Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Publicerad 2017-10-09, 16:30

MEDIER. I dag diskuteras det hur bra partiledarna gjorde ifrån sig i söndagskvällens partiledardebatt i SVT. Men hur skötte SVT partiledardebatten? Dagens Opinion frågade fyra tunga public affairs-konsulter.
Johan Jakobsson, grundande partner på Nordic Public Affairs:
 
Dina huvudsakliga intryck av partiledardebatten i går vad gäller själva innehållet?
”Debatten drog upp ganska tydliga konfliktlinjer inför valrörelsen 2018. Alliansen och de rödgröna har olika lösningar för hur nyanlända ska komma i arbete. Det är en stor fråga och den striden mellan vänster och höger ser ut att vara i centrum under valåret.”

SVT har en av Sveriges mest påkostade politiska redaktioner. Hur skötte SVT gårdagens partiledardebatt?
”När utgångspunkten är att ge åtta partier lika stort utrymme under två timmar blir det tyvärr svårt att gå på djupet i någon fråga. Återkommande betonas att inlägg måste vara korta. Det bidrar till att partiledarna strävar efter snärtiga formuleringar snarare än efter att förmedla hur de analyserar samhällsproblem och vilka åtgärder de förordar.”

Vilken roll spelar partiledardebatten i dag för politiker såväl som väljare?
Endast kring var tionde röstberättigad tittar på en partiledardebatt i SVT när det inte är valår. Men debatten i Agenda kan ändå spela roll då de konfliktlinjer som visades upp kan påverka hur politik skildras och debatteras på annat håll. De skiljelinjer som vi såg i Agenda kommer fler att spegla framöver.”

Hur ska partiledardebatten kunna bli bättre?
Greppet med dueller kan förhoppningsvis utvecklas så att det ges mer utrymme för politiskt innehåll”.

Vilka alternativ ser du till SVTs sätt att driva partiledardebatt?
Förr var SVTs debatter mer lika riksdagens partiledardebatter, med reglerad tid för inledning, repliker och avslutningsanförande. Det var lite mindre av dagens barfight och lite mer av att låta politikerna tala till punkt. Det ansågs vara ’dålig TV’, men det var nog bättre för intresserade väljare”, anser Johan Jakobsson.
 

Annika Sundström, partner och chef för public affairs på Narva:

Dina huvudsakliga intryck av partiledardebatten i går vad gäller själva innehållet?
”Sakfrågeupplägget bidrog till att debatten handlade om för väljarna angelägna frågor, snarare än käbbel om det politiska spelet. Men problemet är att programledarna bestämmer vilka frågor som partierna ska förknippas med. Har vi bara två partier som vill debattera och driva miljöfrågor? Och sjukvården, som är den viktigaste frågan för väljarna, fick riksdagens minsta parti (KD) ta hand om, tillsammans med SD.”

SVT har en av Sveriges mest påkostade politiska redaktioner. Hur skötte SVT gårdagens partiledardebatt?
Programledarna klarar av den inte helt enkla uppgiften att låta åtta partiledare komma till tals. När debatten ibland höll på att kidnappas såg programledarna till att hålla ordning i klassen. Men jag ogillar när de avbryter en partiledare. Om någon ska sättas på plats bör det i så fall ske efter en replik.”

Vilken roll spelar partiledardebatten i dag för politiker såväl som väljare?
Med nästan ett år kvar till valet är partiledardebatten viktigare för partierna än för väljarna. Denna gång handlade det om ledartröjan – är det statsminister Stefan Löfven (s) eller nya stjärnskottet Ulf Kristersson som tar den? För Moderaterna var det avgörande att Ulf Kristersson fick en bra start, vilket skapar hopp och lugn i ett parti som har skakats av en intern strid.”

Hur ska partiledardebatten kunna bli bättre?
Upplägget är vettigt givet SVTs public service-uppdrag på krav på opartiskhet där alla ska komma till tals, men det riskerar att cementera det sämsta hos politiker när ingen bjuder in eller lyssnar. En lösning är fler kortare debatter där ett ämne diskuteras.”

Vilka alternativ ser du till SVT sätt att driva partiledardebatt?
Med tanke på antalet partiledare behövs utfrågningar där det finns möjlighet för skickliga programledare att fördjupa samtalet”, berättar Annika Sundström.
 

Sandro Wennberg, lokalpolitiker S, driver företaget Influera och är knuten till kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese
 
Dina huvudsakliga intryck av partiledardebatten i går vad gäller själva innehållet?
Det märks att valåret närmar sig. Valet av ämnena var traditionellt och bygger på väljarnas viktigaste frågor idag. Det var lite förvånande att miljö- och klimatfrågan fick ett så pass stort avsnitt mot bakgrund det är en fråga som numera prioriteras lägre i väljarkåren. Att kategorisera ämnen efter politikområden är det klassiska sättet, men för många väljare kan den typen av debatt skapa förvirring. SVTs upplägg förstärker en känsla av politiskt käbbel mellan partier vars skillnader är svåra att urskilja och väljarna blir perifera figurer i det politiska spelet.”
 
