningen blir nästan ett metaexempel då den i sig är ett exempel på målande bilder.

”Vi spelar ett spel med planeten som insats.” hamnade nästan på klichébingoplats. Det allegoriska tilltaget känns gjort. Ändå gillar jag det. Jag hade bara önskat att Lööf + talskrivare hade valt ett område som de tog flertalet bilder ur, inte som nu blanda mellan växtlighet, färger, ekonomi, snöleksaker, kroppsdelar etc.

”Erbjuder enkla lösningar på svåra problem.” Nyttjandet av motsatser har alltid en förmåga att skapa turbulens i kommunikationen.
Roligast idag är jämförelsen ”Att Stefan Löfven skulle ge upp sitt korståg mot företagen – det verkar lika troligt som att Jonas Sjöstedt skulle söka jobb på en friskola.”

Och stiligast är refraction i följande stycke (När du nyttjar en refractio låter du olika betydelser av samma ord användas på ett kreativt sätt.): ”Jag tänker på de fysiska spåren. De känslomässiga spåren. På smärtan. Blödningarna. Lidandet. Och det skär i hjärtat.” Tanken skär i hjärtat precis som knivarna som könsstympar.

Det finns några stilfigurer som dessvärre missbrukas. Jag tror att anledningen till det är att de är så enkla. Var för sig kan de vara effektiva, men i ett längre tal hör man dem alltför många gånger och tröttnar. Trikolon (tretal) är en av dem. Anafor(på varandra följande meningar börjar på samma sätt) en annan. I kombination blir de närmast olidliga.

”När tryggheten brister. När samhället brister. När rättsstaten är under attack.”

”Låt mig först ta er med till en plats långt från Almedalen. Till ett möte med den lokala polisen. Till en berättelse som berörde mig på djupet.”

”Men för den som råkat ut för en hjärtattack. För den vars hus brinner. För den som snabbt behöver hjälp.”

”Då är det hög tid att det blir ordning och reda igen. Då behöver vänsterregeringen bli en parentes. Då behöver Sverige återigen ledas av en stark Alliansregering.”

En annan enkel och ofta nyttjad stilfigur är assonans. Assonans handlar om att upprepa samma ljudbild i syfte att behaga eller underlätta för den del av minnet som registrerar. ”Detta handlar inte om religion. Detta handlar om en fruktansvärd tradition.” (Bara för skojs skull – känn på meningarna igen: ”Detta handlar inte om religion. Detta handlar om tradition.” Visst kändes den här formuleringen lättare? Det är den taktfasta rytmen som gör det.)

Sedan har vi tyvärr klichébingo i år igen. Liksom i fjol. Liksom året innan det.

Inte behöva vända på varenda krona.

Inte somna med en klump i bröstet.

ingen hamnar på efterkälken.

Sätta ned foten.

Den som saknar utbildning komma in i värmen.

Vi knyter inte bara näven i fickan

Använd gärna bilder för att förmedla ditt budskap. Och skapa nya, egna som du kan fylla med kraft. För ärvda bilder är lika urtvättade, gråa och formlösa som ärvda kläder.

semiotik
Och liksom fjol så staplar hon upp kaskader av beteckningar – laddade ord – som styr hur du som lyssnar uppfattar hennes budskap. Jag orkar inte ta upp vartenda exempel men här är de jag markerade innan jag slutade bry mig.
fruktansvärda
skörda
härjningar
ängslig
fladdrigt
famlar
förloras
slukas
utraderas
klyvs
påtar
bubblande
sorlande
gemenskap
hopplöshet
håglöshet
 
Du fattar poängen, eller hur?

avslutningsvis
Kanske är det så att jag inte filtrerar ut det som ni andra aldrig uppfattar. Likväl river det i mig, sliter och förstör. Annie Lööf har vuxit som talare, dessvärre har hon inte en talskrivare som kan matcha hennes förmåga och ambition.
Jag har i denna analys valt att härma Annie Lööfs tonalitet. Jag hoppas att du uppfattat de överdrivet starka orden, överutnyttjandet av vissa stilfigurer och överförenklingen av komplexiteten. För det behöver inte låta så här framledes.
 
Talen analyseras också i Retorikiska podden. Gästanalytiker idag är Johan Ingerö, Timbro.
Analyserar Camilla Eriksson, Retorikiska

Kommentarer

Jag förstår om du ibland vill gå därifrån. Vissa tal är ju helt erbarmligt dåliga. Bra jobbat att hacka ner komponenterna i dessa tomma alster. Får du någon som helst kommentarer från partierna eller talhållarna själva? :-)
Som Camilla skriver: Jag har i denna analys valt att härma Annie Lööfs tonalitet
Den ingående analysen har säkert sina poänger men hur kan man avsluta med att upprepade gånger använda "du". Det tar ner intrycket avsevärt :(

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Nytt team för extern kommunikation på Coop

Tarik Belqaid, Erika Troeng, Ann Persson. Nere: Tobias Rydergren, Åsa Sandberg.

24 procent upp för retorikkonsulten

PROs pressansvariga blir konsult i familjebyrån

Karin Pettersson avgår som politisk chefredaktör för Aftonbladet

Sida måste flytta hk till Botkyrka – liberal positiv

Hon är Husqvarnas nya kommunikationschef

Lärarförbunden oense om regeringens förslag på minskade vinster för skolföretagen

Stefan Löfvens talskrivare till LO

Ledarna upp 1,5 procent

SIFO: Få väljare byter block - Alliansen störst

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

UPPGIFTER: Regeringen flyttar 900 statliga jobb från Stockholm

Handelskammaren efterlyser konsekvensanalyser av ett vinstförbud

Här är lagrådsremissen om begränsade vinster i skolan

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.