Pr som i Pride

Publicerad 2017-07-30, 10:14

PRIDE. Efter Almedalsveckan har Pridefestivalen i Stockholm under 20 år utvecklats till en betydande arena för olika pr-offensiver. Dagens Opinions listar några av årets pr-kampanjer.

Dela med andra

I helgen rullar Stockholm Pride i gång för 20e gången. Men sedan länge har festivalen använts som fond för pr-kampanjen.
Pr-byrån Spoilconcept hjälper att hörlursmärket Urbanistas att lansera den specialdesignade versionen "Lucky Rainbow" inför Prideveckan för 199 kronor styck.
 
Pr-konsulten Marianne Djudic hjälper till och slår ett slag för ”Sveriges första HBTQ-lopp”, som ska arrangeras idag på Djurgården i Stockholm där 50 kronor per löpare går till Regnbågsfonden som bland annat hjälper HBTQ-personer i hela världen. Konferencierer är drag­show­artisten Miss Inga och medieprofilen Tilde Fröling med Janne Siponen som initiativtagaren och med klädmärket Björn Borg som sponsor och Strong Media Group AB som arrangör och kommunikationsbyrån Open Action som medarrangör.
 
Stockholm Pride har i år temat ”Redo”. En av fotografen Elisabeth Ohlson Wallins bilder från den kontroversiella utställningen Ecce Homo från 1998 används i kampanjen för årets Stockholm Pride. Bilden ställs ut i ett museum, omgiven av dokumentära skildringar av våld mot HBTQ-personer. Bakom kampanjen står Intellecta-byrån River och pr-byrån Lennox PR.
 
Flygbussarna hyllar Prideflaggans skapare Gilbert Baker, som avled tidigare i år, genom att lägga till en lila rand på sitt färgband under Prideveckan. Flygbussarna inleder även ett samarbete med Östersunds Fotbollsklubb för att motverka utanförskap med hjälp av Karin Wahlén, pr-konsult och kulturcoach för Östersunds Fotbollsklubb.

”Vi vet att vi blir mer framgångsrika genom att ta ansvar för hela människan och ta vara på allas talanger”, kommenterar Camilla Tienso, marknadschef på Flygbussarna.
 
Till Pride lanserar Öppna Moderater sin första kampanj på Snapchat, ’Love should be a Snap’ med syftet att ”peppa unga hbtq-personer och visa att kärleken ska vara enkel och något att vara stolt över”. Tanken är deltagarna i kampanjen ska spela in sina kärleksbudskap och publicera och sprida sina storys via @loveshouldbeasnap. Kampanjen går att följa via Öppnas Moderaters konto: @oppnamoderater. Öppna Moderater öppnar även en Facebooksida för Stockholm Pride.
 
Hustillverkaren Älvsbyhus går in som officiell Bronze Partner till Stockholm Pride och markerar sponsorskapet genom att måla sitt visningshus på Nybygget utanför Stockholm till ett ”regnbågshus” med Vinter som kommunikationsbyrå. 

S nya vallöfte: 1 miljard till en mer nära och tillgänglig vård

Politikerna som kommenterar Durmaz-hatet

Stefan Löfven (s) och Margot Wallström (s) om stramare migration vs feministisk regering

ANNONS:

Så hanterade Svenska Fotbollförbundet hoten mot Jimmy Durmaz

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

SD sparkar tjänsteman och riksdagskandidat efter hatinlägg

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Regeringen föreslår nämnd mot forskningsfusk

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.