SVT har en av Sveriges mest påkostade politiska redaktioner. Hur skötte SVT gårdagens partiledardebatt?
Programledarna hade en väldigt tillbakalutad stil och modererade knappt samtalen. Politikerna fick i princip själva ingripa och påtala behovet av att hålla sig till ämnet eller att man inte ska avbryta varandra. Det kändes som att redaktionen inte hade någon tydlig plan med vart de ville leda debatterna.”

Vilken roll spelar partiledardebatten i dag för politiker såväl som väljare?
Jag tror att partiledardebatter spelar en ganska liten roll för väljarna, framförallt mellan valen. Debatterna tenderar att bli väldigt detaljerade och fyllde av svepande anklagelser. För väljarna är det redan idag svårt att förstå skillnaderna mellan partierna, och det blir inte lättare av partiledardebatterna. För politiker är debatterna desto viktigare eftersom de fungerar som träningsmatcher mellan valen. Det är som en publik budskaps-workshop i det politiska hantverket.”

Hur ska partiledardebatten kunna bli bättre?
Debatterna skulle behöva ha mer fokus på väljarna och deras drömmar och problem snarare än teoretiska politikområden. Ett annat sätt att regissera debatterna skulle kunna bygga på vad partiernas företrädare vill göra på säg 10 års sikt, alternativt vilken syn på människa och samhälle de har. Redaktionen behöver också bli bättre på att hjälpa till att tolka de svårbegripliga skillnaderna som finns mellan de politiska företrädarna. Nu hade SVT gjort det möjligt för tittarna att via webben följa vilken partiledare de vill se i debatten.”

Vilka alternativ ser du till SVT sätt att driva partiledardebatt?
Men med dagens teknik finns det betydligt större möjligheter till interaktion mellan tittare och debattörer, och jag begriper inte varför SVT inte kan använda den tekniken”, tycker Sandro Wennberg.
 
 
Malin Sahlén, seniorkonsult och delägare på New Republic

Dina huvudsakliga intryck av partiledardebatten i går vad gäller själva innehållet?
Jag tycker att det blev en tydligare vänster-högerkonflikt än vad vi sett på ett par år, exempelvis genom en del fokus på skatter, och det tror jag att människor uppskattar. Det beror till viss del på att Ulf Kristersson har kunnat ta ett omtag om politiken, exempelvis genom ett tydligare avstånd från DÖ än vad Anna Kinberg Batra kunde göra, men förstås också att valet närmar sig och att partierna har lagt budgetförslag för valåret.
 
SVT har en av Sveriges mest påkostade politiska redaktioner. Hur skötte SVT gårdagens partiledardebatt?
”I huvudsak väl. SVT försöker jobba med formatet, exempelvis genom att styra in debatten på konkreta sakfrågor. På så sätt blir utrymmet för osaklig munhuggning mindre. Det var bra att de läxade upp Fridolin när han avbröt. Men de kan göra mer, igår hade de behövt avbryta partiledarna när debatten inte alls handlade om rätt ämne, exempelvis när Jimmie Åkesson och Ebba Busch-Thor skulle ha en duell om sjukvården.

Vilken roll spelar partiledardebatten i dag för politiker såväl som väljare?
”För partiledarna är den givetvis viktig, inte minst för att samla partiet. För många väljare tror jag tyvärr att den spelar en ganska marginell roll, förutom möjligen under själva valrörelsen. Partierna skulle sannolikt kunna nå ut i högre grad genom att berätta mer om vilken väg de vill att Sverige ska gå – hur deras berättelse för Sverige ser ut.”
 
Hur ska partiledardebatten kunna bli bättre?
”Jag tycker att redaktionen skulle kunna finslipa duellerna, både vad gäller motståndare och ämne. Varför fick exempelvis Liberalerna och Vänsterpartiet prata om kriminalitet och trygghet medan Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna pratade om sjukvård? På så vis var det bra att Miljöpartiet och Centerpartiet fick duellera om miljö och klimat, även om Gustav Fridolin och Annie Lööf då ägnade sig mycket åt käbbel.”

Vilka alternativ ser du till SVT sätt att driva partiledardebatt?
Ge samtliga partiledare större utrymme att berätta hur de vill förändra Sverige. De skulle kunna ha fler ja- och nej-frågor. 360-kameran kan de skippa, jag tror interaktivitet är lite överskattat i den här typen av debatter. Dessutom måste de stoppa Jimmie Åkesson från att agera recensent av precis varje ämne”, avslutar Malin Sahlén. 

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.