Pr och reklambranschens Metoo briserar
Närmare 2 400 kvinnor deltar i den slutna gruppen och det förs också en diskussion om att gå ut kollektivt som har skett i andra branscher. Gruppen är en stor snackis i branschen och många väntar på att det ska brisera
Närmare 2 400 kvinnor deltar i den slutna gruppen och det förs också en diskussion om att gå ut kollektivt som har skett i andra branscher. Gruppen är en stor snackis i branschen och många väntar på att det ska brisera.
Gruppen innehåller många vittnesmål om övergrepp som har begåtts av män mot kvinnor i beroendeställning. Den som trodde reklam och pr-branschen var upplyst och jämställd kan få sig en tankeställare.
Här återger vi delar av några inlägg:
”En av byråns högst ansedda designers tar mig på rumpan flera gånger. Jag slår bort hans hand. Han tar mig hårt mellan benen. Jag försöker gå där ifrån men han trycker upp mig mot baren. Väser i mitt öra att jag är en ’Jävla hora’ och ’Det är jävligt farligt att säga nej till mig när jag vill ha det trevligt’.”
”Han är min chef och ägare på reklambyrån. Jag är 23 år och det är ett av mina första jobb. Det är firmafest och han drar in mig på sitt kontor, trycker upp mig med sitt stånd mot väggen och viskar ’du är ett sånt jävla kåtslag’.”
”Vårt ’inspirationsmöte’ på fredagarna där vi skulle lära av varandra och utbyta erfarenheter med mera döptes, på den erkänt politiskt korrekta kampanjbyrå där jag tidigare jobbade till: FREDAGSFJONG”
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.