Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

Publicerad 2017-11-29, 19:00

Den ryska regimen underminerar väst med systematisk desinformation. Även kommersiella lobbyister bidrar till desinformationen. Det skriver försvarsminister Peter Hultqvist (s) och kulturminister Alice Bah Kuhnke (mp) i ett debattinlägg.

Dela med andra

Artikeln var avsedd för Dalademokratern och återges här i sina väsentligaste delar.

Rysslands systematiska användning av desinformationskampanjer är en realitet. Många tror att det bara handlar om en trollfabrik eller några få experter i Kreml som driver detta genom Russia Today och Sputnik News. Detta är en integrerad del i den ryska militärdoktrinen.
Den ryska regimens mål med desinformation är bland annat att underminera västs enighet. I Tyskland, Frankrike och i USA har vi sett hur nationella valprocesser påverkats av externa desinformationskampanjer.
 
Betydelsen av desinformationsoperationer har på senare år växt. Idag inriktas desinformationskampanjerna på politiska debatter i ett flertal länder med betydligt större flöde av vilseledande och felaktiga historier än tidigare. Syftet är att manipulera, splittra och påverka demokratiska beslut.
Här ser vi också hur olika slag av lobbyister användas av rent kommersiella intressen. Samarbetet inom EU för att motverka och för att informera om desinformation har ökat.
 
Även regeringen och myndigheter i Sverige arbetar aktivt med detta. Medierna i Sverige har på ett bra sätt bevakat området och vikten av källkritik har ökat.
 
I en levande demokrati är den oberoende journalistiken oerhört viktig. Tyvärr har vi under senaste åren sett en utveckling där medieföretag tvingats lägga ned den lokala bevakningen runt om i landet, särskilt utanför storstadsområdena.

Enligt Institutet för mediestudiers årsbok 2016 saknar var åttonde kommun en löpande nyhetsbevakning, ofta kallade vita fläckar på mediekartan. I var tredje kommun, 90 stycken, finns det idag inte en bevakande dagstidning.

För demokratin är de vita fläckarna ett problem. När obevakade medieområden breder ut sig runt om ute i landet finns en risk att den röda mattan rullas ut för odemokratiska krafter som fyller tomrummet med rykten och desinformation.

Granskande nyhetsjournalistik kan heller inte ersättas av informationsinsatser från kommunen.

Regeringen har under hela mandatperioden prioriterat arbetet med att ge medierna bättre ekonomiska förutsättningar för att motarbeta desinformation och öka stödet för den granskande journalistiken.

Avskaffandet av reklamskatten på annonser i dagspressen har inletts och nästa år kommer den att avskaffas helt.
Presstödet reformerades för att mer pengar skulle kunna betalas ut till tidningar runt om i landet.

Ett digitalt omställningsstöd har införts för att medierna lättare ska kunna ställa om till nya medievanor. De större tidningarna i storstäderna har redan genomfört mycket av denna förändring, men det är särskilt viktigt för lokaltidningar med mindre ekonomiska resurser att kunna fortsätta ställa om.
Den högre momsen på digitala publikationer kommer att sänkas så snart EU-kommissionens förslag gör detta möjligt.
 
Peter Hultqvist, försvarsminister (s)
Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister (mp)

Kommentarer

"I Tyskland, Frankrike och i USA har vi sett hur nationella valprocesser påverkats av externa desinformationskampanjer." Finns ju ingen sanning i detta. Ingen sanning alls. Har aldrig funnits. Bevisades senast av Robert Muellers utredning kring Flynn. Hur i hela världen kan ministrar i den svenska regeringen få ljuga om detta och komma undan med det?
De som sprider falsk och vinklad samt undanhåller information är svensk etablerad media. Ta till exempel SvT som ska vara politiskt neutral, men som alltmer utvecklat sig till propagandakanal för den postmoderna vänstern (det är bara att gå in och läsa på deras hemsida varje dag för att bevisa detta). Bevakningen av Trump är ungefär: skriv det CNN och Washington Post har rapporterat(som nästan alltid är felaktigt och smutskastning utan eller med "anonyma" källor) och vinkla det ytterligare. Att det inte finns några som helst bevis för Trumps påstådda samarbete med Ryssland, men däremot bevis för att Hillary Clinton samarbetade med Ryssland, både som utrikesminister (Uranium One) och under kampanjen (den ökända och bevisat falska underrättelsemapp som Clintons kampanj köpte in via England från Ryssland, och som hela Ryssland-diskursen är baserad på) är ingenting man lär få läsa i svensk media, trots att det debatteras öppet i amerikansk media och i kongressutskotten. Och Sverige hade en debatt för några år sedan om rysk aggression. Vad jag minns var det då vänstern som inte tyckte att det var så farligt. Men nu, då Hillary och John Podesta har bestämt att Ryssland är "de onda", då kan man haka på. Men lägg fram bevisen då! Nej, vad ni är ute efter är att kunna kväsa och styra debatten genom att hänvisa till påstådda Rysslandskopplingar.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.