Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Publicerad 2018-04-06, 17:48

ALMEDALEN 2018-UPPDATERAD. I Almedalen ska dokumentärfilmen The Swedish Elephant premiärvisas. I filmen ska opinionsbildare som Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard och Anders Lindberg ge sin bild av tillståndet i landet och intresset för ”det svenska tillståndet” ska vara stort i grannländerna, berättar Göran Uhlin, en av filmens två producenter.

Dela med andra

The Swedish Elephant finansieras via crowdfunding och genom donationer. På deltagarlistan står  bland annat Alexander Bard, Jerzy Sarnecki, Magnus Ranstorp, Ebba Witt-Brattström, Johan Hakelius, Anders Lindberg, Aron Flam, och Stig-Björn Ljunggren.
 
– Filmen är low budget, men produktionen är stor och  är en långfilmsdokumentär, säger Göran Uhlin som gör filmen tillsammans med Richard Gardt.
 
Men vad den ”svenska elefanten” egentligen är, tycks inte vara helt möjligt att berätta om:

– En elefant i rummet är vårt svenska system att inte låtsa om vissa frågeställningar och man väljer att inte tala om vissa saker som är känsliga, säger Göran Uhlin.

Vad är då den där elefanten?
– Det som kännetecknar vår film är att den berör ett antal ämnesområden och frågeställningar. Vi har bjudit in olika experter som kan ha åsikter som spänner över hela området. Då kan vi förutsätta att det blir olika ståndpunkter och reflektioner kring ämnena och alla får god tid på sig att lägga ut sina teser och ståndpunkter. Vi vill öppna upp så mycket det bara går.

Finns det någon svensk elefant alls?
– Det är ju inte säkert att alla tycker att det finns en ”Swedish elephant”. Det är en metoo, att man inte har en öppen debatt kring vissa känsliga ämnen och att det dyker upp svar som inte är önskvärda alla gånger.

Handlar det om muslimer?
–  Filmen tar upp ett antal huvudämnesområden så att säga, brottslighet, trygghet, skolan, sekulariseringen och islam är också ett av ämnena. Jag frågan kommer att komma upp. Givetvis får muslimer komma till tals.
 
Vad vill ni åstadkomma med filmen?
Vi är ett politiskt oberoende frilansteam, det finns ingen politisk organisation som stöttar eller ligger bakom. Det är väldigt viktigt för oss med demokrati och yttrandefrihet. Vi vill att debatten ska vara hur öppen som helst. Håller man inne med frågeställningar för att undvika svar man inte vill hamna i, då är det ingen yttrandefrihet. Vi vill öppna debatten och minska polariseringen och på ett vuxet sätt prata om vad som helst. Dyker det upp problem får man lösa dem.
 
Filmen ska visas för första gången under Almedalsveckan 3-4 juli.

– Det kommer att vara en helkväll med många av de medverkande på plats.

Även de nordiska länderna ska ha visat intresse för filmen.

– Vi för samtal med de nordiska tv-bolagen. De nordiska grannländerna är nyfikna på vad som sker i Sverige. I Norge pratar man om det ’svenska tillståndet. Det finns en liknande debatt (om Sverige) i Finland och Danmark. De är oroliga vart Sverige är på väg. De läser om en eskalerande kriminalitet och att skolresultaten sjunker och att vi har ett polariserat samhälle.

Vad kommer ni själva fram till?
– Det överlåter jag till betraktaren.Man kan väl inte undgå att man prata om att det finns utmaningar i det svenska samhället. Det är en känsla av att man har problem, säger Richard Gardt.
 
Ni använder er av personer som kan uppfattas som kontroversiella, som Alexander Bard och Rebecca Weidmo-Uvell, vad innebär det att de får sätta bilden i Norden av hur det är i Sverige?
– Vi har 40 personer med i filmen. En del på deltagarlistan är provokativa och ganska mycket mer åt extremhållet. Men det är många personer som jag anser väldigt nyanserade, som Ebba Witt-Brattström och Pär Brinkermo. En del av expertisen är världsledande.

Den ursprungliga artikeln innehöll två faktafel, som nu har korrigerats. /red.  

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.