Pr som i Pride

Publicerad 2017-07-30, 10:14

PRIDE. Efter Almedalsveckan har Pridefestivalen i Stockholm under 20 år utvecklats till en betydande arena för olika pr-offensiver. Dagens Opinions listar några av årets pr-kampanjer.

Dela med andra

I helgen rullar Stockholm Pride i gång för 20e gången. Men sedan länge har festivalen använts som fond för pr-kampanjen.
Pr-byrån Spoilconcept hjälper att hörlursmärket Urbanistas att lansera den specialdesignade versionen "Lucky Rainbow" inför Prideveckan för 199 kronor styck.
 
Pr-konsulten Marianne Djudic hjälper till och slår ett slag för ”Sveriges första HBTQ-lopp”, som ska arrangeras idag på Djurgården i Stockholm där 50 kronor per löpare går till Regnbågsfonden som bland annat hjälper HBTQ-personer i hela världen. Konferencierer är drag­show­artisten Miss Inga och medieprofilen Tilde Fröling med Janne Siponen som initiativtagaren och med klädmärket Björn Borg som sponsor och Strong Media Group AB som arrangör och kommunikationsbyrån Open Action som medarrangör.
 
Stockholm Pride har i år temat ”Redo”. En av fotografen Elisabeth Ohlson Wallins bilder från den kontroversiella utställningen Ecce Homo från 1998 används i kampanjen för årets Stockholm Pride. Bilden ställs ut i ett museum, omgiven av dokumentära skildringar av våld mot HBTQ-personer. Bakom kampanjen står Intellecta-byrån River och pr-byrån Lennox PR.
 
Flygbussarna hyllar Prideflaggans skapare Gilbert Baker, som avled tidigare i år, genom att lägga till en lila rand på sitt färgband under Prideveckan. Flygbussarna inleder även ett samarbete med Östersunds Fotbollsklubb för att motverka utanförskap med hjälp av Karin Wahlén, pr-konsult och kulturcoach för Östersunds Fotbollsklubb.

”Vi vet att vi blir mer framgångsrika genom att ta ansvar för hela människan och ta vara på allas talanger”, kommenterar Camilla Tienso, marknadschef på Flygbussarna.
 
Till Pride lanserar Öppna Moderater sin första kampanj på Snapchat, ’Love should be a Snap’ med syftet att ”peppa unga hbtq-personer och visa att kärleken ska vara enkel och något att vara stolt över”. Tanken är deltagarna i kampanjen ska spela in sina kärleksbudskap och publicera och sprida sina storys via @loveshouldbeasnap. Kampanjen går att följa via Öppnas Moderaters konto: @oppnamoderater. Öppna Moderater öppnar även en Facebooksida för Stockholm Pride.
 
Hustillverkaren Älvsbyhus går in som officiell Bronze Partner till Stockholm Pride och markerar sponsorskapet genom att måla sitt visningshus på Nybygget utanför Stockholm till ett ”regnbågshus” med Vinter som kommunikationsbyrå. 

SD-vildarna överklagar nej till partistöd

Kent Ekeroth petas från riksdagslistan (sd)

Dubbla restriktioner i regeringens karens för politiker

Här är Billy McCormacs nygamla jobb

Schibsteds informationsdirektör får statligt muséumsjobb

Liberalerna går till val på skolan och integration

LO kampanjar mot Moderaterna i S-medierna

Postkodlotterier fälls för marknadsföring efter egen anmälan

Välgörenhetsorganisationer får mest pengar av Postkodlotteriet

Metoo-framträdande gjorde intryck på pr-vinnarna

De ÄR Årets byrå – pr-byrå utklassade reklambyråerna

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

Socialdemokraterna begär riksdagsdebatt om NKS

Bonnier slår ihop influeraraffärerna

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.